Piaţa IT în trim. 3: vânzările cresc uşor, dar companiile acuză efectul majorării TVA

Autor: Magraon Andreea 23.09.2010

Vânzările de produse IT au stagnat sau a avut creşteri uşoare, după caz, spun unii dintre jucătorii locali, unul dintre factorii care au influenţat piaţa fiind creşterea TVA.
"Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările în al treilea trimestru al anului 2010 au crescut cu aproximativ 10%, iar faţă de al doilea trimestru au crescut cu circa 5 procente", a declarat pentru ZF Marius Ghenea, preşedintele companiei de distribuţie şi retail IT FIT Distribution. El a adăugat că această creştere de 5% poate fi explicată prin faptul că în ultimele zile din iunie, înainte de majorarea TVA, s-a observat o creştere a vânzărilor ca şi anticipare a măriri de TVA, ceea ce a transportat unele vânzări înapoi către trimestrul 2.

În ceea ce priveşte vânzările de computere, ele au fost în linie cu restul vânzărilor companiei, iar cel mai bine vândute au fost notebook-urile, spune Ghenea, a cărui companie deţine maga­zinele online pcfun.ro, ElectroFun.ro, 24PC.ro şi shopIT.ro.
La rândul său, Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al Acer, numărul unu pe piaţa locală de PC-uri, susţine că în al treilea trimestru cele mai bine vândute au fost netbook-urile şi laptopurile cele mai ieftine. "Vânzările au fost constante comparativ cu primele două trimestre, dar sperăm că acestea vor creşte în această lună, aşa cum se întâmplă de obicei după 15 septembrie", a spus oficialul Acer. El a adăugat că în acest an începerea anului şcolar, care a atrage de obicei vânzări mai mari de PC-uri, nu s-a simţit la fel de mult ca în ceilalţi ani. În al doilea trimestru, compania a vândut 20.000 de PC-uri, având o cotă de piaţă de 19,8%, potrivit datelor de la compania de cercetare pe piaţă IDC. Iftemie declara luna trecută pentru ZF că piaţa totală de PC-uri a fost în perioada aprilie-iunie de 80.000 de unităţi (65.000 echipamente portabile şi 15.000 de desktopuri).
Logitech, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de periferice (mausuri, tastaturi, boxe, camere web etc.) pentru calculatoare, estimează că piaţa IT a fost mai activă în trimestrul trei faţă de anul trecut, toţi producătorii abordând cu oferte mai agresive decât în anii precedenţi consumatorul, a cărui putere de cumpărare a scăzut semnificativ în ultimele luni.

"Aş remarca o modificare de sezo­nalitate: modificarea TVA anunţată în iulie, dar resimţită în preţurile de raft începând cu luna august a determinat o translatare a vânzărilor din august în iulie", spune Camelia Barbălată, Country Manager România, Bulgaria & Moldova al Logitech. "Este prea devreme să tragem concluziile despre sezonul de «back-to-school» de anul acesta, însă semnalele sunt pozitive, comparativ cu perioada similară a anului trecut", a mai spus ea.
De asemenea, Dan Călugăreanu, acţionar majoritar şi director executiv al grupului de companii Royal şi Alliance Computers, care operează magazinul online magazinultau.ro, susţine că în al treilea trimestru a vândut sub aşteptări netbook-uri şi laptopuri.
Compania estimează afaceri de 15 mi­lioane de euro în acest an.