Fachiri şi nababi / de Alex. Ştefănescu
Ziarul Financiar
30.09.2010
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- Vorbeşti despre această austeritate programatică, despre
un fel de atitudine de fachir a artistului, dar uiţi că mulţi
creatori, şi încă dintre cei mai mari, s-au remarcat, dimpotrivă,
tocmai prin bogăţia mijloacelor şi adeseori prin capacitatea de a
extinde, mai mult decât au visat vreodată predecesorii lor, aria
din care şi-au recoltat elementele necesare exprimării. Paul Valéry
sau Mihai Eminescu au folosit, într-adevăr, relativ puţine cuvinte,
stârnind admiraţia prin arta cu care le-au aşezat în noi şi noi
contexte pentru a revela nuanţe semantice nebănuite, dar François
Rabelais sau Tudor Arghezi au adunat, cu aspiratorul uriaş al
vervei lor, tot ce-au găsit pitoresc în limbă, inclusiv la
periferia ei. Să-ţi mai amintesc de James Joyce, de Pablo Picasso,
de Karlheinz Stockhausen...
- Am precizat de la început că în general se etalează
mijloace cât mai sumare pentru a produce impresia de rezolvare
spectaculoasă, de virtuozitate. Însă uneori, într-adevăr, artiştii
ni se prezintă, ca nişte nababi, cu o nemaivăzută bogăţie de
mijloace. Aceste cazuri nu contravin, totuşi, regulii. Folosindu-se
de un asemenea arsenal ultrasofisticat, autorii respectivi vor să
sugereze tot ideea de dificultate şi, în consecinţă, să creeze tot
senzaţia de performanţă. Scamatorul ne uimeşte şi cu simplitatea
eşarfei de mătase, din care scoate iepuri sau porumbei, dar ne
uimeşte şi cu numărul mare de cărţi de joc pe care le menţine în
aer în acelaşi timp, de parcă şi-ar înzeci mâinile ori şi-ar însuti
degetele. Violonistul care foloseşte o singură coardă de la vioară
sau omul-orchestră care cântă la toate instrumentele dintr-odată
enunţă şi unul, şi altul nişte dificultăţi pe care apoi le
depăşesc într-un mod aproape de neînţeles pentru noi, ca şi cum ar
fi înzestraţi cu puteri supranaturale. Ceea ce contează cu adevărat
este, deci, nu neapărat sărăcia mijloacelor, ci asumarea până la
capăt a dificultăţii respective. Dacă mi-am propus să imit cu
ajutorul unei frunze trilul privighetoarei, nu am dreptul să trişez
şi să mă folosesc pe ascuns de alte instrumente sau, cine ştie, să
ţin în buzunar o privighetoare adevărată.
Mă aflu, cum spuneam, în faţa ta şi îţi fac cunoscute într-un
fel sau altul - explicit sau implicit, la început sau pe parcurs -
mijloacele de care dispun şi dificultăţile pe care mi le asum. Apoi
("apoi" nu neapărat în sens temporal, ci, categorial) începe actul
propriu-zis al imitaţiei. Scopul meu este să te determin să
recunoşti realitatea imitată şi pentru aceasta, de obicei, nu o
reproduc în detaliu, ci recurg la câteva elemente evocatoare. O
reproducere fidelă, de altfel, nici nu este posibilă deoarece ar
presupune, pur şi simplu, o reînfiinţare a obiectului respectiv, o
creaţie demiurgică. Şi, după cum ştii, nici dumnezeu, cu tot
supranumele său pompos de "atotputernicul", nu poate face două
lucruri identice. În univers, se presupune, nu există două
realităţi exact la fel.
- ...
- Nu aştepta de la mine
argumente în acest sens, legate de infinit, de probabilitate şi aşa
mai departe. Întreabă-i mai bine pe fizicieni sau pe filosofi.
Obiectul în cauză, deci, oricum nu poate fi reconstituit cu deplină
fidelitate. Şi nici nu-mi propun asta. Mobilul meu nu este să
multiplic pâinea sau peştele ca să-ţi ofer ceva de mâncare. Eu
urmăresc doar să-ţi creez pentru o clipă iluzia unei realităţi, tu
să o recunoşti şi apoi să nu rămâi cu gândul la ea, ci să admiri
"arta" cu care ţi-am evocat-o. Dacă sunt, de exemplu, actor şi
vreau să-l imit pe un copil, n-am să des-cresc cu adevărat şi n-am
să-mi netezesc o parte din circumvoluţiuni, ci am să merg sărind
când pe un picior, când pe altul, am să mă mânjesc la gură cu
marmeladă, am să pronunţ cuvintele trunchiat şi nazal, adică am
să-ţi înfăţişez acele câteva aspecte suficiente pentru a aduce în
mintea ta imaginea copilului. Iar tu, la rândul tău, n-ai să-mi
pretinzi să te fac să crezi că ai în faţă chiar un copil, ci,
ştiind că totul este o convenţie, un joc, ai să te declari mulţumit
în momentul în care vei constata că a reuşit evocarea.
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com