Patronul Interagro vrea să ducă vinul de la Zimnicea în China

Autor: Cristina Stoian 23.09.2010

Ioan Niculae, proprietarul Interagro, a treia companie din topul celor mai mari businessuri cu capital privat românesc, a investit 9 milioane de euro într-un centru de vinificaţie la Zimnicea, în judeţul Teleorman, şi spune că anul acesta va scoate pe piaţă primele 800.000 de sticle de vin.



Mai mult, omul de afaceri care a avut anul trecut doar din agricultură afaceri de 315 mil. euro, spune că cea mai mare parte a producţiei va merge la export.
,,Am trimis deja primele mostre în China şi sperăm ca primele sticle să ajungă acolo în primăvara anului viitor. În industria vinului am intrat efectiv în 2005, iniţial din plăcere. Primul an de producţie a fost însă 2008, an în care am început să şi comercializăm vin Crâmpoşie în magazinele Carrefour şi Mega Image. Pentru următoarea producţie vizăm toate segmentele de preţ", a declarat Ioan Niculae.

Suprafaţa cultivată cu viţă de vie la Zimnicea este în prezent de 334 de hectare, iar până la sfârşitul lui 2011 va ajunge la 420 de hectare.
"În prezent doar 200 de hectare sunt pe rod", a spus Eugen Robescu, director general al Intervitt, divizia de vinificaţie a Interagro. Costul pentru producţia unui kilogram de struguri, din care ies 0,7 litri de vin, ajunge la 1,8 lei. Potrivit directorului general al Intervit, costul mediu al unei sticle de vin va fi de 7,5-8 lei. Interagro mai deţine un centru de vinificaţie la Smardioasa, tot în judeţul Te­leorman, în care s-a produs până acum vinul Crâmpoşie. Compania Intervitt a avut anul trecut o cifră de afaceri de 286.000 de lei şi un profit de 61.000 de lei, la un număr mediu de 112 angajaţi, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Interagro, cea mai mare companie controlată pe plan local de Ioan Niculae, a finalizat 2009 cu afaceri de 315 mil. euro (1,3 mld. lei), în scădere cu 70% faţă de 2008, când a anunţat afaceri de 538 mil. euro (2 mld. lei). De ase­menea, grupul a înregistrat pierderi de 13,7 milioane de euro (57,6 mil. lei), după ce a raportat un profit de 16,7 mil. euro (61,6 mil. lei) în 2008.
Mai mulţi oameni de afaceri au decis să investească în ultimii ani în industria vinului, chiar dacă nu erau familiari cu domeniul. Printre aceştia se numără Daniel Guzu, fondatorul producătorului de lacuri şi vopsele Fabryo, Jean Valvis, care a dez­voltat afacerile cu apă minerală şi lactate Dorna, sau Sebastian Ghiţă, care deţine grupul de firme Asesoft din industria IT.

În 2008 ei anunţau in­vestiţii de milioane de euro în pro­ducţia de vin.
Piaţa vinului este esti­mată la sub 400 mil. euro anul acesta, în scădere comparativ cu nivelul din 2009.
Cei mai mari jucători sunt Murfatlar, Vincon, Jidvei, Halewood, Recaş.