Cataramă: Oamenii de afaceri români nu se pot uni

Autor: Ioana David 04.10.2010

Omul de afaceri Viorel Catara­mă, care controlează com­pa­nia Elvila, un business de 100 mil. euro anual, a acuzat lipsa de uni­tate a oamenilor de afaceri din România, care nu pot face front comun pentru proiecte de importanţă naţională. Este pentru prima oară când un antre­pre­nor vorbeşte despre acest lucru, în condiţiile în care recent singurele discuţii care s-au pur­tat în ultima perioadă au fost pe marginea inexis­tenţei unui patronat puternic şi a unei bănci care să sprijine capitalul local aşa cum multi­naţionalele sunt sprijinite de băncile din sta­tele unde îşi au sediile.



"În ultimii 20 de ani nicio acţiune a oame­ni­lor de afaceri români nu a fost dusă la bun sfâr­şit cu rezultate pozitive. Oamenii de afa­ceri din România nu au reuşit până acum să creeze un patronat puternic, cum vă imaginaţi că pot crea o bancă puternică? Capacitatea oamenilor de afaceri din România de a se alătura la proiecte de importanţă naţională nu este realizabilă. Nu e loc de atâţia şefi pe câte solicitări sunt", a spus Cataramă.

În România, criza a făcut cele mai multe vic­time printre firmele româneşti, după ce Gu­vernul şi BNR s-au dovedit neputincioase în a susţine capitalul autohton.
Cele mai mari zece companii aflate în in­solvenţă au afaceri de aproape 1 mld. euro anual şi 10.000 de angajaţi, iar principalul obiect de activitate este retailul. Printre com­pa­niile aflate în insolvenţă se numără Leonar­do, cel mai mare retailer de încălţăminte şi ma­ro­chinărie, cât şi retailerul de electronice şi electrocasnice Flamingo, şi reţelele de hipermarketuri Pic, Trident şi Spar.

Despre Elvila, Cataramă spune că nu există "nicio şansă" să intre în insolvenţă pen­tru că nu are datorii. Cataramă a plătit dato­ri­ile Elvila "de câteva milioane de euro" cu ba­nii obţinuţi din vânzarea unui teren, după ce a văzut amploarea crizei din SUA.
Pentru relansarea vânzărilor, omul de afaceri pariază pe exporturi susţinute de de­pre­cierea leului. El şi-a propus să ducă livrările externe la 40-45%, comparativ cu 29% anul trecut. "În momentul în care leul s-a apreciat, am redus ponderea exportului, dar nu am eliminat complet clientul păstrând un volum al livrărilor redus. Am menţinut un export pe pierdere, explicând faptul că nu putem livra mai mult", a spus Cataramă. El a adăugat faptul că fabricile româneşti de mobilă sunt avantajate la export de faptul că importurile din Asia au început să scadă pe fondul calităţii necorespunzătoare.

Cataramă vrea să profite de investi­ţiile ief­tine şi să extindă reţeaua de magazine du­pă ce în 2009 a închis două magazine şi a disponibilizat 500 de oameni.
Elvila este unul dintre cei mai puternici ju­cători pe piaţa de mobilă, pe care concu­rea­ză cu Mobexpert, IKEA, kika, Italsofa, Staer, Lemet. Vezi pagina 9