Patriciu declară război retailerilor străini şi caută 2.000-3.000 de români cu care să se asocieze în afacerea Mic.Ro
Pariul de peste 200 mil. euro al lui Dinu Patriciu pe segmentul de magazine tradiţionale, care încă deţine jumătate din comerţul alimentar local, este o declaraţie de război pentru retailerii străini, după doi ani în care criza a secerat marile afaceri deţinute de antreprenori români de pe piaţa de profil.
Odată cu lansarea pe piaţă a primului magazin Mic.Ro pe roţi,
miliardarul român a anunţat investiţii de peste 200 mil. euro în
dezvoltarea celui mai puternic business din comerţul
tradiţional.
Planul său este de a dezvolta un lanţ de 1.000 de chioşcuri şi
2.000 de magazine pe roţi Mic.Ro în următorii doi ani şi de a
extinde reţeaua preluată MiniMax la 150 de unităţi după
transformarea acestora în magazine tradiţionale.
"Aventura de afaceri pe care o pornim acum are scopul de a distruge
retailul modern, cel care nu face altceva decât să distrugă ţesutul
urban. Vrem ca oamenii să meargă mai rar la hipermarketuri, odată
pe lună cel mult, şi să vină în papuci în magazinele de la colţul
blocului", a afirmat Dinu Patriciu.
El a mai spus că a dezvoltat conceptul Mic.Ro în cele mai mici
detalii împreună cu executivii companiei Mercadia, fără a se
inspira din modelul de business dezvoltat de marile grupuri
europene de retail.
Mai mult, el a atacat retailerii străini afirmând că aceştia impun
pe piaţă un format de comerţ incompatibil cu realităţile
locale.
"Timp de 20 de ani, prin mimetism faţă de forme străine de comerţ,
am pervertit ceva din spiritul tradiţional. Întoarcerea la comerţul
tradiţional nu poate fi decât benefică pentru consumatori."
"Hipermarketurile nu listează fructe şi legume fabricate local
pentru că au adus în România un model de business incompatibil cu
piaţa locală", a mai afirmat el.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care
grupează retaileri precum Metro, Carrefour sau Cora, nu a dorit să
comenteze declaraţiile lui Dinu Patriciu. Marile reţele au ajuns la
o cotă de 40% din retailul alimentar local, o piaţă estimată la 20
de miliarde de euro.
Mâna dreaptă a lui Patriciu în businessul din comerţ pe care l-a
pornit în primăvara acestui an este Dan Ionescu, fost director
operaţional al Rompetrol, companie vândută de Dinu Patriciu
kazahilor de la KazMunaiGaz.
Reţeaua Mic.Ro are 120 de magazine în acest moment. În plus,
Mercadia, operatorul chioşcurilor, a preluat recent discounterul
MiniMax, cu 36 de unităţi în prezent, printr-o tranzacţie a cărei
valoare nu a fost comunicată încă.
Achiziţia i-a permis retailerului să-şi facă propria platformă
logistică lângă Bucureşti - fostul depozit central al MiniMax -,
Mic.Ro urmând să renunţe în curând la parteneriatul cu reţeaua
germană Metro Cash & Carry, care i-a furnizat la început 80%
din marfa din magazine.
Planurile de investiţii ale retailerului prevăd construcţia unui al
doilea centru de distribuţie în estul Capitalei.
Ţinta: vânzări de 1,5 miliarde de euro
Cel mai bogat român a prezentat ieri în faţa presei modelul de
business cu care vrea să ajungă în câţiva ani la afaceri de cel
puţin
1,5 miliarde de euro în retail, adică mai mult decât vinde în
prezent Metro Cash & Carry, cea mai mare reţea de magazine şi
cel mai vechi jucător din comerţul modern din România.
"90% din produsele din magazinele Mic.Ro vor fi fabricate la nivel
local, ceea ce ne va permite să venim cu preţuri mici pe piaţă, şi
în acelaşi timp luăm în calcul dezvoltarea unor mărci proprii în
parteneriat cu producători români", a precizat Dinu Patriciu.
Un magazin va acoperi o zonă cu 300-400 de familii şi va avea ca
ţintă atragerea unui număr de 500 de clienţi pe zi, iar unităţile
mobile Mic.Ro vor fi amplasate acolo unde nu există spaţii la
parterul blocurilor, potrivit datelor furnizate de companie.
Magazinele pe roţi sunt dezvoltate în parteneriat cu dealerii de
maşini Casa Auto şi AutoItalia şi vor avea anumite puncte de
staţionare în cartierele mari din Bucureşti sau din alte
oraşe.
Primul oraş din provincie luat în vizor de retailerul român este
Ploieştiul.
Planurile de business din comerţ ale lui Patriciu sunt ambiţioase,
ţinând cont că cele trei mari reţele de hipermarketuri active pe
piaţă - Carrefour, Real şi Kaufland - care au investit fiecare
aproximativ jumătate de miliard de euro în expansiunea în România
în ultimii 5-9 ani nu au atins încă pragul de vânzări de 1,5
miliarde de euro.
Întreaga piaţă de hipermarketuri este estimată în prezent la 3-3,2
miliarde de euro, potrivit rezultatelor raportate de operatorii de
profil.
Vor să atragă antreprenori în reţea
În acest moment, Mercadia caută asociaţi pentru dezvoltarea reţelei
Mic.Ro printr-un sistem similar francizei.
În următoarele luni, majoritatea directorilor de magazin vor
deveni asociaţi în acest business, potrivit estimărilor lui Dan
Ionescu. Intrarea în parteneriat cu Mic.Ro este condiţionată de
depunerea unei garanţii de 7.000 de euro pentru fiecare unitate,
care va acoperi eventualele pierderi nejustificate ale
magazinului.
"Marfa din magazin este a companiei noastre, tot noi vom acoperi
cheltuielile cu chiria pentru spaţiile reţelei. Un asociat va avea
responsabilitatea plăţii salariaţilor magazinului pe care îl
administrează şi va suporta eventualele pierderi, iar o parte din
câştigul său va fi calculat ca procent din vânzări", a explicat
Ionescu.