Culisele Expoziţiei Generale Române din 1906/ de Emanuel Bădescu
Cu doar doi ani înaintea izbucnirii răscoalei antiarendăşeşti
"de inspiraţie revoluţionară" din 1907, abilul om politic Take
Ionescu s-a gândit că a sosit timpul să-i intre pe sub piele
"Neamţului", cum îl numea în cercul său de intimi pe Regele Carol
I. Urmărea ca, pe o cale ocolită, să preia conducerea Partidului
Conservator. Gheorghe Cantacuzino, supranumit, pentru averea sa
imensă, "Nababul", nu mai putea rezista multă vreme în fruntea
partidului: acordând azil politic "piraţilor de pe vasul Potemkin",
dezonorase ţara şi stârnise mânia ţarului Nicolae al II-lea.
Anticipând deznodământul, adică debarcarea "boierului", marele
orator şi om politic 1-a însărcinat pe Jean Lahovary, tatăl
principesei Martha Bibescu şi un apropiat al său, să obţină de la
Rege aprobarea unei expoziţii jubiliare. Sensibil la măguleli, pe
motiv că i se cuveneau, dar şi foarte susceptibil, Suveranul s-a
interesat cine este iniţiatorul unei manifestaţiuni de o asemenea
amploare, pe care nici Imperiul Otoman nu şi-o putuse permite.
"Guvernul, Sire", i-a răspuns Jean Lahovary. "Bine, dar cine este
emi¬nenţa cenuşie?" "Recunoştinţa poporului, Sire. Take a auzit-o
şi m-a însărcinat să o fac cunoscută Majestăţii Voastre". "Va
ajunge departe acest popor", a remarcat Regele zâmbind acru, pentru
că binevoitorii îl avertizaseră că Take afirmase: "Neamţul nu mă
vrea, dar am să-i forţez mâna".
Câteva zile mai târziu, în şedinţa din 3 mai 1905, Adunarea
Deputaţilor a votat proiectul de lege prin care guvernul
conservator era autorizat să organizeze o "Expoziţiune Naţională la
care, sub anumite condiţiuni şi din anumite considerente, au fost
invitate să participe şi unele naţiuni străine". Sena¬tul a votat
proiectul în 5 mai 1905, dar după dezbateri stânjenite de
pers¬pectiva ascensiunii lui Take Ionescu, pe care vechea gardă din
ambele tabe¬re nu o vedea cu ochi buni. Totuşi, "feciorul coanei
Frosa şi al băcanului Ghiţă Ion din Ploieşti" a avut câştig de
cauză. Însă, cum vom vedea, numai pe moment.
Pe moment, "parvenitul" jubila. Doctorul Constantin Istrati a fost
numit "din voinţa regească" comisar general al Expoziţiei. Apoi,
s-a ales locul: Câmpul Filaretuluit câmpia sacră a liberalilor de
la 1848, ajunsă "din nebăgare de seamă, un maidan pe care păşteau
caii bulibaşei de la Cuţitul de Argint". Inspirată, se pare, de o
idee a lui C.A. Rosetti, alegerea acestui loc istorico-pastoral a
fost o blasfemie takistă pentru naţional-liberali, dar şi o
binecuvântare pentru imaginea Capitalei, sluţită de mahalale
insalubre şi de locuri virane sălbatice.
Lucrările au început în iunie 1905, după planurile cunoscutului
arhitect peisagist francez Edouard Redont, însă "îmbunătăţite" de
ideea lui Ioan D. Berindey de a se construi, provizoriu, un oraş în
miniatură, cu străzi, bulevarde şi pieţe. Mlaştina, dragată, a
devenit lac. Pe locul sălaşului exotic de la Cuţitul de Argint,
inginerul Elie Radu a ridicat Arenele Romane. Biserica a fost
reconstruită după modelul celor înălţate de Ştefan cel Mare. Birtul
şi Grădina Trocadero au făcut loc Palatului Artelor, construit de
un nepot al lui C.A. Rosetti, inginerul Grant. Castelul romantic,
"vestigiu al unui trecut glorios" cum mai cred şi astăzi câţiva
patrioţi înflăcăraţi, seduşi probabil de alăturarea numelui
voievodului Vlad Ţepeş, este rodul imaginaţiei austriacului Schindl
şi a servit drept castel de apă! Atât şi nimic mai mult, deşi sursa
inspiraţiei fusese - într-adevăr - Cetatea Poenari, de unde s-au şi
subtilizat câteva pietroaie pentru a fi incrustate în "castel".
Celelalte pavilioane, mai mult sau mai puţin impozante, poartă
semnătura unui Burcuş, Cerchez, Maimarolu, Stavăr, Ştefănescu . . .
Practic întreaga elită a arhitecţilor şi inginerilor constructori
români ai timpului şi-a adus prinosul de recunoştinţă pentru
înfăptuirile primului rege al românilor. Simbolic, lucrătorii
simpli au fost selecţionaţi din toate judeţele ţării, dar, dincolo
de semnificaţia acestei alegeri, trebuie remarcată râvna şi
calitatea muncii lor. Aceşti oameni au reuşit să facă de
nerecunoscut Câmpul şi Dealul Filaretului în zece luni şi
optsprezece zile, uneori cu mijloace tehnice rudimentare! Mişunau
ca furnicile de dimineaţa până seara, pătrunşi de importanţa
hărniciei lor, pe arşiţă, ploaie, ninsoare şi ger. Ca în basme, au
vrut să-i dovedească lui Vodă că este posibil, dacă pui suflet şi
credinţă, să ridici peste noapte castele şi palate.
Doctorul Istrati a fost impresionat profund de această dăruire,
neuitând să o consemneze în fraze vibrante, punctate de răbufnirea
emoţiei. Ei reuşiseră să clădească palate însumând 40.000 mp, să
traseze drumuri şi şosele, alei şi poteci de peste 110.000 mp, să
planteze 4.206 arbori mari, 5.933 conifere, 4.821 arbuşti diferiţi,
49.200 de plante forestiere şi 97.200 de plante înflorate, să
semene 3,2 tone de sămânţă de iarbă. Au săpat şanţuri pentru 34 km
de cablu electric şi au montat 5.200 de becuri! Dacă aceste cifre
relevă o capacitate de muncă şi o dăruire ieşite din comun, ele
reflectă şi efortul financiar considerabil pe care "a trebuit să-1
sufere ţara", cum se exprimase critic Ionel Brătianu, gelos pe
succesul conservatorilor şi mai ales pe izbânda personală a lui
Take Ionescu. "Ca să obţinem stima pe care o merităm, a adăugat el,
trebuie ca cineva să-şi dea seama de situaţia noastră reală, să ne
studieze mult mai serios decât se poate face într-o
expoziţie".
Costul expoziţiei era uriaş pentru "o ţară aşa de tânără", fiind
evaluat la 6,6 milioane lei. Jean Lahovary, pe atunci ministru la
Agricultură, Industrie, Comerţ şi Domenii, a arătat cu înţelepciune
că "pentru a fi cercetaţi, trebuie să fim mai întâi descoperiţi.
Or, expoziţiunea tocmai asta îşi propune şi dacă se poate să
impresionăm, cu atât mai bine. Nu-i totuna să descoperi un leu
acolo unde crezi că vei da peste un iepure".
Un alt scop, nemărturisit, dar vizibil, a fost acela de a aduna,
pentru pri¬ma dată laolaltă într-o astfel de manifestare, românii
din afara Vechiului Regat. După tentativa reuşită prin crearea
Academiei Române, Expoziţia din 1906 a făcut încă o breşă în zidul
care înconjura "ţărişoara". Au putut expune în pavilioane proprii
ardelenii şi bucovinenii, iar bucureştenii şi vizitatorii din ţară
au început să se întrebe de ce lipsesc basarabenii şi aromânii, un
număr de refugiaţi manifestând zilnic sub ferestrele Legaţiei
Otomane din pricina crâncenei epurări etnice la care "machedonii"
erau supuşi de greci şi de slavi. "Nu-i Regele Carol domn peste
toţi românii?" s-a întrebat, în mijlocul mulţimii adunate la
Arenele Romane, pătimaşul Barbu Delavrancea. "Crede cineva că ei nu
sunt români? Să cuteze numai". Fiorul naţional produs în mod
spontan a făcut să răsune din piepturile vizitatorilor "Imnul
regal" şi "Pui de lei". "La unele bu¬căţi - povesteşte Constantin
Bacalbaşa - s-au asociat şi muzicile militare. Apoi, în urmă s-a
cântat "Deşteaptă-te, romane!" de către toate corurile prezente,
inclusiv cele din Vechiul Regat, muzicile militare şi tot publi¬cul
din Arene, de mai multe mii de oameni. A fost unul dintre
specta¬colele cele mai grandioase şi dintre momentele cele mai
înălţătoare. Condeiul nu le poate reproduce cu viaţa de atunci! A
fost parcă divina prefaţă a măreţiei istorice de la 1918".
Un ecou al acestei manifestaţii l-a reprezentat implicarea în
Războiul Balcanic şi crearea celor două judeţe aromâneşti din sudul
Dobrogei! În fine, nu se poate trece cu vederea sala de
cinematograf, în care trebuie să fi rulat, pe lângă filmele de
producţie franceză şi austro-ungară, şi câteva dintre cele şase
documentare de producţie indigenă, din care unul - cel puţin - avea
ca temă orga¬nizarea şi inaugurarea Expoziţiei. Numeroasele
mărturii fotografice, datorate doctorului Alexandru Zaharia, membru
în Comisiunea Expoziţiei, ilustraţiile alb-negru şi color şi
medaliile dovedesc grija propagandistică a guvernului, obligându-ne
să semnalăm, ca o premieră, şi propaganda prin documentarul
cinematografic. În ziua de 11 decembrie, de pildă, avea să fie
prezentat în Sala Edison filmul "Solemnitatea închiderii
Expoziţiei". Văzută din aceste unghiuri, Expoziţia Jubiliară era
mai mult decât utilă. Vorba lui Nicolae Iorga: "Ne descoperea. ne
descopeream, ne imortaliza".
Din nefericire, pasiunile politice au umbrit toate semnificaţiile
înălţătoare ale acestui eveniment. Adversitatea faţă de Take
Ionescu, cau¬zată de tradiţionalism de castă şi de invidie, a fost
mai puternică decât respectul cuvenit unui jubileu care nu era
numai regal. Cei 40 de ani de domnie a lui Carol I însemnau şi 40
de ani de guvernare liberalo-conservatoare. Inaugurarea, în loc să
albă loc în data de 4 iunie, a fost întârziată cu două zi¬le. Iar
la 6 iunie 1906 au lipsit atât PNL, cât şi fracţiunea junimistă a
Partidului Conservator, aflată de la o vreme în opoziţie. Motivaţia
lor: "Nu vrem să-i facem pe plac lui Take" l-a prins chiar şi pe
Rege. Într-o discuţie cu Gheorghe Panu, care se arăta îngrijorat de
soarta Partidului Conservator pe cale sa încapă pe mâna lui Take
Ionescu, Suveranul a făcut această observaţie: "Să nu aveţi nici o
grijă, fiii domnului Cantacuzino veghează". Carol I fusese cuprins
de îndoieli: procedase bine ori nu acceptând organizarea acestei
Expoziţii izvorâte din creierul "celui mai deştept om născut în
vremea îndelungatei sale domnii"?
Absenţa de la ceremonia deschiderii oficiale a
naţional-liberalilor, îndeosebi a lui Dimitrie Sturdza, bunul său
prieten, nu mai părea să-l îndurereze. Au cuvântat la inaugurare
doctorul Istrati, Jean Lahovary şi Regele însuşi, care, pentru a
mai linişti spiritele, a amintit asistenţei rolul jucat de
liberali: "Să nu uitam să adresăm prinosul nostru de recunoştinţă
bărbaţilor de stat care au condus poporul român pe această cale
rodnică, desfăşurând pe terenul economic falnica deviză a Coroanei
de oţel: Prin noi înşine!" Regina Elisabeta, care nu-i putea suferi
pe conservatori de când Lascăr Catargiu o înfruntase şi îl obligase
pe augustul soţ să o exileze, pentru că voise cu orice preţ să-l
căsătorească pe prinţul Ferdinand cu Elena Văcărescu, a completat:
"Doar pe ei, pe liberali, ne putem bizui. Nu-i văd însă aici. Unde
sunt?" "Trasează planurile expoziţiei următoare, Majestate" a
lămurit-o Jean Lahovary. Cu o săptămână în urmă, el răspunsese
împăciuitor unei interpelări insolente a unui apropiat al
venerabilului Eugeniu Carada: "Eu cred, domnilor, că putem să fim
cu toţii fericiţi şi mândri de ce am făcut, de opera frumoasă pe
care am realizat-o şi să spunem: pentru slăvirea a 40 de ani de
domnie a regelui Carol I, pentru un eveniment care la date aşa de
depărtate se reproduce, n-a fost un sacrificiu
disproporţionat."
Imediat după inaugurarea Expoziţiei a explodat şi adversitatea faţă
de Take Ionescu. Junimiştii s-au adunat iarăşi in jurul Nababului,
dar cu o condiţie: să fie numit Petre Carp succesorul său la
conducerea partidului. În sfârşit, unul dintre fii, Mişu
Cantacuzino, întărâtat de Nicu Filipescu, a decis să treacă la
ameninţări directe: "Fricosul de Take trebuie împuşcat!". Take,
convins că sub guvernarea Nababului "România ajunsese Tortuga
Europei", nu mai făcuse nici o escapadă dincolo de cercul său de
amici, de aici şi apelativul "fricosul".
În acest timp, în orăşelul de la Filaret se petreceau tot felul de
grozăvii. Prinţul George Valentin Bibescu, ginerele lui Jean
Lahovary, a luat în nacela balonului un paranoic care, la 200 m
înălţime, "de frica nevestei" nu a mai vrut să coboare. Pentru a
evita o catastrofă, prinţul a trebuit să-1 facă KO. O altă
întâmplare, de data aceasta tra¬gică, s-a petrecut în ziua de 21
iunie. Tocmai când trebuia să înceapă pe lac o simulare a luptelor
de la Port Arthur, un depozit de praf de puşcă a luat foc.
Magazionerul a fost omorât pe loc şi cinci persoane grav
rănite.
Pe lângă "grozăvii", din fericire puţine, Expoziţia îşi îmbia
vizitatorii cu numeroase şi foarte bogate pavilioane. Pentru cei
interesaţi, nivelul de dezvoltare atins de Vechiul Regat putea fi
citit ca-n palmă. Trebuia doar răbdare şi o bună pregătire
intelectuală, întrucât caracterul ei era enciclopedic. În Palatul
Artelor, devenit ulterior Muzeul Militar, curioşii luau contact cu
picturile lui Grigorescu, dar şi cu operele celorlalţi artişti
plastici români de faimă naţională. Fără a detalia, voi enumera
pavilioanele importante pentru întocmirea unei imagini generale
despre caracterul cuprinzător al Expoziţiei Jubiliare. După
menţionatul Pavili¬on al Artelor, urmau Pavilionul Casei Regale,
cel al Industriei, al Minis¬terului de Război, al Ministerului
Lucrărilor Publice, pavilionul Minelor şi cel al Poştelor. Dintre
invitaţi, au expus în pavilioane proprii Franţa, Austria, Ungaria,
Comisia Europeană a Dunării şi numeroşi industriaşi străini.
Este de presupus că din data de 23 noiembrie, când Expoziţia a fost
declarată închisă şi locul care a găzduit-o a căpătat numele de
Parcul Carol I, vizitatorii străini şi indigeni şi-au putut face o
imagine destul de clară despre Vechiul Regat, imagine care le-a
servit în afaceri. În ciuda exportului de "revoluţie rusească"
înregistrat cu durere trei luni mai târziu, România a devenit în
doar cinci ani o putere în regiunea balcanică. Schimburile
comerciale şi înflorirea industriei au îndepărtat neaş¬teptat de
repede ruinele apărute în 1907 şi i-au conferit ţării statut de
putere zonală. Salvarea şi renaşterea vertiginoasa pot fi socotite
printre efectele benefice ale Expoziţiei Jubiliare. Tot ea a
reamintit Romei că existăm: în septembrie 1906, Primăria Capitalei
a primit în dar de la Primăria Cetăţii Eterne copia Lupoaicei
capitoline, pe care a expus-o în Piaţa Rahtivan, "inima vechiului
oraş", în locul unei Diane.
În ceea ce-l priveşte pe Take Ionescu, iniţiatorul marii expoziţii,
neputând accede la şefia Partidului Conservator, dar nici
hotărându-se să renunţe, a dat încă o lovitură benefică bugetului,
înfiinţând Loteria de Stat. Nu a putut învinge invidia, dar
contabiliza merite, sperând că va veni şi timpul său, când va
întreba: Voi ce aţi făcut pentru Ţară, "boieri mari"?
EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar în cadrul Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române. Licenţiat în istorie la Universitatea Bucureşti, a colaborat cu peste 1.000 articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin", "Magazin Istoric" şi la "Ziarul de Duminică". A publicat 1 Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti şi Imnurile naţionale la români. Este şi coautor al volumelor Scurtă istorie a regalităţii în România, Nicolae Ionescu. Bucureştii de altădată, De la Vatican la Ierusalim, Conspiraţia securităţii, Bucureştii în imagini în vremea lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).