Un trubadur modern: Radu Stanca/ de Antonio Patraş
Dintre cele mai promiţătoare debuturi în critică din ultimii ani merită reţinut volumul lui Dragoş Varga-Santai ("Radu Stanca. Sentimentul estetic al fiinţei", Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2005), universitar sibian, remarcat şi prin activitatea de publicist şi redactor al revistei "Transilvania" (prestigiul academic al publicaţiei i se datorează în mare măsură).
Trăitor el însuşi în minunatul burg, "cetate a umbrelor", Hermannstadt, autorul lucrării nu dispreţuieşte deloc servituţile şi rigoarea cercetării minuţioase şi optează pentru "descrierea fenomenologică", în vederea surprinderii elementelor cu adevărat semnificative ale personalităţii celui care a fost liderul Cercului Literar de la Sibiu şi a delimitării unei structuri de existenţă sui generis. Metoda nu e, aşadar, cea a aglutinării conştiincioase de documente.
Exegetul refuză robia biografismului steril şi, punând faţă în
faţă viaţa şi opera lui Radu Stanca, nu reţine decât momentele şi
detaliile capabile să configureze un aşa-numit "sentiment estetic
al fiinţei", în fond utopia ce va fi aprins mereu imaginaţia
artiştilor şi ale cărei coordonate le schiţează foarte subtil şi
convingător Radu Vancu, prefaţatorul volumului.
Privită astfel, din orizontul modelator al ideilor, biografia
scriitorului dobândeşte coerenţa austeră a mitului, criticul fiind
atent nu atât la conţinut, la factologie, cât mai cu seamă la
procesul transfigurării simbolic-estetizante. Neignorând sugestiile
psihocriticii, ale tematismului sau criticii genetice, Varga-Santai
scotoceşte în viaţa şi în laboratorul scriitorului, însă numai atât
cât e necesar pentru a dovedi importanţa proiectului în raport cu
opera propriu-zisă, judecată şi evaluată dintr-un unghi larg
axiologic. Trăită sub semnul iminenţei sfârşitului, existenţa
individuală se împlineşte sub pecetea artei, între viaţă şi moarte,
pe câteva direcţii tematice esenţiale, nuclee semantice
structurante ale imaginarului stancian: iubirea (ars amandi) şi
suferinţa (ars doloris).
Iată ce importanţă capitală capătă, de exemplu, în viziunea
exegetului, întâlnirea poetului cu Dorina Ghibu, iubită, soţie şi
muză deopotrivă: "Ea este, în ultimă instanţă, cea care-l motivează
estetic (s.a.), atât prin înclinaţiile sale artistice, cât şi prin
prezenţa fizică". În cercul strâmt al amănuntelor anecdotice
criticul nu rămâne decât atât cât e necesar pentru a prinde
nuanţele de o clipă ale ideii, frumuseţea momentelor tranzitorii şi
irepetabile ale existenţei.
Primele două capitole ale cărţii (inspirat intitulate Ars longa,
vita brevis, respectiv Poetul şi Cetatea) trasează itinerariul unui
destin creator emblematic, într-o manieră strunit obiectivă, fără
nimic encomiastic, în spiritul adevărului. Autorul evidenţiază şi
eşecurile, şi compromisurile (câteva pasaje din monografia despre
Ştefan Braborescu) unei vieţi închinate scrisului, singurul lucru
capabil să justifice suferinţa lipsei de sens, infernul
insignifianţei. "Trebuie să scriu, să scriu, să scriu. Aceasta este
mântuirea", îi scrie Radu Stanca prietenului său, Ion Negoiţescu,
cu care împărtăşea aceleaşi idealuri "euphorioniste" şi aceeaşi
credinţă în salvarea prin literatură. De aici şi semnificaţia cu
totul aparte pe care o dobândeşte imaginea ideală, atent creionată
în partea cea mai consistentă a monografiei, a acelui homo
aestheticus care, "asemenea lui Midas, este hărăzit a transforma
totul în artă, prin simpla atingere, de la propria-i viaţă, cu tot
ce implică ea, iubire, prietenie, trecerea ireversibilă, până la
propria-i moarte". Fiind oricum prea scurtă (vita brevis) şi
marcată de sentimentul predestinării tragice, propria existenţă îi
apare scriitorului ca un fel de farsă pe care o şi pune în scenă în
diferite variante, atât în baladele sale, cât şi în teatrul
propriu-zis. Jocul cu moartea ia forma unui ritual complicat, în
care virtuozitatea execuţiei, a formei îndelung prelucrate
estompează trăirea, altfel irepresibilă, într-o îngânare
elegiac-sentimentală foarte caracteristică liricii stanciene.
Înainte de a analiza creaţia poetică şi dramaturgia, Dragoş
Varga-Santai pune în lumină trăsăturile eseisticii lui Radu Stanca,
scriitor cu o excepţională vocaţie teoretică, vădită în texte ce
uimesc şi astăzi prin originalitatea punctelor de vedere. Ideile
estetice care au stat la baza cristalizării utopiei euphorioniste
sunt prezentate succint în capitolul Dinspre clasicism înspre
postmodernism, de la "resurecţia baladescului" şi "reactualizarea
tragicului" la nostalgia "clasicităţii absolute" şi la dorinţa
înfăptuirii unei literaturi dramatice de viguroasă substanţă etică.
Interpretul nu cade în eroarea proiecţiilor protocroniste şi îşi
exprimă justificata rezervă faţă de presupusele trăsături
postmoderniste ale euphorionismului, mai bine definit, dincolo de
circumscrierile de ordin istoric ale termenilor, ca formă de
alexandrinism cultural sau, cum s-a mai spus, ca un fel de
"manierism al clasicităţii". În viziunea criticului, "jocul
dilematic dintre clasic şi baroc" poate lua şi forma unui "joc cu
mărgele de sticlă", într-o visată Castalie, joc care ar ilustra, în
fapt, expresia generică a "artistului modern animat de idealuri
clasice". De idealul omului estetic s-ar apropia Radu Stanca şi
prin preţuirea pe care o arată artelor minore, "bastarde ale
zeilor", cum atât de sugestiv le numeşte: "Toată tevatura iscată în
jurul acestei revigorări a artelor minore, cu atracţia lor înspre
decorativ, gratuitate, meşteşug, este o consecinţă a înţelegerii
denaturate a artelor majore; înainte de a fi un veritabil homo
artisticus, aspirând la marea artă şi la deschiderile ei
axiologice, scriitorul trebuie să fie şi un iscusit homo artifex
(...) Asigurând artelor minore un statut axiologic, comparabil cu
cel al artelor majore, prin relevarea rostului lor socio-uman, de
satisfacere a gustului pentru estetic al individului, Radu Stanca
rămânea fidel idealului său de homo aestheticus, neabdicând nici de
la principiile esteticii axiologice".
Cu adevărat meritorie este şi legătura pe care o face exegetul, în
capitolele cu caracter analitic, între ideile teoretice şi creaţia
literară a scriitorului, evitând astfel descriptivismul
plictisitor, inevitabil parcă în orice studiu cu caracter
monografic. Viaţa şi opera liderului cerchist, ca autor, regizor şi
actor deopotrivă, trebuie înţelese sub specie theatrali, cum
subliniază în repetate rânduri autorul prezentului studiu: "La
atingerea acestui ideal al unei vieţi estetizate concură toate
elementele care definesc, în esenţă, şi creaţia lui Radu Stanca,
atât cea poetică, cât şi cea dramatică: poza, teatralitatea, ironia
romantică, un deloc desuet simţ al decorativului, precum şi
eleganţa, niciodată pervertită, a fiecărui gest, oricât de
nesemnificativ ar părea el". Oroarea de confesiune, de anecdotă şi
de orice conţinut prea personal, recte nesemnificativ, îl va fi
determinat pe talentatul poet să aleagă calea obiectivării prin
mediere alegoric-livrescă. Pe lângă atenţia cuvenită acordată
tragicului şi baladescului, Dragoş Varga-Santai insistă în câteva
capitole distincte asupra acestor modalităţi de mediere a viziunii
artistice, atât pe canal livresc (cap. Biblioteca lui Corydon), cât
şi prin intermediul personajelor şi "măştilor" celor mai
caracteristice (cap. Reprezentanţii alegorici).
Dar teatrul existenţei (ars vivendi) se desfăşoară pe o scenă care
maschează suferinţa de a trăi şi spaima în faţa inexorabilului
sfârşit. Ca atare, moartea, "imaginată în coordonatele operei de
artă, ale unui ideal de frumuseţe", devine o experienţă expurgată
de elementul autenticist, un "fastuos spectacol", un "ceremonial",
în piesa Madona cu zâmbetul jucând chiar rolul unui mobil,
propulsor estetic major. Agreabil paleativ, spectacolul destinului
care alunecă vertiginos în neant nu poate trimite decât la ideea
unui festin prelungit dincolo de limitele vieţii, ca în
remarcabilul poem Symposion, de pildă. Baladele conturează şi ele,
apoi, un episod distinct al "autobiografiei lirice" stanciene, în
orizontul sugestiilor cu ecouri thanatice.
Singura "artă" considerată de chiar Radu Stanca drept Stimmung
poetic şi veritabil principiu al poetizării ar fi însă ars doloris.
Estetica "tristeţii" nu e, în fapt, decât un ecou al conştiinţei
precarităţii fiinţei, iminenţei morţii, o altă "replică" din rolul
jucat pe scena literaturii de marele Histrion. Subliniind că eroul
tragic ne face complici, în timp ce eroul dramei ne face numai
martori, sau că plânsul tragic este un plâns fără lacrimi, Radu
Stanca atribuie jocului dramatic o înaltă semnificaţie etică,
simbolică, cu condiţia depăşirii psihologismului îngust. Dragoş
Varga-Santai insistă, de altfel, asupra faptului că dramaturgul
euphorionist pledează pentru o reabilitare a tragicului în opera de
artă, şi nu a tragediei ca specie dramatică. Nu întâmplător s-ar
apropia Radu Stanca de Camil Petrescu, prin modul dramatic de a
concepe existenţa al eroilor cu "suflete tari". Însă piesele
cerchistului sunt tributare unei poetici de o factură cu totul
diferită, fiind concepute ca "rezistente structuri poetice,
implicând viziune mitică, dialoguri organizate poematic şi un
limbaj intens metaforizat". Văzută sub specie theatrali, viaţa
artistului pare interpretată, i.e. trăită de reprezentanţii săi
alegorici, personaje şi măşti dintre cele mai expresive. De aceea
şi respingea Radu Stanca "doctrina umanizării actorului" pe care,
în spiritul aceluiaşi estetism stilizant, non-mimetic, îl dorea cât
mai teatral, pentru că regizorul nu dorea să-şi hrănească
spectatorul cu "o felie de viaţă", ci cu o "felie" de artă, cu
simboluri de infinită sugestivitate.
În final, după analiza structurilor şi a procedeelor operei
scriitorului, plasată într-un context menit să o integreze
circuitului european de valori prin tot felul de analogii
comparatistice vădind o cultură serioasă, asimilată profund şi
utilizată cu discernământ, Dragoş Varga-Santai reuşeşte să-i
sublinieze, exact, valoarea: Radu Stanca rămâne, într-adevăr, un
scriitor "autentic", "cu un timbru poetic particular şi o reţetă
infailibilă a creaţiei frumoase care-i asigură, în orice condiţii,
succesul la marele public şi locul său propriu în istoria
literaturii române".
Merituoasă prin atâtea rare calităţi, de la rigoarea construcţiei
şi a metodei de interpretare la sobrietatea nobilă a expresiei,
fără să surprindă prin afirmaţii riscate ori note ceva mai
extravagante, cartea lui Dragoş Varga-Santai marchează un moment
reprezentativ în exegeza operei lui Radu Stanca. Şi debutul de
neignorat al unui critic matur, care ştie să ţină condeiul în
mână.
ANTONIO PATRAS (n. 1973). Critic literar, conferentiar la Facultatea de Litere, Universitatea "Al. I. Cuza", Iasi. Debut publicistic: 1998, în revista "Convorbiri literare"; doctorat în filologie (2002); membru al Uniunii Scriitorilor Romani; redactor la revista "Convorbiri literare", unde semneaza rubrica "Cerneala simpatica"; coordonator al colectiei de istorie literara la Editura Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi. Volume publicate: Ion D. Sîrbu - de veghe în noaptea totalitara, 2003; Fragmentarium - impresii despre oameni si carti, 2006; Ibraileanu. Catre o teorie a personalitatii, 2007.