Unul dintre cei mai puternici executivi din Anglia se retrage după ce a creat imperiul Tesco
Tesco, retailerul gigant din Marea Britanie, atrage săptămânal o liră sterlină din trei cheltuite în supermarketurile din Regat. În spatele acestui succes stă Terry Leahy, cel care conduce grupul din 1997. Acum însă a venit momentul să predea ştafeta
Succesul Tesco, companie despre care au apărut zvonuri că ar intenţiona să intre şi pe piaţa din România, l-a făcut pe directorul executiv Sir Terry Leahy să-şi câştige faima celui mai puternic om de afaceri al generaţiei sale, fiind caracterizat drept un strateg care şi-a depăşit concurenţii datorită viziunii clare, atenţiei la detalii şi atitudinii combative, scrie Financial Times. Leahy intenţionează să se retragă peste şase luni, iar anunţul său a determinat o scădere a valorii de piaţă a Tesco de 750 de milioane de lire sterline (aproximativ 900 mil. euro). Philip Clarke, cel care îi va lua locul începând cu luna martie a anului viitor, va trebui mai întâi de toate să-şi convingă investitorii că extinderea spre domenii insuficient exploatate precum servicii bancare şi telecomunicaţii este cea potrivită.
Stilul Leahy în afaceri - studiu de caz pentru Harvard
Business Review
În urmă cu 18 ani când Sir Terry Leahy a fost promovat
în funcţia de director de marketing, Tesco era doar un lanţ de
magazine cu influenţă la nivel local. "Un consultant de
imagine ne spusese că unica soluţie pentru relansare este
să ne schimbăm numele, deoarece nu vom putea pătrunde
niciodată pe piaţa internaţională cu un asemenea nume", îşi
aminteşte un angajat din companie. Directorii au ignorat sfatul,
însă au ales să schimbe compania cu totul. Ce măsuri s-au luat şi
modul în care au fost ele aplicate poate constitui un manual despre
cum să dezvolţi o afacere, stilul de business al lui Leahy servind
drept studiu de caz pentru Harvard Business Review.
Cea mai îndrăzneaţă mişcare a sa a fost construirea
hipermarketurilor la periferie, deoarece exista riscul ca
britanicii să nu considere comod să-şi facă cumpărăturile
în afara oraşului. Instituţiile financiare nu au avut curajul
să finanţeze asemenea investiţii, iar Ian MacLaurin (director
executiv al grupului până în 1997) a fost nevoit să vândă câteva
magazine mai mici pentru a se putea extinde.
"Îmi amintesc un comentariu din The Times: «Dacă vrei calitate,
găseşti la Sainsbury, iar dacă vrei preţuri mici vânează
reducerile; nimeni nu mai are nevoie de Tesco». Asta ne-a adus
în situaţia de fi blocaţi la mijloc", povesteşte Leahy,
convins de faptul că lanţul său de magazine avea nevoie în
primul rând de o identitate puternică.
După un efort susţinut, în anul 1995 Tesco a întrecut
Sainsbury, ajungând lider pe piaţa din Marea Britanie.
Leahy a construit strategia orientându-se numai către viitor:
magazinele urmau să se extindă mai mult în Marea Britanie, să
dezvolte vânzările în materie de bunuri nealimentare şi
treptat să furnizeze servicii bancare şi de telecomunicaţie.
"Ai impresia că vei da greş, însă eşti gata să faci orice astfel
încât să nu cazi; aşa că decizi să-ţi asumi mai multe riscuri şi să
inovezi mai mult", spune el. "Apoi îţi spui: nu vreau să mă lovesc
de încă un eşec. Atunci care ar fi modalitatea cea mai bună de
a nu da greş? Fixarea pe succes - asta este cea mai bună cale",
mai spune Leahy, adăugând că atacul este modul cel mai bun de
a te apăra.
Tesco are o piaţă aproape dublă faţă de cei mai importanţi doi
competitori ai săi, Sainsbury şi Asda, grup deţinut de Wal
Mart. Cu toate acestea, gândirea de ansamblu funcţionează pe
acelaşi principiu iubit de Leahy: "Acţionează ca şi când ai ocupa
locul II."
Omul din spatele gigantului Tesco
Cu o mamă asistentă medicală şi un tată dresor, primii ani de
formare ai lui Leahy s-au petrecut sub influenţa comunităţii
sale romano-catolice şi a profesorilor de la şcoala St. Edward din
Liverpool. A fost singurul copil, din cei patru Leahy, care şi-a
continuat studiile, absolvind Institutul de Ştiinţă şi
Tehnologie de la Universitatea din Manchester.
Nu este un şef carismatic, însă este un om devotat. "Sunt un om
loial", recunoaşte el, "o singură religie, o singură echipă de
fotbal, o singură soţie, o singură companie la care am
lucrat."
Afişând un aer intelectual superior, Leahy nu se face uşor plăcut
şi e foarte greu să-i smulgi un zâmbet. Nu-i place să întreţină o
discuţie de complezenţă, iar foştii colegi îl descriu mai degrabă
ca pe un şef respectat deoarece inspiră frică şi nu pentru că este
iubit de angajaţi.
Succesul Tesco a venit la pachet şi cu probleme. Fermierii şi micii
producători se plâng în continuare că retailerul este prea mare şi
puternic, extinderea sa pe piaţă falimentându-le acestora micile
afaceri.
Verificările Consiliului Concurenţei din Marea Britanie de acum
patru ani au reprezentat un punct de cotitură de pe urma căruia
au încercat să profite rivalii săi de pe piaţă.
Declarându-se dezamăgit că a fost atacat de concurenţă pe motivul
că are statut de lider, chiar dacă are sprijinul autorităţilor,
şeful Tesco a decis că e timpul să se retragă tocmai când a fost
recunoscut de Harvard Business Review drept al 20-lea cel mai
influent director executiv din lume.