Distribuţia ciocolatei Milka şi a cafelei Jacobs trece de la Top Brands la principalul competitor
Top Brands Distribution (TBD), cu afaceri de 308 mil. euro în 2009, va transforma divizia dedicată Kraft Foods într-o divizie de produse alimentare separată de cea de distribuţie a Dar Lactate, propriul brand lansat pe piaţă în 2009.
"Integrarea României în Uniunea Europeană, declanşarea crizei
economice, clauzele contractului cu Kraft Foods România şi politica
comercială a producătorului ne-au adus în ultima perioadă
pierderi pe divizia dedicată distribuţiei produselor Kraft. În
urma analizei indicatorilor de profitabilitate pentru această
divizie, am decis împreună cu partenerul nostru încetarea
colaborării dintre companiile noastre", a declarat Virgil
Munteanu, directorul de comunicare al TBD.
Acesta a mai precizat că vânzarea produselor din portofoliul local
al Kraft Foods genera companiei sale între 5% şi 7% din cifra de
afaceri, adică rulaje de aproximativ 20 mil. euro. Distribuţia
Kraft a fost preluată de Interbrands, cel mai mare competitor al
TBD pe piaţa locală. Anul trecut, distribuitorul a raportat vânzări
de 308 mil. euro.
Reprezentantul companiei a precizat că TBD va continua să
distribuie produse ale Kraft, însă prin importuri şi achiziţii de
la alţi distribuitori.
Reprezentanţii Kraft nu au făcut comentarii pe marginea acestui
subiect. Cel mai mare partener al TBD este compania Philip Morris,
producătorul Marlboro, al doilea mare jucător din industria locală
a ţigaretelor.
Piaţa ţigaretelor, estimată la circa două miliarde de euro, este
cel mai mare segment din sectorul bunurilor de larg consum, ceea ce
explică poziţionarea distribuitorilor companiilor British American
Tobacco şi Philip Morris în vârful clasamentului jucătorilor din
distribuţie. Pe de altă parte, marjele de câştig din distribuţia de
ţigarete sunt mai mici faţă de restul categoriilor mari din FMCG,
precum băuturi alcoolice sau alimente. Acest lucru se întâmplă din
cauză că statul reglementează preţul maxim la vânzarea de ţigarete
cu amănuntul în comerţ şi în canalul HoReCa (hoteluri,
restaurante).
Primul contract cu Kraft, în 2005
Top Brands Distribution, companie controlată de omul de afaceri
Wael El Ghadban, a semnat primul său contract de colaborare cu
Kraft Foods România în anul 2005, compania devenind astfel
distribuitor exclusiv al producătorului ciocolatei Milka şi al
cafelei Jacobs în Bucureşti şi în judeţul Ilfov. Doi ani mai
târziu, compania a preluat distribuţia produselor Kraft în judeţele
Tulcea şi Constanţa, pentru ca în 2009 să anunţe creşterea ariei de
acoperire a diviziei prin bifarea pe listă a judeţului Argeş.
Kraft Foods România are vânzări anuale de circa 140 mil. euro şi
realizează distribuţie directă în reţelele mari de magazine (precum
hipermarketuri sau magazine cash & carry), parteneriatele cu
firmele de distribuţie acoperind doar comerţul tradiţional.
Compania şi-a închis anul trecut singura fabrică din România -
unitatea de producţie a ciocolatei din Braşov, pentru a muta o
parte din linii în Bulgaria. Tot în 2009, compania a decis însă ca
o parte din producţie să rămână la nivel local şi a încheiat un
contract de externalizare cu grupul RAP care a inaugurat recent o
fabrică de produse zaharoase la Ghimbav (Braşov).
La sfârşitul lui 2008, Kraft anunţa că va închide fabrica de
ciocolată Poiana şi va disponibiliza 440 de angajaţi în următorul
an, din cauză că unitatea nu putea fi extinsă în locaţia din
centrul Braşovului. Anul trecut, compania a decis însă ca o parte
din producţie să rămână la nivel local şi a încheiat un contract de
externalizare cu grupul RAP, unul dintre furnizorii săi de servicii
de mentenanţă a echipamentelor de producţie.