Un milion de contribuabili intră în sistemul public de pensii

Autor: Iulian Anghel 29.09.2010

Curtea Constituţională (CCR) a amânat cu o săptămână verdictul privind legea unitară a pensiilor, în urma sesizărilor de neconstituţionalitate depuse de PNL şi PSD - ridicând şi mai mult temperatura în jurul celei mai controversate legi trecute de Parlament în această legislatură.

Dincolo de aspectele vizibile - precum o ipotetică fraudare a votului la trecerea legii de Camera Deputaţilor sau de nemulţumirile sindicatelor faţă de creşterea vârstei de pensionare, pentru toţi, la 65 de ani - sunt aspecte în lege care au o relevanţă extrem de importantă pentru viitorii pensionari.

Primul dintre aspecte, puţin discutat, este că viitoarele pensii nu vor mai fi legate de salariul mediu brut, cel pe baza căruia era stabilit punctul de pensie şi care, crescând, ridica cu el şi nivelul pensiilor.

Legea stabileşte punctul de pensie la 732,8 lei şi, în baza acestuia, vor fi făcute toate calculele viitoare. Într-o primă etapă, pensiile vor fi indexate 100% cu inflaţia şi 50% cu valoarea reală a creşterii câştigului salarial mediu. După 2020, valoarea câştigului salarial adăugat la pensie va scădea la 45%, pentru ca din 2030 să dispară.

"Acest lucru va face ca, în viitor, deficitul bugetului de pensii să se învârtă undeva între -0,5% şi Ă1%, făcând sistemul sustenabil", spune Mihai Şeitan, fost ministru al muncii în vremea în care legea a trecut etapele parlamentare. Deficitul bugetului de pensii este evaluat anul acesta la 2,5 mil. euro, iar în 2011 la aproape 4 mld. euro.

Nu toată lumea este de acord cu punctul de vedere al lui Şeitan. Victor Paul Dobre (PNL), şeful Comisiei de muncă din Camera Deputaţilor, nu contestă necesitatea reformei sistemului, dar are obiecţii. Potrivit lui Dobre, ideea ca pensiile să fie indexate doar în funcţie de inflaţie va conduce la situaţia de la începutul anilor '90, când o reglementare similară a făcut ca nivelul pensiilor să scadă de la 60% din salariul mediu la 30%: "Un astfel de lucru va crea disparităţi majore şi va fi nevoie de noi intervenţii pentru corectarea lor". El admite că, în 1990, numărul salariaţilor era de aproape trei ori mai mare decât al pensionarilor, iar în vremea noastră lucrurile s-au răsturnat, însă afirmă că s-ar putea ajunge ca pensionarii să câştige, pe măsură ce salariile cresc, sub venitul minim, ceea ce va obliga statul să intervină.

Şeitan nu crede în acest scenariu pentru că, spune el, legea va aduce în sistemul public aproximativ 1 milion de persoane - toate sistemele alternative sunt integrate în sistemul public. Dintre categoriile importante, doar avocaţii şi preoţii nu sunt obligaţi să contribuie la sistemul public. Cotele de contribuţii de asigurări sociale rămân aceleaşi - 31,3% pentru condiţiile normele de muncă (10,5% datorate de angajaţi şi 20,8% datorate de angajator). Ele cresc la 36,3% pentru condiţii deosebite de muncă şi la 41,3% pentru condiţii speciale de muncă.

Opoziţia şi sindicatele acuză legea, invocând restrângeri de drepturi. Magistraţii, care iniţial au contestat legea întrucât le reducea pensiile, nu şi-au format un punct de vedere de ultimă oră. În vară, Curtea Constituţională a exceptat această categorie de la recalcularea pensiilor. Pensiile în plată ale magistraţilor vor rămâne ca acum (80% din venitul pe ultima lună), dar viitoarele pensii vor intra pe sistemul unic - cât ai contribuit, atât primeşti.

Ce aduce nou legea