Cataramă: Vom vorbi de criză cu adevărat când vom avea falimente răsunătoare de bănci sau de companii mari

Autor: Ioana David 04.10.2010

Sătul de politică, Viorel Cataramă, unul dintre cei mai cunoscuţi şi mai vechi membri ai Partidului Naţional Liberal, spune că a venit momentul să se dedice vieţii personale, iar o afacere de aproape 100 mil. euro, cum este Elvila, îi este suficientă. Cataramă, 55 de ani, este unul dintre cei mai puternici antreprenori din industria mobilei, fiind alături de Dan Şucu, patronul Mobexpert, un nume care se identifică cu această piaţă. Pasionat de golf, spune că nu şi-ar face un centru propriu, dar continuă să achiziţioneze pământ şi a ajuns la aproape 500 de hectare. Aceasta este şi una dintre puţinele investiţii personale pe care le face şi care l-au ajutat să intre în criză fără datorii. După o perioadă de mai bine de doi ani în care a preferat să fie o prezenţă discretă, Cataramă a discutat într-un interviu acordat Ziarului Financiar despre proiectele pe care le are: exporturi, deschiderea de noi magazine şi îmbunătăţirea marjelor de profit din 2012.



"Am făcut greşeala de a mă implica în politică în ultimii 20 de ani, dar am pierdut bani şi am ajuns la concluzia că trebuie să mă ocup şi de viaţa mea, iar o afacere de dimensiunea Elvila este suficientă", spune omul de afaceri. În martie anul acesta, Cataramă a fost exclus din PNL.
În trecut Cataramă a investit şi în domeniul bancar unde a fondat şi apoi a vândut Libra Bank. Întrebat dacă ar fi dispus să investească din nou în domeniul bancar, el a răspuns că nu, chiar dacă este o iniţiativă a mai multor oameni de afaceri.
La ora actuală, Elvila este singurul proiect major al omului de afaceri. Com­pania deţine mai multe fabrici de mobilă, dar şi o reţea formată din 53 de magazine.


Miza pe exporturi
Cataramă a sesizat potenţialul ex­por­turilor şi ar vrea să ducă 40-45% din producţie la export, avantajat de deprecierea leului. De exporturi se leagă principalele sale planuri.
"În momentul în care leul s-a apreciat, am redus ponderea exportului, dar nu am eliminat complet clientul, păstrând un volum al livrărilor redus. Am menţinut un export pe pierdere, explicând faptul că nu putem livra mai mult", a spus Cataramă.
Exporturile au scăzut treptat, de la 65% în anii premergători crizei la 29% anul trecut, însă au început să crească din nou în condiţiile deprecierii leului şi merg în principal în state europene precum Germania sau Austria. Anterior anului 2007, majoritatea producătorilor de mobilă şi-au redus exporturile pe de o parte din cauza recesiunii de pe pieţele vestice, iar pe de altă parte din cauza evoluţiei nefavorabile a cursului de schimb.
"Unul dintre avantaje este că importurile din Asia şi China au începu să scadă pe fondul calităţii necorespunzătoare", a spus Cataramă, ceea ce oferă posibilităţi de creştere producătorilor români.

După restructurare vine şi extinderea
Segmentul scăzut de preţ pe care Elvila se poziţionează a fost cel mai puţin afectat în piaţa de mobilă, în timp ce retailerii medii şi cei premium au simţit serios căderea puterii de cumpărare.
Cataramă este de părere că acum cel mai bine se vând promoţiile, însă cu toate acestea a venit momentul reluării extinderii deoarece costurile au scăzut, ajung la un nivel de neimaginat în urmă cu câţiva ani.
Astfel, Elvila şi-a bugetat investiţii de 5 mil. euro în mai multe magazine. 70% din această sumă este susţinută din credite bancare, iar restul sunt fonduri proprii.
Concret, Elvila are în proiect două magazine în parteneriat cu Romstal, la Suceava şi Târgu Mureş, unul împreună cu Altex şi unul la Craiova de sine stătător.
Anul trecut compania a închis magazinele de la Reşiţa şi de la Deva, dar nu mai are în vedere o restructurare a reţelei. Anul 2009 a marcat finalizarea procesului de reorganizare, când au fost concediaţi 500 de oameni.
În prezent, compania are 53 de magazine, iar suprafaţa medie este de 3.000 - 5.000 mp. Există şi unităţi mai mari, cum este cea de 10.000 mp din Bucureşti sau de 6.000 mp de la Ploieşti.
Pentru 2010, compania controlată de Viorel Cataramă şi-a bugetat o cifră de afaceri de 102 mil. euro, în creştere cu 5% comparativ cu nivelul din 2009. Anul trecut, grupul a avut o scădere de 20% a afacerilor.
"Am lucrat cu promoţii, astfel că rata profitului a scăzut, dar este o situaţie de criză, excepţională, urmând ca profituri mai substanţiale să se găsească începând cu 2012", a explicat Cataramă.
Anul 2012 va fi şi anul relansării economice în opinia lui, care afirmă că atunci vor fi alegeri şi "indiferent care vor fi metodele găsite în economie se vor pompa bani în aşa fel încât să avem creştere economică".


L-a prins criza fără credite de returnat
"În momentul în care a izbucnit criza în SUA mi-am dat seama că va ajunge şi în România şi mi-am returnat creditele", afirmă Cataramă.
Omul de afaceri spune că datoriile Elvila de la acea vreme erau de câteva milioane de euro pe care le-a plătit după ce a vândut un teren.
Astfel, fabrica de la Băbeni (Râmnicu Vâlcea) a fost mutată, ceea ce a permis vânzarea terenului printr-o tranzacţie de aproximativ 23 mil. euro la începutul lui 2009. Ulterior a fost achiziţionată o platformă la ieşirea din oraş pe care a fost mutată capacitatea de producţie.
"Platforma din Vâlcea nu şi-a întrerupt activitatea. Noua platformă a fost inau­gurată în noiembrie 2009, iar abia apoi a fost predată vechea poziţie", a mai spus Cataramă.
Criza nu a lovit cu putere România, este de părere omul de afaceri, pentru că nu au existat nici falimente serioase, nici şomaj masiv, nici căderea dramatică a puterii de cumpărare sau a pieţei.
"Firmele cu capital românesc sunt mai vulnerabile neavând un corespondent în străinătate care să le susţină, dar vom vorbi de criză cu adevărat când vom avea falimente mari în sistemul bancar sau falimente răsunătoare în domeniul marilor companii", a spus omul de afaceri.
El a spus că nu există nicio şansă ca Elvila să intre în insolvenţă pentru că nu are datorii şi că nu are nicio temere majoră pentru că nu se aşteaptă ca moneda naţională să se aprecieze substanţial (ceea ce
i-ar afecta exporturile) şi nici nu vede creşteri dramatice ale preţului petrolului sau energiei, ceea ce ar determina noi şocuri.


Ce investiţii personale are şi ce spune despre business
Cataramă spune că mai deţine 500 de hectare de teren, dintre care aproximativ 100 cumpărate începând cu 2009, dar că nu ar investi niciun leu într-un teren de golf. Cataramă este un jucător împătimit de golf, iar pentru moment nu are în vedere să investească în alte domenii.
În discuţia cu Ziarul Financiar, el a acuzat lipsa de unitate a oamenilor de afaceri din România, care nu pot face front comun pentru proiecte de importanţă naţională. Este pentru prima dată când un om de afaceri a luat poziţie vizavi de acest lucru.
"În ultimii 20 de ani nicio acţiune a oamenilor de afaceri români nu a fost dusă la bun sfârşit cu rezultate pozitive. Oamenii de afaceri din România nu au reuşit până acum să creeze un patronat puternic, cum vă imaginaţi că pot crea o bancă puternică? Capacitatea oamenilor de afaceri din România de a se alătura la proiecte de importanţă naţională nu este realizabilă. Nu e loc de atâţia şefi pe câte solicitări sunt", a spus Cataramă într-un interviu acordat Ziarului Financiar.
În România, criza a făcut cele mai multe victime printre firmele româneşti, după ce Guvernul şi Banca Naţională s-au dovedit neputincioase în a susţine capitalul autohton.
Cele mai mari zece companii aflate în insolvenţă au afaceri de aproape 1 mld. euro anual şi 10.000 de angajaţi, iar principalul obiect de activitate este retailul. Printre companiile aflate în insolvenţă se numără Leonardo, cel mai mare retailer de încălţăminte şi marochinărie, cât şi retailerul de electronice şi electrocasnice Flamingo şi reţelele de hipermarketuri Pic, Trident şi Spar.

Cum merge piaţa de mobilă
Fabricile din România au exportat în primul semestru din acest an mobilă de 585 mil. euro, o valoare cu 12% mai mare comparativ cu perioada similară a anului 2009, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).
Aceasta este prima creştere semestrială după o perioadă mai lungă de scădere, trendul de apreciere fiind vizibil şi în cazul producţiei. În România a fost produsă în prima jumătate a anului mobilă în valoare de 912 mil. euro, ceea ce reprezintă un plus de 8,2%.
Potrivit datelor APMR, avansul producţiei şi al exportului de mobilă s-a bazat pe reduceri de preţ operate de companii şi pe lansarea de produse noi, în condiţiile în care firmele au redus personalul, săptămâna de lucru, au căutat noi nişe de distribuţie şi au renunţat la acordarea unor stimulente salariaţilor.

Ce spune despre