Cataramă: Oamenii de afaceri români nu se pot uni
Omul de afaceri Viorel Cataramă, care controlează compania Elvila, un business de 100 mil. euro anual, a acuzat lipsa de unitate a oamenilor de afaceri din România, care nu pot face front comun pentru proiecte de importanţă naţională. Este pentru prima oară când un antreprenor vorbeşte despre acest lucru, în condiţiile în care recent singurele discuţii care s-au purtat în ultima perioadă au fost pe marginea inexistenţei unui patronat puternic şi a unei bănci care să sprijine capitalul local aşa cum multinaţionalele sunt sprijinite de băncile din statele unde îşi au sediile.
"În ultimii 20 de ani nicio acţiune a oamenilor de afaceri
români nu a fost dusă la bun sfârşit cu rezultate pozitive.
Oamenii de afaceri din România nu au reuşit până acum să creeze un
patronat puternic, cum vă imaginaţi că pot crea o bancă puternică?
Capacitatea oamenilor de afaceri din România de a se alătura la
proiecte de importanţă naţională nu este realizabilă. Nu e loc de
atâţia şefi pe câte solicitări sunt", a spus Cataramă.
În România, criza a făcut cele mai multe victime printre firmele
româneşti, după ce Guvernul şi BNR s-au dovedit neputincioase în a
susţine capitalul autohton.
Cele mai mari zece companii aflate în insolvenţă au afaceri de
aproape 1 mld. euro anual şi 10.000 de angajaţi, iar principalul
obiect de activitate este retailul. Printre companiile aflate în
insolvenţă se numără Leonardo, cel mai mare retailer de
încălţăminte şi marochinărie, cât şi retailerul de electronice şi
electrocasnice Flamingo, şi reţelele de hipermarketuri Pic, Trident
şi Spar.
Despre Elvila, Cataramă spune că nu există "nicio şansă" să intre
în insolvenţă pentru că nu are datorii. Cataramă a plătit
datoriile Elvila "de câteva milioane de euro" cu banii obţinuţi
din vânzarea unui teren, după ce a văzut amploarea crizei din
SUA.
Pentru relansarea vânzărilor, omul de afaceri pariază pe exporturi
susţinute de deprecierea leului. El şi-a propus să ducă livrările
externe la 40-45%, comparativ cu 29% anul trecut. "În momentul în
care leul s-a apreciat, am redus ponderea exportului, dar nu am
eliminat complet clientul păstrând un volum al livrărilor redus. Am
menţinut un export pe pierdere, explicând faptul că nu putem livra
mai mult", a spus Cataramă. El a adăugat faptul că fabricile
româneşti de mobilă sunt avantajate la export de faptul că
importurile din Asia au început să scadă pe fondul calităţii
necorespunzătoare.
Cataramă vrea să profite de investiţiile ieftine şi să extindă
reţeaua de magazine după ce în 2009 a închis două magazine şi a
disponibilizat 500 de oameni.
Elvila este unul dintre cei mai puternici jucători pe piaţa de
mobilă, pe care concurează cu Mobexpert, IKEA, kika, Italsofa,
Staer, Lemet. Vezi pagina 9