Linişte! Se înregistrează!/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban 07.10.2010

Orchestra Naţională Radio, Teodora Gheorghiu, Ophélie Galliard şi Shirley Brill - înregistrări în premieră

Atmosfera pare mult mai relaxată ca la concert, toată lumea este îmbrăcată în civil şi totuşi, până se încep efectiv înregistrările, tensiunea este parcă mai mare. Era aproape imposibil să te apropii de Studioul de Concerte Mihail Jora al Radiodifuziunii în aceste ultime săptămâni, toţi cei care păzeau uşile atrăgându-ţi atenţia că trebuie să fii cu băgare de seamă şi să păşeşti în vârful picioarelor, pentru a nu perturba înregistrările.

Industria discografică mondială şi muzica clasică

Ce este atât de deosebit în aceste înregistrări? Pentru a înţelege, este utilă o privire asupra întregii industrii discografice specializate în muzica clasică şi asupra situaţiei actuale a acesteia la nivel mondial. În ultimii ani s-a ajuns la o saturaţie a pieţei în privinţa înregistrărilor cu repertoriul baroc, clasic, romantic şi de secol XX, fie el instrumental sau vocal, titlurile cele mai cunoscute ale genului beneficiind deja de sute de variante şi versiuni. În consecinţă, vânzările au stagnat, amatorii de muzică clasică, după ce şi-au înlocuit colecţia de viniluri cu una de CDuri, aflându-se în faţa unor alegeri tot mai dificile.
Din acest motiv, în domeniu se mai investeşte fie în supervedete de talia Angelei Gheorghiu, fie într-un repertoriu original sau redescoperit, fie în câţiva tineri aflaţi în ascensiune, ale căror nume se leagă de premii importante la concursuri internaţionale şi care au şansa de a fi descoperiţi şi susţinuţi pentru a-şi realiza un număr de CD-uri reprezentative.

Orchestrele româneşti şi piaţa internaţională

Într-o situaţie similară se găsesc orchestrele româneşti care nu au reuşit să se facă cunoscute în anii 90 ca şi cele din alte foste ţări comuniste precum Polonia, Cehia, Slovacia sau Ungaria prin zeci de CD-uri editate de case de discuri mai mici, precum Naxos, sau mai mari. Acum pare a fi prea târziu, dar iată că totuşi există excepţii, către una dintre acestea îndreptându-se Orchestra Naţională Radio, care a finalizat săptămâna trecută o serie de înregistrări speciale cu participarea extraordinară a unor solişti veniţi din vestul Europei, mai precis soprana Teodora Gheorghiu, violoncelista Ophélie Galliard şi clarinetista Shirley Brill. Înregistrările, realizate de Radio România în parteneriat cu Fundaţia Pan Classics, s-au desfăşurat în perioada 13 septembrie - 1 octombrie în Studioul de Concerte Mihail Jora, sub conducerea dirijorală a lui Tiberiu Soare şi Adrian Morar, cu colaborarea regizorilor muzicali Nicholas Bartholomée, Koichiro Hattori şi Clement Spiess şi a inginerului Andrei Barbu.
În anul 2011, înregistrările realizate în această perioadă vor putea fi ascultate pe frecvenţele posturilor Radio România Cultural şi Radio România Muzical, iar de anul viitor vor putea fi găsite şi pe CD.

Cele trei soliste

Albumul Teodorei Gheorghiu cu Orchestra Naţională Radio va cuprinde zece dintre cele mai cunoscute arii de operă din repertoriul internaţional, soprana urmând să revină pe scena Sălii Radio pe 26 noiembrie, când va susţine de această dată live, alături de Orchestra Naţională Radio, un program de arii de operă. Teodora Gheorghiu şi-a desăvârşit formarea muzicală la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca şi a debutat pe scena lirică în 2002 la Cluj, în rolul Reginei Nopţii din "Flautul fermecat" de Mozart. În anul 2002 a fost distinsă cu premiul special al concursului Julián Gayarre, iar în anul 2003 a obţinut atât Premiului al II-lea la Concursul Internaţional "George Enescu", cât şi bursa de studii Herbert von Karajan, care a propulsat-o ulterior în postura de solistă a Operei de Stat din Viena. A colaborat şi cu alte prestigioase instituţii dintre care amintim Opera Studio - Chapelle Reine Elisabeth, operele din Bucureşti şi Cluj-Napoca, abordând un repertoriu variat şi complex.
Violoncelista Ophélie Gaillard a înregistrat alături de Orchestra Naţională Radio "Concertul pentru violoncel şi orchestră" de Schumann. Votată Solistul anului la Premiile "Victoires de la musique" în 2003, Ophélie Gaillard este un muzician care interpretează cu egală pasiune muzică barocă, clasică, romantică şi contemporană. Câştigătoare a numeroase premii internaţionale, este distinsă, printre altele, cu premiul pentru Interpretare Solo la Concursul Internaţional de Violoncel "J.S.Bach" din Leipzig. Ophélie Gaillard a colaborat cu Orchestra Radiodifuziunii Poloneze, Orchestra din Picardia, Camerata Europeană, Orchestra Franz Liszt din Budapesta şi Orchestra Filarmonică Japoneză şi a participat la numeroase festivaluri, cum ar fi cele din Montreaux, Saint-Denis, Evian, Toroella de Montgri şi Festivalul Bach din Lausanne.
Având şi cetăţenie română deoarece mama ei s-a născut în România, clarinetista Shirley Brill a înregistrat Sonata op. 94 de Prokofiev/Kenan, Concertul pentru clarinet şi Tema cu Variaţiuni pentru clarinet şi 11 corzi de Jean Francaix. Shirley Brill a debutat la 16 ani ca solistă a Orchestrei Filarmonice a Israelului, sub bagheta lui Zubin Mehta. Câştigătoare a Premiului Competiţiei Internaţionale de la Geneva în 2007, a Concursului Internaţional din Markneukirchen (Germania) în 2006 şi a Premiului special al Concursului Internaţional ARD din Munchen, Shirley Brill a colaborat cu unii dintre cei mai renumiţi muzicieni contemporani, printre care Diethelm Jonas şi Zsolt Nagy.

Până la apariţia CD-urilor va mai trece ceva timp, dar cu siguranţă, dat fiind că vor fi distribuite prin harmonia Mundi, ele vor fi accesibile şi publicului din România şi, evident, vor putea fi achiziţionate şi prin internet.


In imagini: 1. Regizorul muzical Nicholas Bartholomée şi dirijorul Tiberiu Soare; 2. Soprana Teodora Gheorghiu; 3. Orchestra Naţională Radio, dirijorul Tiberiu Soare, soprana Teodora Gheorghiu; 4-5. Violoncelista Ophelie Gaillard; 6. Dirijorul Tiberiu Soare; 7. Regizorul Muzical Koichiro Hattori; 8. Dirijorul Adrian Morar; 9. Clarinetista Shirley Brill. Fotografii de Virgil Oprina


OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.