Petrom: Fiecare a patra rafinărie din Europa ar trebui închisă

Autor: Roxana Petrescu 30.09.2010

Petrom, cea mai mare companie din România, estimează că cererea de carburanţi nu-şi va reveni nici în 2011, după ce anul acesta declinul ar putea ajunge la 10%, segmentul de rafinare fiind astfel unul dintre cele mai ameninţate, nu doar la nivel local, ci şi european.

"Fiecare a patra rafinărie din Europa ar trebui închisă şi de aceea trebuie să ne apărăm poziţia din România. Există o supracapacitate de rafinare în comparaţie cu cererea. În plus, vedem în zone precum Orientul Mijlociu că se construiesc rafinării cu capacităţi foarte mari şi este greu de anticipat cum vor evolua pieţele din China şi India. În acest context, ne aşteptăm la vremuri grele pentru Europa", a declarat Alfred Leodolter, directorul rafinăriei Petrobrazi, una din cele două unităţi de prelucrare a petrolului care se află în portofoliul Petrom.

Ţinând cont de acest context, Petrom a decis încă de anul trecut să renunţe la Arpechim, cea de-a doua rafinărie controlată de companie, concomitent cu ieşirea de pe segmentul de petrochimie.

"Avem două rafinării, dar nu avem petrol decât pentru una, aşa că Arpechim este închisă acum din motive economice. Suntem în negocieri cu mai multe companii interesate de preluarea Arpechim, una dintre ele fiind Oltchim, dar intenţiile de a cumpăra sunt una, iar banii pentru asta sunt alta. Dacă nu reuşim să vindem această rafinărie, o vom închide", a mai precizat Leodolter în cadrul unei conferinţe pe teme petroliere.

Potrivit acestuia, programul de modernizare al Petrobrazi pentru următorii cinci ani se ridică la 700 de milioane de euro.

Reprezentantul Petrom spune că nici anul viitor nu sunt şanse ca cererea de carburanţi să-şi revină, 2011 având astfel toate şansele să devină cel de-al treilea an de scădere consecutivă a comerţului cu produse petroliere.

Fără semne de revenire

"România este încă în declin, aşa că nu sunt şanse ca piaţa carburanţilor să-şi revină nici anul viitor. Cel mult lucrurile se vor stabiliza, dar vor mai trece 3-4 ani pentru ca piaţa să ajungă la nivelul din 2008", a mai precizat directorul rafinăriei Petrobrazi.

Anul 2008 a fost ultimul de creştere a cererii de produse petroliere, jucătorii din piaţă vorbind la acel moment despre un rimt de circa 8%.

Odată cu venirea crizei scăderile s-au ţinut lanţ.

Astfel, dacă în primele şase luni ale anului companiile de profil vorbesc despre un picaj de 6% al vânzărilor prin benzinării, până la sfârşitul anului 2010 procentajul ar putea ajunge la 10%. Cel mai mare impact în accen tuarea acestei scăderi îl au chiar măsurile de redresare economică luate de Guvern printre care se numără concedieri şi tăierea salariilor din sectorul bugetar.

Previziuni optimiste în viziunea MOL: creştere zero în 2011

"Optimismul în acest moment înseamnă să vezi o creştere zero în 2011. Scăderea cu 25% a salariilor are un efect dramatic", a declarat Ovidiu Irimieş, commercial & logistic manager în cadrul MOL România, una dintre cele mai importante companii de profil care are în administrare o reţea de benzinării formată din 126 de puncte de alimentare.

Confruntaţi cu acest context, chiar dacă nu recurg la scăderi de preţuri, petroliştii au început să lanseze fel de fel de campanii pentru a-i aduce pe consumatori în benzinării. De la idei precum "Happy Hour" în benzinăriile Petrom la sfârşit de săptămână până la reduceri de preţ în weekend la Lukoil sau lansarea de servicii pe segmentul non-oil, toate sunt strategii pe care companiile le-au adoptat pentru a-şi creşte traficul din benzinării.