Fabulosul salt în timp de pe Podul Işlicarilor
Uliţa ce permitea - până la construirea Curţii Noi - accesul la vechiul Palat Domnesc dinspre Drumul Târgoviştei s-a numit o vreme Podul Işlicarilor. Unii înclină să creadă că acest nume s-ar fi datorat negoţului cu işlice, un fel de potcap viu colorat adus pe aceste meleaguri în epoca fanariotă, breasla işlicarilor fiind înfiinţată împreună cu breasla şalvaragiilor în anul 1783, de Mihail Suţu.
Alţii sunt de părere că numele cel vechi semnifica rangul uliţei
şi că s-ar traduce astăzi prin "strada boierilor" sau "strada
principală". Adevărul se află, de obicei, la mijloc. De ce n-ar fi
putut exista pe strada principala şi prăvălii de işlice? Dimitrie
Pappasoglu vorbea, cred că în ziarul "Românul", de o corporaţie a
işlicarilor. Descriind aceste ciudate pălării, interzise
"mahalagiilor proşti", scria, făcând apel la amintirile din
copilărie, că "erau în mărime după cum cerea rangul şi dacă nu ar
fost croite din material uşor, i-ar fi doborât la pământ pe
cinstiţii boieri cu povara lor. Asemenea când urca în rădvan,
boierul se căznea amarnic, căci işlicul era înalt şi gros cât un
copilandru buhăit". Ne putem imagina chinurile purtătorilor de
işlice. Din fericire, distanţele parcurse erau scurte, de cel mult
cinci ori lungimea străzii Işlicarilor, care, precum se poate
constata şi astăzi, abia atinge trei sute de metri.
Podul Işlicarilor începea din dreptul casei banului Ienăchiţă
Văcărescu, din care cauză s-a numit o vreme "Podul de la Domniţa
Văcărească", în amintirea văduvei marelui ban, fiica lui Ion
Gheorghe Caragea.
Înainte de 1692, pe aceste locuri şi până în dreptul mânăstirii Sf.
Ioan cel Mare, se întindea grădina Măgureanului, proprietatea
Cantacuzinilor. Învecinându-se cu proprietăţile cumnatului lor,
contele Constantin Bălăceanu, confiscate de Constantin Brâncoveanu,
grădina a fost desfiinţată pentru tăierea legăturii dintre palatul
de pe malul Dâmboviţei (confiscat şi el) şi drumurile către
Târgovişte şi Mogoşoaia, la capătul acesteia voievodul înălţând
Hanul Constantin Vodă.
În partea estică a grădinii au existat până în 1881 Biserica şi
Şcoala Măgureanu. Biserica, realizată, iniţial din lemn de Şerban
Cantacuzino, a fost zidită de marele vornic Pârvu Cantacuzino în
anul 1761. Lângă biserică erau nişte "case mari", ce cuprindeau o
sală spaţioasă, patru odăi, două cămări, două tinzi şi două
foişoare, precum şi un şir de chilii în apropierea Damboviţei. În
aceste "case mari, cu beciuri şi cu deosebite odăi la poartă, un
loc de ajuns pentru dascăli şi elevi", a fost mutată în anul 1803,
după cutremur, şcoala de la Domniţa Bălaşa, noul locaş numindu-se
"Academia Grecească". Acolo au învăţat Eufrosin Poteca, Barbu
Ştirbey, Petrache Poenaru, Nicolae Golescu şi multe alte
personalităţi ale culturii şi vieţii politice româneşti.
Tot în "casele cele mari de la Măgureanu" a funcţionat din 1851 -
vreme de patru decenii - Liceul Sf. Sava. Peste drum de Măgureanu
şi în faţa Bisericii Sf. Dumitru se aflau casele căminarului
Drugănescu. "De aici - precizează I.C. Filitti - a pornit în ziua
de Paşti, 23 martie 1847, năprasnicul incendiu al Bucureştilor, din
cauza unui foc de pistol tras de fiul Zincăi Drugănescu, tânărul de
11 ani Constantin Filipescu, care a aprins casele".
Într-o fotografie din I855, locul caselor Drugănescu este indicat
de un butoi, în amintirea butoiului cu păcură ce produsese
sinistrul... Vecine erau casele Bisericii Sf. Dumitru, unde a
funcţionat între 1864-1897 Sf. Sinod şi unde a fost judecat -
abuziv - mitropolitul Ghenadie Petrescu.
Cât priveşte istoria bisericii de care am amintit, ea coboară până
în anul 1655, când, într-un proces dintre episcopia Buzăului,
căreia îi servea acest lăcaş de metoh, şi marele boier Radu
Dudescu, aici a-a făcut jurământul pentru stabilirea adevărului. De
atunci Bisericii Sf. Dumitru i se spune şi "biserica de jurământ".
Casa din spatele ei, reconstruită în iunie 1850, a aparţinut până
la 19 aprilie 1827 banului Constantin Bălăceanu. Lângă ea, pe locul
unde se află Studioul Cassandra al Academiei de Teatru, a fost
cândva casa doctorului Darvari. Vis-a-vis a locuit doctorul
Silvestru Filitti, fratele episcopului Constantin Filitti al
Buzăului. Distruse de marele incendiu, în locul caselor doctorului
Fllitti, căpitanul Budişteanu a construit hanul ce i-a purtat
numele, transformat ulterior în Hotelul Budişteanu.
Printr-o minune, majoritatea imobilelor construite pe această
stradă înainte şi după 1847 există şi în prezent. Şirul pitoresc de
case care sfârşeşte în dreptul fostului Hotel Regina - rebotezat
Central, iar sub comunişti Rahova - i-au adăpostit în preajma
anului 1900 pe negustorii de mărunţişuri ai Capitalei, multe
prăvălii fiind împărţite în raioane minuscule, cu proprietari care
se concurau pe viaţă şi pe moarte. Nu mai spunem că, sfidând
înghesuiala, se mai găseau în aceste prăvălii mici ateliere de
stopat haine, de confecţionat bijuterii, de reparat pendule şi
ceasuri de buzunar. Această porţiune cu un vad comercial atât de
intens s-a numit până în primii ani de domnie ai Iui Carol I "Uliţa
Franţuzească", datorită faptului că pe ea se afla - undeva între
Hotelul Budişteanu şi Hotelul Central - Consulatul Franţei.
Podul Işlicarilor continua de la Poarta de sus a Curţii Domneşti
până la intersecţia cu Podul Beilicului din Piaţa Sf. Anton,
această porţiune numindu-se în unele documente "Podul prin Curtea
Veche" şi, mai târziu, pe vremea lui Cuza, "Uliţa Curtea Veche".
După scoaterea la mezat a Curţii Vechi de către Vodă Hangerli, aici
au apărut, unul după altul, câteva dintre cele mai cunoscute hanuri
ale Bucureştilor, precum Hanul Roşu, ce aparţinea familiei Golescu,
Hanul Verde, Hanul Mustacoff şi Hanul Manuc. Tot aici, faţă-n faţă
cu fosta Baie Sf. Pantelimon, a existat la finele secolului XVIII
Cafeneaua lui Altântop, spaima stăpânirii, un pitac domnesc
poruncind cu străşnicie patronulul să interzică "taclalele despre
domnie sau stăpânirea turcească".
La capătul "de jos" al acestei străzi a biruit timpul cea mai veche
biserică a oraşului, având hramul Bunavestire. Până la strămutarea
Curţii Domneşti, a fost biserică domnească. În epoca regulamentară
a fost frecventată de demnitarii şi ofiţerii ruşi, poate nu
întâmplător dacă luăm în considerare vechimea şi rostul ei de
biserică domnească. Prin 1867, strada a primit numele Domnitorului
Carol, iar din 1881 a cuprins Podul Beilicului până la
Caravanserai, în dreptul căruia s-a construit, din piatră, podul
Şerban Vodă. A rezistat pe această întindere şi sub numele de
strada 30 Decembrie până la tăierea prelungirii fostului Bulevard
1848 în anii 1966-1973. După "revoluţie", i s-a schimbat iarăşi
numele - în strada Iuliu Maniu - şi din nou - până când? - în
strada Franceză.
In imagini: 1. Biserica Domnească; 2. Colţ din strada Carol, pe
locul Halei de păsări; 3. Spre Piaţa de Flori - 1928; 4. Schitul
Măgureanu; 5. Bazarul Kirsch; 6. Fanarioţi la plimbare; 7. Strada
Carol; 8. Magazinul lui Leopold Paţac
EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar în cadrul
Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române. Licenţiat în
istorie la Universitatea Bucureşti, a colaborat cu peste 1.000
articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin", "Magazin
Istoric" şi la "Ziarul de Duminică". A publicat 1 Decembrie 1918
Alba Iulia - Bucureşti şi Imnurile naţionale la români. Este şi
coautor al volumelor Scurtă istorie a regalităţii în România,
Nicolae Ionescu. Bucureştii de altădată, De la Vatican la
Ierusalim, Conspiraţia securităţii, Bucureştii în imagini în vremea
lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).