Maşini în euro, dar cu plata în lei
Preţurile la automobile după 1989 au fost fixate în monedă
străină, în mărci germane, dolari sau franci francezi, în funcţie
de provenienţă. Importatorii au adoptat această strategie pentru a
se proteja de pierderile determinate de fluctuaţiile mari de curs
din anii '90, când inflaţia era de trei cifre.
La fel s-a întâmplat şi după 2003, atunci când s-a făcut trecerea
la euro. Diferenţa faţă de atunci o reprezintă faptul că în prezent
nu mai sunt permise tranzacţiile directe în valută, ci numai în
lei, ceea ce afectează atât dealerii, cât şi clienţii în anumite
cazuri. Astfel, dacă un client deţine euro, acesta trebuie să-i
schimbe în lei la cursul de cumpărare de la casa de schimb şi să
achite maşina la cursul băncii dealerului, ceea ce automat
reprezintă o pierdere pentru client. Datorită fluctuaţiilor de
curs, dealerii prefereau în multe cazuri să aibă mai multe maşini
în curte, decât lei. "În 1997 noi am avut lei şi se estima o
depreciere a monedei naţionale de la 4.000 la 6.000 de lei pentru
un dolar şi s-a ajuns la 7.000 de lei.
La vremea respectivă noi am avut 50 de maşini în stoc, în valoare
de 500.000 $, echivalentul a 2 mld. lei. După devalorizare,
maşinile au rămas la 500.000 $, dar banii ar fi ajuns la 285.000 $.
Aşa că de multe ori noi preferăm să ţinem banii în maşini, deoarece
la asta ne pricepem noi mai bine, nu suntem bancheri", spune
Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, care
deţine dealeri Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki. Inclusiv Dacia,
constructorul local are în România preţurile fixate în euro, în
timp ce maşinile produse la Mioveni pot fi achiziţionate în Ungaria
în forinţi sau în zloţi în Polonia. Contactaţi de ZF,
reprezentanţii producătorului local Dacia nu au comentat până la
închiderea ediţiei pe tema politicii de preţ. Singura promoţie în
ceea ce priveşte promovarea preţurilor în lei a fost întâlnită la
marca Honda, care pe fondul devalorizării monedei naţionale a fixat
preţurile în lei. "Campania cu preţuri fixate în lei a fost gândită
într-o perioadă în care existau incertitudini mari privind
menţinerea monedei la o valoare constantă faţă de euro.
Având în vedere pronosticurile negative din perioada respectivă, am
dorit să oferim clienţilor siguranţa unei achiziţii la un preţ cât
mai avantajos şi să-i protejăm pe clienţi de o evoluţie nedorită a
cursului", a spus Florin Niţă, director de marketing în cadrul
Honda Trading, reprezentantul mărcii nipone pe piaţa locală.
Această măsură a fost implementată în condiţiile în care anul
trecut leul s-a devalorizat cu aproape 30%, determinând automat şi
scumpirea maşinilor în lei. "Faptul că avem preţurile fixate în
euro nu întotdeauna reprezintă un avantaj, deoarece şi în acest caz
există pierderi datorită cursului valutar, în condiţiile în care
oricum plata maşinii se face în lei la cursul băncii unde avem
cont", a spus Ştefan Simion, director general al Business
Development Team Group. Dacă am pune acum preţuri în lei, este ca
şi cum am trece de la kilometri la mile, potrivit şefului BDT.
"Acum nu mai există fluctuaţii atât de mari ale monedei naţionale
ca în anii '90, dar nici încredere în leu", a spus Viorel
Niculescu, fostul director general al Romcar, care până la 1 august
a deţinut importurile Ford. Acum Niculescu deţine compania ATT,
dealer Land Rover şi Jaguar. Bogdan Alecu