Opinie Adrian Vasilescu: De recesiune nu ne despărţim în 2010
Marea noastră problemă, în 2010, este că producţia şi consumul
încă nu s-au echilibrat. Prin urmare, nu putem spera că vom ieşi
din recesiune în acest an. Şi atunci, miza pentru 2010 rămâne
singulară: echilibrarea bugetului ţării. Urmând ca abia la anul să
fie apăsată pedala creşterii economice.
Soluţia? O nouă filosofie bugetară, care să confere sistemului de
impozite şi taxe nu numai un instrumentar de constrângere, dar şi o
gamă de stimulente. Mai mult, printr-o regândire a construcţiei
bugetului, în consens cu actualele cerinţe, ar putea fi încurajată
munca eficientă şi descurajată munca făcută cu spatele la piaţă şi
la consumatori.
Ne aflăm, acum, în faţa unei duble neputinţe: nici nu se poate
apela la buget pentru investiţii şi pentru restructurări, căci nu
există bani pentru aşa ceva; şi nici nu se mai poate face din
privatizare o sursă de venituri bugetare. Nu mai sunt nici prea
multe mirese de măritat şi nici investitori cu bani dispuşi să
intre în piaţă în vremuri de criză. Ministerul Finanţelor se uită
la venituri şi tânjeşte la măriri de impozite. Ar fi o gravă eroare
să meargă mai departe pe această cale.
Fiscalitatea excesivă s-ar putea transforma în bumerang. Un
bumerang alcătuit din impozite mari, care zboară el până unde
zboară, dar apoi se întoarce către buget şi-l loveşte năpraznic.
Rezultatul apare "în scară": veniturile salariale fiind mai mici,
oamenii pot fi tentaţi să muncească după cum sunt plătiţi; dacă
societatea are parte de mai puţină muncă, e normal să circule mai
puţine produse şi la buget să ajungă mai puţini bani; profiturile
întreprinderilor vor fi mai mici şi în consecinţă mai mici vor fi
şi încasările din impozitul pe profit; plus că, atât timp cât pe
piaţa de consum ajung mai puţini bani, se vând mai puţine mărfuri
şi contribuţia la buget a taxei pe valoarea adăugată este
diminuată. În acelaşi timp, un consum restrâns nu poate să
constituie un stimulent pentru producţie.
În materie de consum, va fi nevoie de un nou model, bazat pe
calitate. E adevărat că, până în 2008 inclusiv, zone întregi, în
condiţiile creşterii consumului, s-au schimbat radical în bine şi
sunt de nerecunoscut; dar sunt şi multe zone care s-au schimbat
prea puţin sau nu s-au schimbat deloc, fiind încă sub apăsarea
sărăciei. E adevărat că numărul salariilor mari - în multinaţionale
sau în companiile româneşti de succes - a crescut. Şi, mai ales, în
sfera bugetară. Dar cele mai multe dintre salarii sunt mici. O
parte a populaţiei şi-a sporit cheltuielile, şi-a intensificat
împrumuturile de la bănci, consumul a crescut; dar multor români
rareori le ajungeau banii de la o lună la alta. Şi, apoi, lucrurile
s-au îmbunătăţit… în medie. Iar media este o speranţă… matematică.
Cert este că indicii creşterii economice, ai inflaţiei, ai
salariilor şi ai şomajului, care reprezintă un raport al mişcării
economiei în momente diferite, nu au avut cum să ne ofere dinamici
detaliate înainte de intrarea ţării în recesiune. Mediile au
capcanele lor. Fie că sunt simple, fie că sunt ponderate,
cercetându-le putem să aflăm şi să analizăm fapte şi întâmplări ce
compun mişcări de anvergură despre preţuri, consum, producţie,
exporturi sau importuri. Imaginea consumului populaţiei în
statistici se distinge cu deosebire prin conţinutul ei
cantitativ.
Cât priveşte însă calitatea informaţiilor statistice, ea este
asigurată numai dacă fenomenul analizat are un grad înalt de
omogenitate. Să zicem: posibilităţile românilor de a se aproviziona
cu pâine, lapte, carne, făină, ouă sau ulei. Sau de a călători cu
trenul, de a-şi cumpăra telefoane mobile, electrocasnice, mobilier.
Fără să ne spună însă prea mult despre cum se alimentează
populaţia, despre calitatea consumului în general. Tot aşa cum
preocuparea unui segment al populaţiei pentru bunuri scumpe, case
ori limuzine, ne poate da o idee despre formarea clasei de mijloc
în societatea românească, dar asta nu înseamnă că o mare parte a
societăţii nu-i săracă. Şi, în plus, mediile nu ne spun că ţara n-a
apucat să se îmbogăţească. Marea masă a populaţiei, starea a treia,
abia începuse să guste din bunăstare cu linguriţa. Stilul de viaţă
de zi cu zi obliga cea mai mare parte a populaţiei să-şi restrângă
drastic cheltuielile, pentru că niciodată nu ajungeau banii. Iar o
schimbare a stilului de viaţă ar fi fost posibilă numai într-o altă
ecuaţie economică, mai apropiată de cerinţele vremii, care să
valorifice mai bine proprietatea şi să dinamizeze munca, producţia,
venitul şi consumul.
Cheia problemei? Ce fel de reforme va face România în contextul
unui nou model de creştere economică. Fiindcă despre reforme
economice, în România, vorbim de două decenii. În acest răstimp, au
fost deschise cam toate marile ferestre prin care ar fi putut să
intre soarele şi aerul economiei de piaţă. Din nefericire, unele
ferestre au fost când deschise, când închise, de teamă să nu intre
dintr-o dată prea mult soare şi prea mult aer, deşi era limpede că
numai dacă am fi deschis toate ferestrele dintr-o dată şi le-am fi
lăsat aşa am fi reuşit. Alte ferestre, însă, după ce au fost
deschise, au fost repede închise la loc. Între ele: reforma
costurilor în companiile de stat; reforma contractelor; reforma
managementului; reforma mediului economic. Aceste reforme nu mai
pot întârzia! Timpul de aşteptare s-a epuizat.