Cum negociază Ford contractele cu dealerii auto: Semnăm numai cu cei care îşi pot susţine singuri businessul

Autor: Bogdan Alecu 27.09.2010

"România este cea mai promiţătoare piaţă din Europa Centrală şi de Est. De ce? Aici există un grad ridicat de pregătire, sunt şcoli bune, taxele sunt la un nivel scăzut şi există un impozit unic şi desigur, ţara face parte din Uniunea Europeană. Dacă eu aş fi investitor, în momentul de faţă aş investi în România", a spus Brassai într-un interviu acordat ZF.

În industria auto, România a atras în ultimii ani investiţii de sute de milioane de euro, în producţia de maşini (Ford), în sectorul componentelor auto (Delphi, Continental sau Takata Petri), dar şi în cercetare şi dezvoltare (Renault - Titu). Pe de altă parte, infrastructura deficitară de transport a trimis o investiţie de 800 mil. euro în Ungaria, la Kecskemet, la 140 de kilometri de graniţa cu România.

Când se relansează piaţa auto

Brassai a fost responsabil de vânzările Ford în România şi înainte ca Ford să intre direct pe piaţă, el fiind director de operaţiuni pentru cele 28 de pieţe europene directe (European Direct Markets) - pieţele pe care Ford era reprezentat de un importator local.

Legătura sa cu România este însă chiar mai puternică, în condiţiile în care Zoltan Brassai a locuit mai mulţi ani la Târgu Mureş împreună cu familia sa, vorbind şi limba română. "Faptul că acum zece ani piaţa Ungariei era de două ori mai mare decât cea a României, iar acum situaţia s-a inversat, susţine potenţialul pieţei. Din acest motiv şi Ford a decis să vină în România, nu în Ungaria sau Slovacia, ultima fiind ţara europeană care a atras cele mai mari investiţii în industria auto. Eu consider că decizia ca Ford să investească în România este mai corectă decât cea ca Mercedes-Benz să construiască o uzină nouă în Ungaria", a spus Zoltan Brassai.

Potenţialul pieţei româneşti este ridicat în continuare deoarece oamenii au nevoie de maşini, în opinia directorului de operaţiuni al Ford România. Faptul că România are a doua cea mai mică densitate de maşini la mia de locuitori, iar parcul actual este unul vechi sunt principalele elemente care vor duce la o revenire a vânzărilor.

"Şi oamenii au bani. Dar nu este nevoie numai de bani atunci când vine vorba de achiziţia unei maşini, ci şi de siguranţă. Din acest motiv nu este niciodată bine atunci când se schimbă guverne sau miniştri deoarece acest lucru înseamnă instabilitate. Oamenii au nevoie de stabilitate şi siguranţă, iar atunci aceştia investesc în case sau maşini."

Împotriva majorării cotei unice

Una din cele mai "sensibile" măsuri adoptate de Executiv în acest an a fost majorarea TVA de la 19 la 24%, care a determinat automat scumpirea tuturor bunurilor. O a doua măsură care putea fi implementată era majorarea cotei unice, care implicit ar fi determinat adevărate "furtuni" în piaţă.

"Majorarea TVA nu a fost o decizie bună pentru mediul de afaceri, dar trebuia realizată. Din punctul meu de vedere a fost o decizie mult mai bună decât creşterea impozitului pe venit. Dacă s-ar fi majorat impozitele, atunci România risca să piardă şi mai multe investiţii."

Negocieri pentru vânzarea de maşini Ford

De la 1 august, Ford se ocupă direct de importul mărcii americane pe piaţa locală, astfel că mai toate contractele de distribuţie a mărcii sunt rediscutate cu fiecare dealer auto. O parte dintre aceştia au semnat deja un contract cu noua Companie Naţională de Vânzări, dar mai sunt şi comercianţi care se află încă în negocieri.

"Momentan reţeaua Ford din România este activă în peste 40 de locaţii şi monitorizăm condiţiile actuale ale pieţei înainte de a continua cu planurile noastre de extindere", declarau în urmă cu o săptămână reprezentanţii Companiei Naţionale de Vânzări a Ford România.

Ei au subliniat că politica globală a Ford Motor Company este aceea de a nu discuta în mod public despre relaţiile contractuale cu partenerii autorizaţi.

Din cei 13 dealeri care formează ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac Holdings, şapte sunt şi dealeri Ford. La nivel de showroom, dintre cele 41 de centre de vânzare Ford, 11 sunt controlate de ŢiriacAuto, adică un sfert din reţea, fiind cel mai mare dealer Ford de pe piaţa locală. Potrivit oficialilor grupului deţinut de Ion Ţiriac, compania este în prezent în negocieri cu Ford pentru a semna noile contracte pentru toţi dealerii.

Potrivit lui Zoltan Brassai, până la finele anului vor mai fi deschise patru noi centre Ford, care să acopere astfel toate zonele în care până acum nu a existat un dealer al mărcii sau pentru a înlocui un altul.

"Trebuie să analizăm în ce zone este nevoie de un centru nou. Spre exemplu sunt regiuni în care trebuie să facem ceva, precum Moldova, nu avem acoperire la Tulcea, Vaslui, Giurgiu, Sălaj. Trebuie să vedem unde ar fi cei mai mulţi clienţi. Cereri de a deveni dealeri Ford avem foarte multe", a spus Brassai.

Iar în ceea ce priveşte criteriile după care sunt autorizaţi dealerii, şeful pe operaţiuni a subliniat că "Ford semnează numai cu cei care au un plan de finanţare, un plan de afaceri, care îşi pot susţine singuri businessul".

Ce spun dealerii mărcii

Printre cei care nu au semnat noul contract până la începutul săptămânii trecute se numără şi compania Forma Cars din Satu Mare, unul dintre cei mai mari dealeri Ford din partea de nord-vest a ţării.

"Noi vrem să semnăm contractul cu Ford România, dar încă nu am primit scrisoarea de garanţie. Momentan vindem maşinile aflate pe stoc. În ceea ce priveşte schimbarea brandului, avem o ofertă de la Hyundai, dar în primul rând noi dorim să semnăm cu Ford", a spus Pompei Reţegan, patronul Forma Cars, dealerul Ford din Satu Mare. Contract cu Ford România au semnat şi cei de la Proleasing Piteşti şi Primexprod din Râmnicu Vâlcea, în afara centrului Business Development Team din Bucureşti şi PlusAuto din Craiova, care săptămâna trecută a inaugurat un nou centru al mărcii în Craiova.

În prima săptămână a lunii august, prima în care Compania Naţională de Vânzări a Ford România a preluat oficial importurile mărcii, două noi centre ale mărcii americane au fost inaugurate pe piaţa locală.

ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac Holdings, a deschis în primul trimestru din acest an un centru de vânzare al mărcii Ford la Cluj, iar în toamna acestui an va inaugura un alt centru Ford în Piteşti.

Şi Automotive Trading Services, companie controlată de fostul premier Călin Popescu-Tăriceanu, a transformat centrul Citroën din Băneasa în dealer Ford. PlusAuto, dealerul Ford din Oltenia, a deschis un al doilea amplasament în Craiova, în urma unei investiţii de 1,5 mil. euro.

Vânzări slabe în august

Ford este cea de-a doua cea mai bine vândută marcă de import de pe piaţa locală după Volkswagen la nivelul primelor opt luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) cu vânzări de aproximativ 6.200 de autovehicule, în scădere cu 5,3% faţă de perioada similară a anului trecut.

În primul semestru, marca americană s-a aflat în fruntea clasamentului. La nivelul lunii august Ford s-a clasat pe locul şapte, cea mai slabă poziţie din acest an, cu 375 de maşini vândute.

Cine mai vine cu bani în auto

Extinderea reţelei Ford vine în contextul în care anul trecut 10% dintre cei 400 de dealeri de maşini din România şi-au închis porţile în urma scăderii pieţei auto cu peste 50%, declin care a continuat şi în primul semestru al acestui an cu un minus de aproape 30%.

Datorită pieţei în scădere majoritatea importatorilor şi-au oprit planurile de expansiune.

Singurele companii au mai deschis centre auto anul acesta sunt ŢiriacAuto, în Cluj pentru Hyundai şi Ford şi în Bucureşti pentru Hyundai şi Mitsubishi, dar şi dealerii din reţelele Honda şi Mercedes-Benz.

Spre comparaţie, în 2007, când piaţa locală a ajuns la aproape 370.000 de autovehicule, în fiecare lună se deschidea cel puţin un nou centru auto la nivel naţional.

Reţeaua Ford numără în prezent 40 de centre de vânzare

Ford schimbă şeful importatorului

Ford România, cel de-al doilea constructor de pe piaţa locală, schimbă conducerea Companiei Naţionale de Vânzări, la nici două luni de la preluarea oficială a importurilor mărcii americane de la Romcar, parte a Ţiriac Holdings.

Henrik Nanzen, care între 2001 şi 2007 a deţinut funcţia de preşedinte al operaţiunilor Ford în Rusia, îl înlocuieşte pe Paul Flanagan în funcţia de general manager al importatorului. Aceasta este cea de-a treia schimbare în ceea ce priveşte divizia de importuri, după ce Vladimir Vosicky, primul director al companiei de vânzări, a plecat anul trecut pentru a prelua funcţia de director operaţional al Hyundai Cehia. Paul Flanagan, 41 de ani, va fi de la 1 octombrie responsabil de stabilirea primului Proces Global de Planificare a Vânzărilor Ford, cu sediul în Marea Britanie.