Distribuţia ciocolatei Milka şi a cafelei Jacobs trece de la Top Brands la principalul competitor

Autor: Mihaela Popescu 23.09.2010

Top Brands Distribution (TBD), cu afaceri de 308 mil. euro în 2009, va transforma divizia dedicată Kraft Foods într-o divizie de produse alimentare separată de cea de distribuţie a Dar Lactate, propriul brand lansat pe piaţă în 2009.



"Integrarea României în Uniunea Europeană, declanşarea crizei economice, clauzele contractului cu Kraft Foods România şi politica comercială a produ­că­torului ne-au adus în ultima perioadă pierderi pe divizia dedicată distribuţiei pro­duselor Kraft. În urma analizei indicatorilor de profitabilitate pentru această di­vizie, am decis împreună cu partenerul nostru în­cetarea colaborării dintre companiile noastre", a de­cla­rat Virgil Munteanu, directorul de comunicare al TBD.

Acesta a mai precizat că vânzarea produselor din portofoliul local al Kraft Foods genera companiei sale între 5% şi 7% din cifra de afaceri, adică rulaje de aproximativ 20 mil. euro. Distribuţia Kraft a fost preluată de Interbrands, cel mai mare competitor al TBD pe piaţa locală. Anul trecut, distribuitorul a raportat vânzări de 308 mil. euro.
Reprezentantul companiei a precizat că TBD va continua să distribuie produse ale Kraft, însă prin importuri şi achiziţii de la alţi distribuitori.
Reprezentanţii Kraft nu au făcut comentarii pe marginea acestui subiect. Cel mai mare partener al TBD este compania Philip Morris, producătorul Marlboro, al doilea mare jucător din industria locală a ţigaretelor.

Piaţa ţigaretelor, estimată la circa două miliarde de euro, este cel mai mare segment din sectorul bunurilor de larg consum, ceea ce explică poziţionarea distribuitorilor companiilor British American Tobacco şi Philip Morris în vârful clasamentului jucătorilor din distribuţie. Pe de altă parte, marjele de câştig din distribuţia de ţigarete sunt mai mici faţă de restul categoriilor mari din FMCG, precum băuturi alcoolice sau alimente. Acest lucru se întâmplă din cauză că statul reglementează preţul maxim la vânzarea de ţigarete cu amănuntul în comerţ şi în canalul HoReCa (hoteluri, restaurante).

Primul contract cu Kraft, în 2005

Top Brands Distribution, companie controlată de omul de afaceri Wael El Ghadban, a semnat primul său contract de colaborare cu Kraft Foods România în anul 2005, compania devenind astfel distribuitor exclusiv al producătorului ciocolatei Milka şi al cafelei Jacobs în Bucureşti şi în judeţul Ilfov. Doi ani mai târziu, compania a preluat distribuţia produselor Kraft în judeţele Tulcea şi Constanţa, pentru ca în 2009 să anunţe creşterea ariei de acoperire a diviziei prin bifarea pe listă a judeţului Argeş.
Kraft Foods România are vânzări anuale de circa 140 mil. euro şi realizează distribuţie directă în reţelele mari de magazine (precum hipermarketuri sau magazine cash & carry), parteneriatele cu firmele de distribuţie acoperind doar comerţul tradiţional. Compania şi-a închis anul trecut singura fabrică din România - unitatea de producţie a ciocolatei din Braşov, pentru a muta o parte din linii în Bulgaria. Tot în 2009, compania a decis însă ca o parte din producţie să rămână la nivel local şi a încheiat un contract de externalizare cu grupul RAP care a inaugurat recent o fabrică de produse zaharoase la Ghimbav (Braşov).
La sfârşitul lui 2008, Kraft anunţa că va închide fabrica de ciocolată Poiana şi va disponibiliza 440 de angajaţi în următorul an, din cauză că unitatea nu putea fi extinsă în locaţia din centrul Braşovului. Anul trecut, compania a decis însă ca o parte din producţie să rămână la nivel local şi a încheiat un contract de externalizare cu grupul RAP, unul dintre furnizorii săi de servicii de mentenanţă a echipamentelor de producţie.