Companiile care întârzie construcţia de autostrăzi, penalizate

Autor: Adriana Rosoga 30.09.2010

Lucrările la autostrada Arad-Timişoara (35 km) şi la centura Arad (12 km) vor fi finalizate în 2012, cu un an mai târziu faţă de termenul iniţial, a spus secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) Eusebiu Pistru, în cadrul conferinţei Mediafax Talks about Transport & Logistics, organizată ieri de agenţia de presă Mediafax. Valoarea lucrărilor pentru cele două locaţii este de aproximativ 160 de milioane de euro.

"Suntem în întârziere cu aceste lucrări din cauza proiectanţilor şi, de asemenea, organizarea de şantier a durat foarte mult. Contractul a fost semnat la sfârşitul lui 2008-începutul lui 2009 şi va fi finalizat la începutul anului 2012", a precizat Pistru care spune că în prezent toate contractele sunt verificate în vederea penalizării companiilor care generează întârzieri.

Întârzieri sunt şi în cazul autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, care a fost realizată în proporţie de 60% şi pentru finalizarea căreia MTI mai are nevoie de 100 mil. euro.

Până în noiembrie, MTI va licita patru tronsoane de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean, respectiv Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu, investiţii de aproximativ 670 de milioane de euro cu termen de finalizare de trei ani, în timp ce anul viitor intenţionează să scoată din nou la licitaţie construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov în regim de concesiune, după ce, în luna aprilie, câştigătorii licitaţiei, consorţiul Vinci-Aktor, au renunţat la contractul în valoare de 1,5 mld. euro din lipsă de finanţare.

Doar planuri

Pistru a mai spus că MTI vrea să dezvolte reţeaua de transport intermodal, astfel încât acest sector să genereze 140.000 de locuri de muncă până în 2020 şi să contribuie la PIB cu 10 miliarde de euro. În timp ce autorităţile încă planifică modul în care poate fi dezvoltată infrastructura locală, compania Alinso, dezvoltatorul parcului industrial Ploieşti West Park, va deschide o staţie de cale ferată intermodală şi un hub de transport pentru camioane, unde şoferii se pot odihni, care va dispune şi de un service şi spălătorie auto.

Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a precizat în cadrul conferinţei Mediafax că MTI are o datorie către firmele de transport persoane de 120 mil. lei, reprezentând sume restante la compensaţiile care se acordă în preţul biletelor pentru categoriile defavorizate. Din totalul firmelor de transport rutier, 45% s-au închis sau se află în procedură de insolvenţă sau faliment, potrivit reprezentantului FORT.