Corigenţi în banca premianţilor sau despre frâne care produc acceleraţie
Dezbaterea găzduită de ZF, în săptămâna 20-25 septembrie 2010,
referitoare la oportunitatea activizării politicii monetare şi
deprecierii cursului leului pentru relansarea economică, a pus în
evidenţă, dincolo de opiniile contradictorii, un consens implicit:
captivitatea în care se găseşte de facto politica monetară.
Diferenţa se manifestă mai degrabă în privinţa evaluării
riscurilor. Dacă domnul profesor Dăianu consideră deprecierea
competitivă a leului o politică nerealizabilă în condiţiile
prezente (punct de vedere pe care îl consider corect), dat fiind
riscurile enorme pe care le-ar declanşa, în schimb, domnul Crăciun
pledează pentru o activare a politicii monetare în vederea
relansării economice, subevaluînd în parte riscurile. Spre
deosebire de statele membre ale zonei euro, o ţară aflată în afara
acesteia, cum este România, are la dispoziţie două instrumente pe
care le-ar putea utiliza în cazul unui şoc asimetric: politica
monetară sau deprecierea monedei. Dacă deficitul structural mare
este o constrângere majoră pentru o politică fiscală voluntară, în
schimb politica monetară ar fi putut să fie activată. Pierderea
acestei flexibilităţi face ca România să nu poată fructifica
principalul avantaj de a fi în afara zonei euro.
Cum s-a ajuns însă la această situaţie de
non-combat?
Până la izbucnirea crizei, am trăit într-o lume în care politica de
stabilizare macroeconomică s-a redus doar la menţinerea
stabilităţii preţurilor. Problemele ocupării forţei de muncă şi ale
producţiei au fost în bună măsură ignorate. Olivier Blanchard,
economistul-şef al FMI, într-o lucrare publicată la începutul
anului1, recunoaşte că, până la izbucnirea crizei, se credea că se
ştiu ("what we thought we knew") următoarele: (1) politica
monetară, prin ţintirea unei inflaţii stabile şi mici, are rolul
principal în stabilizarea decalajului de producţie ("output gap")2;
(2) politica fiscală are un rol secundar, utilizarea ei fiind de
facto puternic limitată de constrângerile politice (3)
reglementarea financiară nu influenţează practic stabilitatea
macroeconomică. Prin urmare, inflaţia stabilă şi mică şi
entuziasmul pentru dereglementare au reprezentat liniile de forţă
ale curentului dominant în rândul economiştilor de elită din lume,
în special din mediile academice, inclusiv laureaţi ai premiului
Nobel. "Drogul fundamentalismului de piaţă" a fost prizat şi de
responsabilii cu politica monetară din România, care s-au plasat
convenabil şi fără interogaţii prea multe în curentul economic
principal. Ar fi trebuit să dea dovadă de mult mai multă precauţie
în preluarea prescripţiilor din lumea bună, mai greu utilizabile în
ţări emergente (ele au dus până la urmă la catastrofă şi ţările
dezvoltate). Liberalizarea deplină şi entuziastă a contului de
capital şi ţintirea inflaţiei ne plasa în banca premianţilor.
Corigenţi în banca premianţilor.
În vederea menţinerii procesului deflaţionist, politica monetară a
folosit, printre altele, frâna dobânzilor mari. Economiile mici şi
deschise, precum cea a României, sunt însă fragile la capitalurile
străine conjuncturale, atrase de plasamente foarte remuneratorii.
Un exemplu sunt mişcările de capital financiar din domeniul "carry
trade"3. Dobânda mare a favorizat şi transferul de valute străine,
în special euro, de la băncile străine mamă către filialele din
România, unde au găsit clienţi pentru împrumuturi cu dobânzi mult
mai mari decât în ţările lor de origine. Astfel, ceea ce a fost
conceput ca o frână s-a dovedit a fi o accelerare puternică. Frâna
locală a fost oricum insuficientă pentru a tempera acceleraţia
externă. Îndrăznesc să spun că obsesia inflaţiei nu a ajutat
economia românească. În schimb, moderarea dezinflaţiei ar fi avut
două avantaje: în primul rând ar fi temperat acceleraţia indusă din
exterior, prin scăderea atractivităţii plasamentelor pentru
capitalurile pe termen scurt şi, în al doilea rând, o inflaţie mai
mare ar fi însemnat un semnal de alarmă clar că economia românească
funcţionează prost, temperând cel puţin iluzia prosperităţii.
Aprecierea neverosimilă a leului până la cursul de 1 euro â 3,1
lei, în vara lui 2007, nu avea nicio raţiune economică. Ajutând
procesul de dezinflaţie, a provocat de fapt amplificarea
dezechilibrelor. Din nefericire, tabloul de bord al economiei
româneşti avea ledul care semnaliza inflaţia dezactivat,
nepermiţând semnalizarea incendiului la motoare, pentru a se
declanşa procedurile de aterizare. Urcându-ne prea sus faţă de
posibilităţi pe valurile capitalului extern abundent, avem parte
acum de o aterizare dură şi de dificultăţi majore să decolăm
curând. N-aş vrea să fiu înţeles greşit ca pledând pentru inflaţii
mari. Dar o economie dezechilibrată trebuie să se manifeste într-un
fel. Inflaţia este unul dintre cele mai semnificative semnale că
economia funcţionează deficitar. "Prea mulţi bani pentru prea
puţine produse" este cauza clasică a inflaţiei. Dorind să ţină
inflaţia cât mai jos, BNR a stimulat nepermis importurile care au
furnizat produsele pe care, altminteri, ar fi trebuit să le ofere
economia locală. Domnul Adrian Vasilescu remarca4 că "în timpul
boom-ului din perioada 2003-2008, România a beneficiat de un
tandem, o combinaţie fericită între creşterea economică şi
dezinflaţie". Dar combinaţia fericită a fost acompaniată şi de o
pereche nefericită: creşterea cererii de consum, pe de o parte, şi
oferta internă modestă de produse şi servicii, pe de altă
parte.
Sunt evidenţe destul de concludente din istoria economică a lumii
care arată că în perioadele de inflaţie mică variaţia ciclurilor
economice a fost mai mare, în timp ce în perioadele de moderaţie a
ciclurilor economice, inflaţia s-a amplificat. Este probabil,
aşadar, că un proces de dezinflaţie mai moderat, în perioada
2003-2008, ar fi atenuat şocul aterizării în 2009, declanşat de
criza globală. În loc să pregătească o aterizare mai uşoară,
suportabilă, BNR a ţinut să stea în banca premianţilor (unde jocul
preferat era ţintirea inflaţiei cu orice preţ) şi ne-a oferit una
dintre cele mai dure aterizări din Uniunea Europeană (asta nu
înseamnă că guvernele succesive nu au avut partea lor de
vină).
O altă frână care nu a funcţionat eficient a fost cerinţa
rezervelor minime obligatorii, cel puţin pentru euro. Băncile nu au
fost descurajate să împrumute masiv, chiar dacă pentru fiecare euro
a trebuit, la un moment dat, să depună chiar 40 de eurocenţi la
banca centrală. Dobânzile efective mari, inclusiv comisioanele, la
niveluri record în UE, stimulate şi de lipsa unei reglementări
adecvate5, au compensat pe deplin inconvenientul rezervelor minime
mari. În plus, rezervele BNR sunt ţinute în plasamente în diverse
instrumente în afara ţării. Asta înseamnă că cei 40 de eurocenţi se
reîntorceau de fapt în marele bazin de bani din care se
aprovizionau şi băncile străine din România. Costul unei bănci
individuale rezultat din cerinţa de a păstra rezerve la banca
centrală este, aşadar, nerelevant atât timp cât ea se poate
aproviziona practic fără limite cu bani ieftini. Exuberanţa
iraţională nu a putut fi stăpânită cu aceste pseudo frâne.
Chiar dacă dereglementarea financiară de pe pieţele financiare mari
din lume nu a fost exportată şi în România, unde funcţionează încă
instrumente tradiţionale, opţiunea pentru dereglementare s-a
manifestat în alte moduri. De exemplu, regulile prudenţiale, precum
limitarea la expunerile în valute străine (sau chiar interzicerea
împrumuturilor în valute străine), utilizate de obicei în ţările
emergente, ca instrumente de reglementare anticiclice pentru
stabilizarea macroeconomică, nu s-au bucurat de o reputaţie prea
mare la noi6.
Ani de-a rândul, responsabilii cu politica monetară şi cei cu
politica bugetar-fiscală au acţionat cu timiditate în raport cu
creşterea rapidă a dezechilibrelor externe din economie, în special
deficitul de cont curent, mulţumiţi să privească fascinaţi
"combinaţia fericită".
Aşa am ajuns la situaţia în care singura soluţie rămasă este de
câştiga "jocul de-a încrederea"7 pieţelor, ca substitut pentru
utilizarea unor politici macroeconomice raţionale. Pentru aceasta,
FMI ne ajută să luăm "certificatul de bună purtare", căci aşa cum
spunea un oficial american, citat de Krugman în cartea sa, "pentru
ţările în curs de dezvoltare nu există devalorizări moderate".
1. O. Blanchard, G. Dell'Ariccia, P. Mauro, Rethinking
Macroeconomic Policy, IMF Staff Position Note, 12 Februarie
2010.
2. Diferenţa între PIB potenţial şi PIB actual.
3. Carry trade se referă la operaţiunile prin care un investitor
vinde o monedă cu o rată a dobânzii mai mică pentru a cumpăra cu
fondurile astfel obţinute o monedă cu o rată a dobânzii mai mare.
Dacă cursul de schimb rămâne relativ stabil, investitorul câştigă
din diferenţialul de dobândă.
4. ZF, 25 august 2010.
5. De exemplu, lipsa transparenţei calculării dobânzilor.
6. BNR a impus, la un moment dat, o limitare a expunerii în valută
a băncilor, dar a abandonat rapid ideea.
7. Aşa se intitulează o secţiune din capitolul 5 (pg. 128-131) al
cărţii lui P. Krugman - "Întoarcerea economiei declinului şi criza
din 2008", Ed. Publica, seria Co.lecţia de economie, 2009. Krugman
este laureat al premiului Nobel în economie, în anul 2008, şi un
critic aprig al fundamentalismului de piaţă.
Andrei Mocearov, lector univ., doctor în economie