Maşini în euro, dar cu plata în lei

Ziarul Financiar 22.09.2010

Preţurile la automobile după 1989 au fost fixate în monedă străină, în mărci germane, dolari sau franci francezi, în funcţie de provenienţă. Importatorii au adoptat această strategie pentru a se proteja de pierderile determinate de fluctuaţiile mari de curs din anii '90, când inflaţia era de trei cifre.

La fel s-a întâmplat şi după 2003, atunci când s-a făcut trecerea la euro. Diferenţa faţă de atunci o reprezintă faptul că în prezent nu mai sunt permise tranzacţiile directe în valută, ci numai în lei, ceea ce afectează atât dealerii, cât şi clienţii în anumite cazuri. Astfel, dacă un client deţine euro, acesta trebuie să-i schimbe în lei la cursul de cumpărare de la casa de schimb şi să achite maşina la cursul băncii dealerului, ceea ce automat reprezintă o pierdere pentru client. Datorită fluctuaţiilor de curs, dealerii prefereau în multe cazuri să aibă mai multe maşini în curte, decât lei. "În 1997 noi am avut lei şi se estima o depreciere a monedei naţionale de la 4.000 la 6.000 de lei pentru un dolar şi s-a ajuns la 7.000 de lei.

La vremea respectivă noi am avut 50 de maşini în stoc, în valoare de 500.000 $, echivalentul a 2 mld. lei. După devalorizare, maşinile au rămas la 500.000 $, dar banii ar fi ajuns la 285.000 $. Aşa că de multe ori noi preferăm să ţinem banii în maşini, deoarece la asta ne pricepem noi mai bine, nu suntem bancheri", spune Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, care deţine dealeri Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki. Inclusiv Dacia, constructorul local are în România preţurile fixate în euro, în timp ce maşinile produse la Mioveni pot fi achiziţionate în Ungaria în forinţi sau în zloţi în Polonia. Contactaţi de ZF, reprezentanţii producătorului local Dacia nu au comentat până la închiderea ediţiei pe tema politicii de preţ. Singura promoţie în ceea ce priveşte promovarea preţurilor în lei a fost întâlnită la marca Honda, care pe fondul devalorizării monedei naţionale a fixat preţurile în lei. "Campania cu preţuri fixate în lei a fost gândită într-o perioadă în care existau incertitudini mari privind menţinerea monedei la o valoare constantă faţă de euro.

Având în vedere pronosticurile negative din perioada respectivă, am dorit să oferim clienţilor siguranţa unei achiziţii la un preţ cât mai avantajos şi să-i protejăm pe clienţi de o evoluţie nedorită a cursului", a spus Florin Niţă, director de marketing în cadrul Honda Trading, reprezentantul mărcii nipone pe piaţa locală. Această măsură a fost implementată în condiţiile în care anul trecut leul s-a devalorizat cu aproape 30%, determinând automat şi scumpirea maşinilor în lei. "Faptul că avem preţurile fixate în euro nu întotdeauna reprezintă un avantaj, deoarece şi în acest caz există pierderi datorită cursului valutar, în condiţiile în care oricum plata maşinii se face în lei la cursul băncii unde avem cont", a spus Ştefan Simion, director general al Business Development Team Group. Dacă am pune acum preţuri în lei, este ca şi cum am trece de la kilometri la mile, potrivit şefului BDT. "Acum nu mai există fluctuaţii atât de mari ale monedei naţionale ca în anii '90, dar nici încredere în leu", a spus Viorel Niculescu, fostul director general al Romcar, care până la 1 august a deţinut importurile Ford. Acum Niculescu deţine compania ATT, dealer Land Rover şi Jaguar. Bogdan Alecu