Clienţii pot reclama oricând la ANPC clauzele abuzive
Clienţii care consideră că banca le-a impus clauze abuzive odată
cu modificarea contractelor de credit pentru alinierea la cerinţele
Ordonanţei 50/2010 pot face oricând reclamaţie la Protecţia
Consumatorului, chiar dacă au semnat deja actele adiţionale sau
creditorul s-a prevalat de excepţia acceptării tacite.
Astfel, termenele înainte de unele bănci pentru semnarea actelor
adiţionale rămân practic fără fundament, iar clienţii nu trebuie să
se mai înghesuie în agenţii. Bancherii au fost obligaţi de către
ordonanţă să alinieze contractele de credit în derulare până cel
târziu la 19 septembrie, indiferent dacă clientul a semnat sau nu
actul adiţional. Cei care nu au făcut-o sunt pasibili de
amendă.
"Creditorul nu se poate prevala de acceptarea tacită pentru acele
clauze din actele adiţionale care nu au legătură cu alinierea
contractului la OUG 50/2010. Nu aveţi, conform ordonanţei, un
termen limită de contestare a actelor adiţionale", potrivit
precizărilor publicate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorului pe site-ul propriu.
Clienţii nemulţumiţi trebuie doar să sesizeze întâi banca printr-o
notificare scrisă în două exemplare, în acest caz creditorul având
la dispoziţie 30 de zile pentru a rezolva cererea respectivă.
Dacă răspunsul primit de la bancă este nesatisfăcător, debitorul se
poate adresa mai departe Comisariatului Judeţean pentru Protecţia
Consumatorului, unde trebuie să depună copii ale contractului de
credit, actelor adiţionale, extraselor de cont şi chitanţelor
primite de la bancă şi ale notificărilor şi răspunsurilor primite,
potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).
Majoritatea băncilor spun că debitorii pot veni la bancă pentru a
solicita noile acte adiţionale oricând pe parcursul derulării
contractelor, dar unele au propus independent termene alese
arbitrar pentru semnarea actelor adiţionale. De exemplu, RBS Bank
a propus clienţilor termenul de 28 octombrie.