Povestea Bucureştilor / de Adrian Majuru
Ziarul Financiar
30.09.2010
Oraşele se nasc şi mor de mai multe ori într-o singură viaţă.
Ele au cu fiecare secol trăit o existenţă diferită, iar ceea ce
rămâne în urmă numim generic «patrimoniu». Bucureştiul are în
patrimoniul său multe legende legate de întemeiere dar şi o
realitate istorică de lungă durată pe care greu o putem descrie
foarte pe scurt. Culoarul de mijloc al Dâmboviţei a fost pentru
Evul Mediu unul dintre puţinele locuri de trecere către Ardeal,
prin mijlocul pădurilor şi al luncilor inundabile care străbăteau
câmpiile dunărene în acele timpuri.
Întotdeauna la astfel de intersectări de drumuri comerciale se
formau aşezări săteşti, care ofereau siguranţă celor ce tranzitau
mărfuri, dar şi o piaţă de desfacere a produselor lor.
Şi cum
astfel de travesări aveau loc începând cu încetarea ploilor,
primăvara, şi toamna, înainte de venirea zăpezilor, întreaga
regiune s-a adaptat economic traficului negustoresc, fidelizându-l
cu organizarea de târguri periodice cum au fost Moşii de Primăvară
şi Moşii de Toamnă.
Satele Bucureştiului de azi au avut un astfel de târg, pe care
oraşul l-a păstrat la marginile sale până în modernitate sub numele
de Târgul Moşilor cu Oborul de Vite. Iar drumul care ducea la acest
târg s-a numit, cum era şi firesc, Calea Moşilor sau Podul Târgului
de Afară.
Şi vechile drumuri ale negoţului şi comerţului regional şi
european se păstrează în reţeaua stradală a oraşului de azi: Calea
Victoriei a fost Podul Braşovului înainte de a fi Podul Mogoşoaiei;
Bulevardul Colţei a fost Drumul Ploeştilor iar de acolo drumul
mergea tot spre Braşov; Calea Griviţei a fost Podul de Pământ sau
Podul Târgoviştei, care mergea spre Sibiu; Calea Rahovei a fost
Calea Craiovei, ce ducea spre Drobeta şi Belgrad; Calea Călăraşilor
ducea spre Dunăre şi Bizanţ; Calea Şerban Vodă de azi era Podul
Beilicului, care se continua spre Dunăre cu Şoseaua Giurgiului şi a
Olteniţei; Şoseaua Vergului era Drumul Brăilei. Si toate aceste
drumuri se întâlneau pentru a trece Dâmboviţa în zona Pieţei Unirii
de azi, unde se afla un ostrov, iar debitul rîului era mai sinuos,
oferind posibilităţi de traversare, restul malurilor fiind în
general abrupte.
Această piaţă economică regională a intrat la un moment dat în
atenţia domnitorului ţării. Şi începând cu atenţia dată de domnie
acestor locuri a început şi istoria târgului Bucureştilor. O
poveste care se desfăşoară de peste 600 de ani.
ADRIAN MAJURU (n. 1968) este cercetator la Muzeul
Municipiului Bucuresti [i coordoneaza Muzeul Dr. Nicolae Minovici.
Este autorul mai mulor carti despre Bucuresti, precum
Bucurestiul mahalalelor sau periferia ca mod de existenta si
Bucuresti. Povestea unei geografii umane. In sfera
preocuparilor sale se afla si zona de underground social urban. In
sprijinul celor care studiaza acest domeniu din perspectiva
antropologica, a editat lucrari cu referire la cersetorie,
delincventa, vagabondaj, sinucidere, nebunie, prostitutie, incepand
cu anul 2005. Intre alte titluri publicate, amintim aici selectiv
Copilaria la romani, Familia Minovici - univers
spiritual si Destin valah in ilustratii si 101
texticulete. In prezent, coordoneaza seriile "Antropologia
urbana" si "Periferii nocturne" la Editura Paralela 45.