Doar o casă din 20, cu gresie nouă

Autor: Ioan Dornescu 29.09.2010

Ritmul de schimbare a plăcilor ceramice a rămas aproape constant în acest an, potrivit celui mai mare producător de pe această piaţă, Lasselsberger România, ai cărui reprezentanţi apreciază că în 2010 vor fi placate cu gresie şi faianţă noi circa 420.000 de case, respectiv una din 20 la nivel naţional. Scăderea este de 3%, iar ritmul de schimbare a plăcilor pare să se menţină şi pentru anul viitor.



Numărul locuinţelor din România pentru care vor fi realizate amenajări sau reamenajări cu plăci ceramice va scădea cu 3% în acest an, de la 432.000 de unităţi la 420.000 de unităţi, din cauza diminuării numărului de proiecte şi a situaţiei economice dificile, conform estimărilor companiei austriece Lasselsberger, care deţine pe piaţa locală firmele Lasselsberger SA (fostă Cesarom) şi Sanex Cluj-Napoca.

"Scăderea din acest an a numărului de locuinţe amenajate prin placarea cu plăci ceramice este determinată de diminuarea numărului de proiecte rezidenţiale şi nonrezidenţiale, dar şi de situaţia economică dificilă. Această tendinţă va duce până la finele anului şi la o scădere accentuată a amenajărilor de locuinţe noi", a declarat directorul comercial al Lasselsberger, Eduard Măcărescu.

El a subliniat că numărul construcţiilor noi placate cu plăci ceramice va scădea în acest an cu aproximativ 15% comparativ cu 2009, în timp ce numărul celor reamenajate se va menţine la nivelul anului trecut. Potrivit reprezentantului companiei, ţinându-se cont de estimarea privind volumul de plăci ceramice achiziţionate până la finele anului, aproximativ 16% din totalul locuinţelor care vor fi placate sunt amenajate pentru prima dată, în timp ce 84% vor fi reamenajate.

Conform datelor producătorului de plăci ceramice, din totalul de 420.000 de locuinţe care vor fi amenajate în acest an cu plăci ceramice, 67% sunt situate în zone urbane, în timp ce restul de 33% se găsesc în zone rurale.

70% pentru băi

"În medie se folosesc pentru placarea băii aproximativ 5 metri pătraţi de gresie şi 15 metri pătraţi de faianţă. Pentru bucătărie însă sunt necesari aproximativ 8 metri pătraţi de gresie şi 12 metri pătraţi de faianţă, iar holul poate fi placat cu aproximativ 6 metri pătraţi de gresie", a spus Măcărescu.

El a adăugat că în acest moment 70% din plăcile ceramice achiziţionate pe piaţa locală pe segmentul rezidenţial sunt destinate băilor, în timp ce 30% bucătăriilor şi holurilor.

Potrivit Lasselsberger, piaţa de profil a avut anul trecut o valoare de 110 milioane de euro, mai mică cu 40% faţă de anul 2008, iar în 2010 se va diminua cu 10%, până la aproximativ 100 de milioane de euro.

În volum, piaţa a însumat anul trecut 25 de milioane de metri pătraţi, iar anul acesta ar putea ajunge la maximum 23 de milioane de metri pătraţi, potrivit aceleiaşi surse.

"Diminuarea pieţei de plăci ceramice a fost de la începutul anului influenţată de comprimarea sectorului construcţiilor, de scăderea numărului de proiecte rezidenţiale şi nonrezidenţiale cât şi de blocarea creditării, probleme la care s-a adăugat creşterea cotei TVA în a doua jumătate a anului - vârful de sezon pentru plăci ceramice", susţine Măcărescu.

Stagnare în 2011

El estimează că piaţa va rămâne în 2011 la valorile din acest an, pentru o eventuală creştere a pieţei de profil fiind necesară o creştere a apetitului pentru achiziţia de apartamente.

"Consider că piaţa de profil din România va reveni la valori pozitive cel mai devreme în 2012, doar odată cu reluarea creditării şi cu revenirea cererii pe piaţa imobiliară. O evoluţie pozitivă a pieţei de plăci ceramice ar putea fi grăbită şi de proiecte din zona publică: reabilitarea spitalelor, a şcolilor şi a instituţiilor", a punctat Măcărescu.

Lasselsberger România mizează în 2010 pe o cifră de afaceri de 38,5 milioane de euro, în creştere cu 10% comparativ cu anul 2009. În acest an, producătorul de plăci ceramice vizează majorarea exporturilor şi intrarea pe mai multe pieţe externe, după ce în 2009 subsidiara locală a grupului austriac a început exportul pe pieţele din Grecia şi Bulgaria.

"Menţinerea în 2009 a afacerilor la nivelul anului 2008, în condiţiile prăbuşirii pieţei cu circa 40%, s-a datorat măsurilor administrative şi comerciale luate în decursul anului trecut: reorganizarea Cesarom, prin relocarea producţiei din Bucureşti la cealaltă fabrică deţinută de grup, la Cluj-Napoca, optimizarea stocurilor prin lichidarea celor vechi, triplarea numărului de distribuitori şi prezenţa produselor în toate magazinele de tip Do-It-Yourself", a explicat Măcărescu.

Bugetul de investiţii al grupului austriac în România totalizează 1,5 milioane euro în acest an, din care 1,3 milioane de euro sunt direcţionaţi în modernizarea fabricii şi extinderea centrului logistic de la Cluj, dar şi în promovarea colecţiilor actuale şi dezvoltarea de noi produse. Restul de 200.000 de euro din bugetul de investiţii sunt alocaţi pentru extinderea reţelei proprii de magazine specializate.

"Principalele motive pentru care am decis extinderea lanţului propriu de magazine sunt posibilitatea de expunere a tuturor colecţiilor companiei, cât şi livrarea rapidă. În plus, prin unităţile proprii, asigurăm clienţilor o consiliere adecvată prin intermediul personalului calificat în domeniu. Un alt avantaj pentru clienţii care trec pragul magazinelor noastre este acela de a achiziţiona plăci ceramice la preţuri de producător", a precizat Măcărescu.

Lasselsberger România, singurul producător local cu distribuţie la nivel naţional, a înregistrat anul trecut o cotă de piaţă de 36% şi estimează un avans la 38% în acest an.

Lasselsberger este cel mai mare producător de plăci ceramice din România, un alt jucător, de mici dimensiuni, fiind firma Lazăr, din Reghin, în condiţiile în care peste 50% din piaţa locală este susţinută de importuri. Printre cei care au anunţat în ultimii ani că ar putea construi fabrici de profil în România se numără Kai Group din Bulgaria sau Cersanit Polonia.