Mariana Gheorghe, CEO al Petrom: Lipsa de unitate a mişcării patronale face ca vocea noastră să fie slabă

Autor: Adelina Mihai 29.09.2010

Mariana Gheorghe, directorul executiv al celei mai mari companii din România - Petrom - spune că lipsa de unitate a mişcării patronale face ca vocea firmelor, a industriei româneşti în ansamblu, în discuţiile cu Guvernul şi sindicatele privind strategiile şi politicile stabilite la nivel naţional, să fie slabă.

"Cred că unul dintre punctele slabe ale sistemului patronal românesc vizează puterea de reprezentare a patronatelor, în sensul că acestea nu reprezintă un partener real de dialog în sistemul economico-financiar. Un alt punct slab îl reprezintă lipsa de unitate a activităţilor patronale. Majoritatea construcţiilor patronale sunt fragile, la nivelul confederaţiilor regăsindu-se, în unele situaţii, aceleaşi sectoare de activitate. Aceasta face dificilă concentrarea obiectivelor şi punctelor de vedere, care la nivelul Consiliului Economic şi Social (CES) se regăsesc prin intermediul a 13 confederaţii", a spus Mariana Gheorghe, directorul executiv al unei companii care are anual afaceri de peste 3 mld. euro şi are în subordine aproape 30.000 de angajaţi.

Lipsa unei voci comune care să reprezinte cele mai mari 500 de companii din România face ca Executivul să ia decizii fiscale care să afecteze nu numai aceste companii, ci şi întreg mediul de afaceri. În străinătate, fără poziţia marilor asociaţii patronale, niciun guvern nu ia decizii de natură fiscală sau salarială pentru mediul de afaceri. În prezent, mediul privat este reprezentat în cadrul CES de 13 confederaţii patronale, dintre care 9 s-au reunit sub umbrela Alianţei Confederaţiilor Patronale din România.

Ea spune că managementul organizaţiilor patronale din România nu s-a adaptat în suficientă măsură condiţiilor economice actuale: "Într-o societate globalizată, în care companiile multinaţionale joacă un rol deosebit de important, acestea nu-şi regăsesc un partener veritabil de dialog în organizaţiile patronale", a menţionat Mariana Gheorghe, care este şi preşedintele Consiliului Investitorilor Străini, organizaţie care este mult mai activă în mediul economic decât confederaţiile patronale.

Multe din marile companii care sunt prezente în economie nu fac parte dintr-o organizaţie patronală şi de aceea nu sunt reprezentate în confederaţiile patronale membre ale CES.

"Aceasta ar explica şi lipsa oamenilor de afaceri din aceste companii în conducerea confederaţiilor patronale", a menţionat Mariana Gheorghe.

Cel mai important executiv din România susţine că, în aceste condiţii, construcţia unui patronat puternic reprezentativ pentru companiile din România a devenit o prioritate în contextul nevoii de promovare a unui veritabil dialog tripartit sindicate-patronate-Guvern, care să asigure mediul de afaceri favorabil. În acest sens, organizaţiile patronale trebuie să-şi schimbe atitudinea şi modul de acţiune, trebuie să devină proactive. "Companiile, prin activitatea lor, sunt cele care creează mediul de afaceri, dar au obligaţia de a contribui şi la definirea cadrului general economic şi financiar, care este de competenţa autorităţilor, şi nu doar să reacţioneze la schimbările mediului de afaceri impuse de autorităţi."

Astăzi, ZF îi aduce la aceeaşi masă, în cadrul unei conferinţe, pe reprezentanţii patronatelor, ai sindicatelor şi ai Guvernului, pentru a discuta despre problema reprezentativităţii mediului de business în discuţii.