Cântec de lebădă pentru lumea rajahilor/ de Elisabeta Lăsconi
După "Vagabondul milionar" de Vikas Swarup, iată alt roman ales
de ochiul atent al Adelinei Patrichi, editor şi autor pasionat,
pentru a deschide ferestrele ficţiunii spre India, cea de la
mijlocul secolului trecut, înfăţişând lumea rajahilor de odinioară
trăind în palate fabuloase, pline de comori, sub fastul şi
strălucirea cărora colcăie secrete ruşinoase, pasiuni tulburi,
tragedii şi păcate apăsătoare: "Moarte la Curtea Rajahului" de
Shivani Singh, scriitoare ieşită din comun prin curajul de a oferi
detalii despre lumea căreia îi aparţine.
Shivani Singh provine dintr-o familie regală indiană, fiica
prinţesei din principatul Mandhupur, îşi caută rostul şi vocaţia -
doctorat în filosofie abandonat ca să facă film, iar apoi se dedică
scrisului. Primul ei roman o plasează în "Top 10" pe lista de
bestselleruri naţionale alese de "India Today", cu şanse de a
deveni longseller, are probabil încărcătură autobiografică şi
îndrăzneşte să dezvăluie viaţa de la curtea unui rajah, din
interior, prin ochii unei fete, Lila, aflate la o vârstă ingrată,
între copilărie şi adolescenţă.
Lila o însoţeşte la Sirikot pe mama ei, în vizita pe care o face
familiei, îşi revede acum unchii de vârste variate şi are parte la
curtea bunicului ei, Nana Sahib, de întâmplări neobişnuite: află de
moartea crudă a unui patindar, ia parte la ceremoniile şi riturile
ce au în centrul lor diferiţi membri ai familiei (rajahul luând
micul dejun cu nepoţii, pedepsirea unei concubine neruşinate,
împărţirea bijuteriilor), asistă la agonia cumplită a rajahului
otrăvire urmată de incinerare şi încoronarea moştenitorului,
simultan se petrece despărţirea de tot şi toate a bunicii, Nani
Sahib, prin sati (văduva îşi urmează soţul pe rugul funerar).
Mica prinţesă are ambiţia să investigheze moartea rajahului pe alte
piste decât ale mamei care îl suspecta pe fratele mai mare,
moştenitorul de drept. Aşa că spionează, cere lămuriri, lansează
ipoteze. Lila găseşte o parteneră în joaca de-a detectivul,
împreună cu ea se aventurează până în satul de paria, după ce
scotoceşte secretele trecutului. Găseşte mai multe "schelete" în
dulapul familiei, atât de urâte şi de primejdioase încât începe
să-şi dorească să nu le fi ştiut niciodată.
Ancheta începută de Lila când avea 13 ani se dovedeşte un puzzle
ale cărui piese încep să se aşeze după ani şi ani, până ce ultima
îi oferă cheia enigmei când se aştepta cel mai puţin, după moartea
mamei ei, în timpul unei călătorii cu trenul. Ca în orice bun
mystery, identitatea criminalului se dezvăluie doar în final,
provocând o surpriză imensă. Şi cu observaţia că Lila înţelege că
avea chiar de atunci toate semnele şi indiciile pentru a-l
descoperi pe vinovat.
Exotismul micului regat Sirikot, ierarhia complicată (rajah şi
moştenitori, soţie şi concubine, copii din flori, slujitoare),
sistemul castelor, păienjenişul invizibil de interese şi manevre
din familia ce domneşte de 400 de ani capătă culoare şi relief prin
ochii Lilei, care-şi aminteşte întâmplările verii ce i-a schimbat
lumea şi înţelesurile ei, ca şi viziunea asupra celor din jur.
Moartea rajahului înseamnă începutul sfârşitului...
Comparat cu o carte-cult a literaturii americane, "...Să ucizi o
pasăre cântătoare" de Harper Lee, romanul scriitoarei indiene
cucereşte prin aceeaşi privire inocentă, dar mai ales prin lirismul
evocării, prin senzualitatea ce se insinuează pretutindeni, prin
judecăţile crude şi tăioase despre atotputernicii şi nesăbuiţii
rajahi de altădată.
...Nu au mai rămas decât ruine din splendidele palate, din marile
familii princiare sau regale puţini s-au adaptat schimbării.
Istoria le-a sortit stingerii, mai supravieţuiesc în tărâmul
ficţiunii. Prinţesa a găsit calea să îşi salveze familia princiară
şi regatul de uitare, dăruindu-l cititorilor: romanul ei este
cântecul de lebăda al unei lumi unice prin farmecul ei
veninos.
Shivani Singh, "Moarte la Curtea Rajahului". Traducere din limba
engleză şi note de Elena Mareşi şi Florina Dobre Brat. Editura Taj,
2010, 304 pagini
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă a
filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o teză
despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă,
oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclul
bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete
Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.