Optimismul unor poeme despre moarte/ de Alex. Ştefănescu

Autor: Stefanescu Alexandru 07.10.2010

Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate), este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica pe înţelesul oricui ceea ce ştie). Subiectul discuţiei îl reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul cuvintelor, emoţia estetică.


- Raţionamentul tău ar trebui să fie următorul: îmi dau seama că am în faţă doar o iluzie, dar mă comport ca şi cum aş avea în faţă o realitate, pentru a omagia în felul acesta iscusinţa artistului. Chiar şi oamenii lipsiţi de educaţie estetică înţeleg această regulă. Spectatorul - fie şi complet neinstruit - dintr-un cinematograf nu se repede să aprindă lumina şi nu strigă în gura mare că totul este o mistificare; stă cuminte în scaunul lui şi priveşte atent ecranul ca şi cum ar asista la scene de viaţă reale.
Tu nu eşti, bineînţeles, lipsit de educaţie estetică...
- Mulţumesc.
- ...şi de aceea contemplând actul imitării nu te limitezi să recunoşti realitatea imitată şi să-ţi exprimi satisfacţia în legătură cu gradul de asemănare. Tu mergi mai departe şi analizezi soluţia găsită de mine pentru a da impresia de realitate. Dacă, de pildă, sunt pictor şi am reprezentat în tabloul meu un copac, tu observi cât de ingenios am fost sugerând frunzişul din numai câteva linii şi nu desenând mii de frunze.
- Un pictor hiperrealist ar desena mii de frunze.
- Soluţia lui are tot o îndreptăţire estetică, pe o anumită treaptă a evoluţiei gustului. Voi reveni cândva cu explicaţii. Deocamdată repet că plăcerea consumatorului de artă constă în a admira ingeniozitatea cu care artistul creează impresia de realitate (selectând anumite elemente evocatoare, folosind inventiv mijloacele de exprimare stabilite de la început etc.).
- De ce să fie vorba numaidecât de plăcere? Poate că privitorul ia, pur şi simplu, cunoştinţă...
- Realitatea dezminte această ipoteză sceptică. Oare nu vezi cu câtă fervoare este consumată arta, ca o miere a vieţii?
- Bineînţeles că văd. Dar eu nu vreau o demonstraţie prin inducţie, vreau una deductivă. Am pus o întrebare pur teoretică.
- Teoretic plăcerea constă în a vedea că un semen de-al tău, o fiinţă omenească a depăşit anumite limite. Orice creaţie artistică reuşită îţi confirmă superioritatea oamenilor asupra lumii înconjurătoare, constituie un triumf al speciei. Din acest punct de vedere se poate spune că o operă de artă de valoare, indiferent de ceea ce reprezintă, are un sens fundamental optimist, în timp ce o operă de artă eşuată, indiferent de ceea ce reprezintă, este întristătoare. Când citesc poemele lui Mihai Eminescu despre dorinţa de moarte, scrise cu atâta farmec, simt o mare dorinţă de a trăi pentru că mi se transmite o frenezie a creaţiei şi implicit o încredere în posibilităţile nelimitate ale omului. În schimb, versificările bărbăteşti şi pline de vitalitate ale lui Cezar Bolliac, cu stângăciile lor flagrante, mă descurajează, mă fac să mă gândesc la precaritatea existenţei. Vrei să-ţi dau exemple şi din literatura română contemporană?
- Nu, Doamne fereşte! Altceva mă interesează. În versiunea ta este eludată calitatea de act de cunoaştere a artei...
- Eludată? De ce? Pentru că evit retorica proslăvirii artei, la care se recurge de atâtea ori în articole care nu conţin decât o ceremonie goală a preţuirii actului de creaţie? Nu trebuie să ne îmbătăm cu iluzia că prin artă descifrăm misterul universului, că ne salvăm, că obţinem o cunoaştere luciferică şi aşa mai departe. Acestea sunt propuneri de mituri făcute, desigur, tot de artişti, dar luate în serios de esteticieni, care, în loc să rămână în regimul lui ca şi cum, şi-au notat expresiile respective în carnete, cu conştiinciozitatea unor naturalişti, şi le-au integrat apoi în doctrine solide. Componenta cognitivă a artei este mai limitată decât se afirmă, dar aceasta trebuie să ne bucure deoarece înseamnă că nu este fantomatică. Actul de cunoaştere se realizează în momentul în care artistul analizează realitatea şi încearcă să identifice elementele evocatoare, ca şi în momentul în care reflectează asupra vieţii sufleteşti a celor ce compun publicul său şi se străduieşte să înţeleagă cum anume funcţionează această viaţă sufletească ca să-şi dea seama cum o poate influenţa.


ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator, dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6 noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou "Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în 2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei). Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune, "Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex. Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea electronică este alex2108145@yahoo.com