De ce au operatorii telecom tarifele în euro

Ziarul Financiar 22.09.2010

Cei mai mari operatori telecom din România au tarifele exprimate în euro, situaţia fiind explicată de companii prin faptul că o mare parte dintre serviciile şi echipamentele achiziţionate de la parteneri externi sau români sunt tarifate, de asemenea, în moneda europeană. "Majoritatea costurilor noastre sunt în euro, iar exprimarea preţurilor în euro este un mod de a stabiliza relaţia între venituri şi cheltuieli şi de a îmbunătăţi astfel predictibilitatea rezultatelor financiare ale societăţii", explică oficialii Orange România, cel mai mare operator telecom de pe piaţa locală, cu afaceri de peste 1 mld. euro anul trecut.

Şi Vodafone, numărul doi pe piaţa locală telecom pune exprimarea tarifelor în euro pe seama faptului că aceasta este moneda preferată de partenerii companiei. "Tarifele Vodafone România sunt exprimate în euro ca urmare a faptului că, la rândul nostru, achităm contractele către furnizorii noştri tot raportat la moneda euro", au spus oficialii Vodafone. "Facem parte dintr-o industrie care depinde în permanenţă de tehnologie şi de importul de echipamente, dar şi de o prezenţă puternică în retail. Astfel, fie că este vorba despre furnizorii externi de echipamente şi terminale sau de cei interni, pentru contractele de închiriere (clădiri, site-uri), ori cele de publicitate, moneda de referinţă pentru plăţile noastre este euro. În aceste condiţii, este firesc să ne aliniem structura cheltuielilor şi cea a veniturilor prin raportarea la aceeaşi monedă, anume euro, strategie urmată de întreaga industrie." Oficialii Vodafone nu au precizat, pe de altă parte, cum se explică faptul că grupul britanic are tarife în moneda naţională (forinţi) pe piaţa din Ungaria, unde de asemenea cheltuielile pentru echipamente sunt în euro. Şi subsidiara locală a grupului elen Cosmote invocă preferinţa spre euro a companiilor din diverse industrii din România atunci când explică de ce operatorul îşi exprimă tarifele în moneda europeană. "Cosmote a intrat pe o piaţă unde o mare parte din preţurile bunurilor şi serviciilor erau deja exprimate într-o monedă străină (spre exemplu, în domeniul auto, telecom şi internet, mobilă etc.), iar compania s-a adaptat şi a urmat tendinţa pieţei", au precizat oficialii Cosmote. Orange, Vodafone şi Cosmote au practicat la intrarea pe piaţă tarife în dolari americani, pe care ulterior le-au transformat în euro.

Nu toate companiile telecom din România au însă tarifele exprimate în euro. UPC, numărul doi pe piaţa locală TV, are tarifele doar în lei, în timp ce RCS&RDS, cel mai mare furnizor de servicii TV şi internet din România, are cea mai mare parte a tarifelor în lei, dar şi câteva exprimate în euro. Oficialii UPC explicau anterior că operatorul are tarifele exprimate în lei pentru că şi bugetul şi toate contractele companiei cu furnizorii sunt calculate tot în moneda naţională. Şi autoritatea de reglementare în domeniu utilizează moneda europeană pentru a stabili anumite tarife. "Tarifele pentru serviciile de acces necondiţionat la bucla locală au fost determinate pe baza unui model tehnico-economic care reflectă costurile eficiente asociate instalării, operării şi întreţinerii unei reţele de acces la puncte fixe ale cărui date de intrare, ca de exemplu costurile echipamentelor, cheltuielile operaţionale, sunt exprimate în euro. Ca atare, şi tarifele determinate pe baza rezultatelor modelului sunt exprimate în euro", explică utilizarea euro reprezentanţii autorităţii de reglementare în comunicaţii (ANCOM). Adrian Seceleanu