De ce au operatorii telecom tarifele în euro
Cei mai mari operatori telecom din România au tarifele exprimate
în euro, situaţia fiind explicată de companii prin faptul că o mare
parte dintre serviciile şi echipamentele achiziţionate de la
parteneri externi sau români sunt tarifate, de asemenea, în moneda
europeană. "Majoritatea costurilor noastre sunt în euro, iar
exprimarea preţurilor în euro este un mod de a stabiliza relaţia
între venituri şi cheltuieli şi de a îmbunătăţi astfel
predictibilitatea rezultatelor financiare ale societăţii", explică
oficialii Orange România, cel mai mare operator telecom de pe piaţa
locală, cu afaceri de peste 1 mld. euro anul trecut.
Şi Vodafone, numărul doi pe piaţa locală telecom pune exprimarea
tarifelor în euro pe seama faptului că aceasta este moneda
preferată de partenerii companiei. "Tarifele Vodafone România sunt
exprimate în euro ca urmare a faptului că, la rândul nostru,
achităm contractele către furnizorii noştri tot raportat la moneda
euro", au spus oficialii Vodafone. "Facem parte dintr-o industrie
care depinde în permanenţă de tehnologie şi de importul de
echipamente, dar şi de o prezenţă puternică în retail. Astfel, fie
că este vorba despre furnizorii externi de echipamente şi terminale
sau de cei interni, pentru contractele de închiriere (clădiri,
site-uri), ori cele de publicitate, moneda de referinţă pentru
plăţile noastre este euro. În aceste condiţii, este firesc să ne
aliniem structura cheltuielilor şi cea a veniturilor prin
raportarea la aceeaşi monedă, anume euro, strategie urmată de
întreaga industrie." Oficialii Vodafone nu au precizat, pe de altă
parte, cum se explică faptul că grupul britanic are tarife în
moneda naţională (forinţi) pe piaţa din Ungaria, unde de asemenea
cheltuielile pentru echipamente sunt în euro. Şi subsidiara locală
a grupului elen Cosmote invocă preferinţa spre euro a companiilor
din diverse industrii din România atunci când explică de ce
operatorul îşi exprimă tarifele în moneda europeană. "Cosmote a
intrat pe o piaţă unde o mare parte din preţurile bunurilor şi
serviciilor erau deja exprimate într-o monedă străină (spre
exemplu, în domeniul auto, telecom şi internet, mobilă etc.), iar
compania s-a adaptat şi a urmat tendinţa pieţei", au precizat
oficialii Cosmote. Orange, Vodafone şi Cosmote au practicat la
intrarea pe piaţă tarife în dolari americani, pe care ulterior
le-au transformat în euro.
Nu toate companiile telecom din România au însă tarifele exprimate
în euro. UPC, numărul doi pe piaţa locală TV, are tarifele doar în
lei, în timp ce RCS&RDS, cel mai mare furnizor de servicii TV
şi internet din România, are cea mai mare parte a tarifelor în lei,
dar şi câteva exprimate în euro. Oficialii UPC explicau anterior că
operatorul are tarifele exprimate în lei pentru că şi bugetul şi
toate contractele companiei cu furnizorii sunt calculate tot în
moneda naţională. Şi autoritatea de reglementare în domeniu
utilizează moneda europeană pentru a stabili anumite tarife.
"Tarifele pentru serviciile de acces necondiţionat la bucla locală
au fost determinate pe baza unui model tehnico-economic care
reflectă costurile eficiente asociate instalării, operării şi
întreţinerii unei reţele de acces la puncte fixe ale cărui date de
intrare, ca de exemplu costurile echipamentelor, cheltuielile
operaţionale, sunt exprimate în euro. Ca atare, şi tarifele
determinate pe baza rezultatelor modelului sunt exprimate în euro",
explică utilizarea euro reprezentanţii autorităţii de reglementare
în comunicaţii (ANCOM). Adrian Seceleanu