Linişte! Se înregistrează!/ de Oltea Şerban-Pârâu
Orchestra Naţională Radio, Teodora Gheorghiu, Ophélie Galliard şi Shirley Brill - înregistrări în premieră
Atmosfera pare mult mai relaxată ca la concert, toată lumea este îmbrăcată în civil şi totuşi, până se încep efectiv înregistrările, tensiunea este parcă mai mare. Era aproape imposibil să te apropii de Studioul de Concerte Mihail Jora al Radiodifuziunii în aceste ultime săptămâni, toţi cei care păzeau uşile atrăgându-ţi atenţia că trebuie să fii cu băgare de seamă şi să păşeşti în vârful picioarelor, pentru a nu perturba înregistrările.
Industria discografică mondială şi muzica clasică
Ce este atât de deosebit în aceste înregistrări? Pentru a
înţelege, este utilă o privire asupra întregii industrii
discografice specializate în muzica clasică şi asupra situaţiei
actuale a acesteia la nivel mondial. În ultimii ani s-a ajuns la o
saturaţie a pieţei în privinţa înregistrărilor cu repertoriul
baroc, clasic, romantic şi de secol XX, fie el instrumental sau
vocal, titlurile cele mai cunoscute ale genului beneficiind deja de
sute de variante şi versiuni. În consecinţă, vânzările au stagnat,
amatorii de muzică clasică, după ce şi-au înlocuit colecţia de
viniluri cu una de CDuri, aflându-se în faţa unor alegeri tot mai
dificile.
Din acest motiv, în domeniu se mai investeşte fie în supervedete de
talia Angelei Gheorghiu, fie într-un repertoriu original sau
redescoperit, fie în câţiva tineri aflaţi în ascensiune, ale căror
nume se leagă de premii importante la concursuri internaţionale şi
care au şansa de a fi descoperiţi şi susţinuţi pentru a-şi realiza
un număr de CD-uri reprezentative.
Orchestrele româneşti şi piaţa internaţională
Într-o situaţie similară se găsesc orchestrele româneşti care nu
au reuşit să se facă cunoscute în anii 90 ca şi cele din alte foste
ţări comuniste precum Polonia, Cehia, Slovacia sau Ungaria prin
zeci de CD-uri editate de case de discuri mai mici, precum Naxos,
sau mai mari. Acum pare a fi prea târziu, dar iată că totuşi există
excepţii, către una dintre acestea îndreptându-se Orchestra
Naţională Radio, care a finalizat săptămâna trecută o serie de
înregistrări speciale cu participarea extraordinară a unor solişti
veniţi din vestul Europei, mai precis soprana Teodora Gheorghiu,
violoncelista Ophélie Galliard şi clarinetista Shirley Brill.
Înregistrările, realizate de Radio România în parteneriat cu
Fundaţia Pan Classics, s-au desfăşurat în perioada 13 septembrie -
1 octombrie în Studioul de Concerte Mihail Jora, sub conducerea
dirijorală a lui Tiberiu Soare şi Adrian Morar, cu colaborarea
regizorilor muzicali Nicholas Bartholomée, Koichiro Hattori şi
Clement Spiess şi a inginerului Andrei Barbu.
În anul 2011, înregistrările realizate în această perioadă vor
putea fi ascultate pe frecvenţele posturilor Radio România Cultural
şi Radio România Muzical, iar de anul viitor vor putea fi găsite şi
pe CD.
Cele trei soliste
Albumul Teodorei Gheorghiu cu Orchestra Naţională Radio va
cuprinde zece dintre cele mai cunoscute arii de operă din
repertoriul internaţional, soprana urmând să revină pe scena Sălii
Radio pe 26 noiembrie, când va susţine de această dată live,
alături de Orchestra Naţională Radio, un program de arii de operă.
Teodora Gheorghiu şi-a desăvârşit formarea muzicală la Academia de
Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca şi a debutat pe scena lirică
în 2002 la Cluj, în rolul Reginei Nopţii din "Flautul fermecat" de
Mozart. În anul 2002 a fost distinsă cu premiul special al
concursului Julián Gayarre, iar în anul 2003 a obţinut atât
Premiului al II-lea la Concursul Internaţional "George Enescu", cât
şi bursa de studii Herbert von Karajan, care a propulsat-o ulterior
în postura de solistă a Operei de Stat din Viena. A colaborat şi cu
alte prestigioase instituţii dintre care amintim Opera Studio -
Chapelle Reine Elisabeth, operele din Bucureşti şi Cluj-Napoca,
abordând un repertoriu variat şi complex.
Violoncelista Ophélie Gaillard a înregistrat alături de Orchestra
Naţională Radio "Concertul pentru violoncel şi orchestră" de
Schumann. Votată Solistul anului la Premiile "Victoires de la
musique" în 2003, Ophélie Gaillard este un muzician care
interpretează cu egală pasiune muzică barocă, clasică, romantică şi
contemporană. Câştigătoare a numeroase premii internaţionale, este
distinsă, printre altele, cu premiul pentru Interpretare Solo la
Concursul Internaţional de Violoncel "J.S.Bach" din Leipzig.
Ophélie Gaillard a colaborat cu Orchestra Radiodifuziunii Poloneze,
Orchestra din Picardia, Camerata Europeană, Orchestra Franz Liszt
din Budapesta şi Orchestra Filarmonică Japoneză şi a participat la
numeroase festivaluri, cum ar fi cele din Montreaux, Saint-Denis,
Evian, Toroella de Montgri şi Festivalul Bach din Lausanne.
Având şi cetăţenie română deoarece mama ei s-a născut în România,
clarinetista Shirley Brill a înregistrat Sonata op. 94 de
Prokofiev/Kenan, Concertul pentru clarinet şi Tema cu Variaţiuni
pentru clarinet şi 11 corzi de Jean Francaix. Shirley Brill a
debutat la 16 ani ca solistă a Orchestrei Filarmonice a Israelului,
sub bagheta lui Zubin Mehta. Câştigătoare a Premiului Competiţiei
Internaţionale de la Geneva în 2007, a Concursului Internaţional
din Markneukirchen (Germania) în 2006 şi a Premiului special al
Concursului Internaţional ARD din Munchen, Shirley Brill a
colaborat cu unii dintre cei mai renumiţi muzicieni contemporani,
printre care Diethelm Jonas şi Zsolt Nagy.
Până la apariţia CD-urilor va mai trece ceva timp, dar cu siguranţă, dat fiind că vor fi distribuite prin harmonia Mundi, ele vor fi accesibile şi publicului din România şi, evident, vor putea fi achiziţionate şi prin internet.
In imagini: 1. Regizorul muzical Nicholas Bartholomée şi dirijorul
Tiberiu Soare; 2. Soprana Teodora Gheorghiu; 3. Orchestra Naţională
Radio, dirijorul Tiberiu Soare, soprana Teodora Gheorghiu; 4-5.
Violoncelista Ophelie Gaillard; 6. Dirijorul Tiberiu Soare; 7.
Regizorul Muzical Koichiro Hattori; 8. Dirijorul Adrian Morar; 9.
Clarinetista Shirley Brill. Fotografii de Virgil Oprina
OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic
muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio
România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular
Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în
Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică
cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio
şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi
a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse -
Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală
a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor
şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii,
printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al
Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru
Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România
în 2006.