O surpriză de proporţii/ de Alex Goldiş
Un aer parodic, de sublimă neseriozitate, l-a însoţit pe O.
Nimigean încă de la începutul carierei. Şi asta nu doar pentru că a
debutat în forţă cu un volum de "Scrieri alese" devenind apoi unul
dintre personajele centrale ale "Clubului 8", gruparea ieşeană mai
preocupată de fine (auto)ironii decât de acreditarea unui program
coerent, ci pentru că însăşi natura scrierilor lui era oarecum
"mixtă": fie că scria poezie sau roman, O. Nimigean îşi submina
permanent un grav filon existenţial printr-un textualism lejer şi
compensativ.
Printre valurile succesive de autenticişti care au traversat
literatura română din ultimii douăzeci de ani, autorul "Planetei
zero" părea să fie ultimul scriitor dispus încă să mai dea
literaturii ce-i al literaturii.
Astfel încât e surprinzătoare schimbarea macazului în cel mai
recent roman. În ciuda titlului cam preţios (autorul ţine neapărat
să-şi trimită cititorii la dicţionar încă de la primul contact),
"Rădăcina de bucsau"* reprezintă o despărţire cât se poate de
radicală de histrionismul livresc care constituia până acum marca
Nimigean. Atât e de convingătoare reconversia stilistică, încât ea
nu pare doar o nouă mască a proteismului, ci de-a dreptul "o
schimbare la faţă". Dragostea sau moartea, teme recurente în
literatura lui Nimigean, camuflate până acum în ironie şi
intertext, intră, "Rădăcina din bucsau" într-o ecuaţie pe cât de
elementară, pe atât de complexă. De mare precizie regizorală e, în
primul rând, decupajul romanului: naraţiunea de aproape 500 de
pagini umple rama extrem de simplă - dar cât ce plină de
semnificaţii! - a întoarcerii unui bărbat la casa părintească
pentru a-şi îngriji mama aflată în pragul morţii. Ceea ce pare
promisiunea unei imense plictiseli pentru cititor - evenimenţialul
exterior aproape că nu evoluează - devine, treptat, un joc
psihologic încordat. O dată, pentru că naratorul-protagonist al
romanului e departe de ceea ce s-ar putea numi o personalitate
închegată: ratat în plan social şi părăsit recent de iubirea vieţii
(misterioasa Ioana-Zelda), suferind în plus de o defazare cronică
faţă de realitate (trăieşte permanent "între lumi"), Liviu resimte
la dimensiuni paroxistice decăderea fizică a mamei. Mai mult decât
să inspire o tristeţe firească, filială, iminenţa morţii ei e
trăită pe propria piele. După cum unii bărbaţi încep să adopte
simptomele şi durerile sarcinii din solidaritate cu persoana iubită
(ceea ce specialiştii numesc "sindromul Couvade"), tot astfel fiul
se îmbolnăveşte, dacă pot să mă exprim astfel, de moarte prin
simpatie. Nu e vorba atât de junghiurile spontane sau de amorţirea
subită a muşchilor (frica "modifică chimia trupului"), cât mai ales
de suspendarea oricărei activităţi psihologice autonome. Liviu
devine o persoană vegetativă, care trăieşte suspendată între
fantasmele nocturne ale iubirii pierdute şi cursa contra cronometru
împotriva morţii. Cu toată lentoarea desfăşurării acţiunii,
"Rădăcina de bucsau" e, îndrăznesc să spun, aproape un roman
detectivistic, de o tensiune extraordinară, în care fiul încearcă
să identifice şi să îndepărteze, pe cât posibil, simptomele morţii.
Nu numai accesele de tuse ale mamei, ameţelile sau fizionomia
lividă sunt indicii înspăimântătoare pentru protagonist, ci şi
perioadele de acalmie sau de aparentă însănătoşire. Cel care
veghează la capul muribundului e, prin excelenţă, un personaj
suspicios şi paranoic, obsedat de a supradimensiona monstruos orice
cuvânt şi de a bănui în spatele fiecărui gest un semn de
adio.
Pentru că, la rândul ei, muribunda devine o persoană ermetică,
predispusă la un limbaj încifrat. Romanul de aproape 500 de pagini
al lui O. Nimigean poate fi catalogat, de aceea, drept o cronică
extrem de minuţioasă a stărilor şi a fizionomiei mamei, privită tot
timpul ca o enigmă. Analiza fără menajamente, până la ultima
inflexiune, e ticul fondator al naraţiunii. Nici nu ştiu de unde să
citez, atât de dese sunt pasajele expresive din carte: "Vaietele
s-au declanşat spontan, încă înainte de-a o atinge. Se derulează ca
un fel de protocol obligatoriu, adică, eşti bolnavă, te vaieţi,
n-ai voie să stai cu limba-n gură. Mama o face temeinic,
gospodăreşte, măsurat, atentă la nuanţe, şi-a stabilit un ton egal
de fond, pe care creşte şi scade intensitatea, controlându-şi
variaţiunile. După cum dozează, cu un chip concentrat, serios,
«a»-urile, «i»-urile, «e»-urile, trecerile dintre «u» şi «î», am
senzaţia (mă face să zâmbesc) unei muzici de vocale atent
orchestrate. Văietatul trebuie să iasă bine, să fie convingător şi
în virtutea unor calităţi artistice, nu doar ca expresie brută a
durerii". Scormonirea indiscretă în fiinţa mamei pentru a-i repera
ultimul sâmbure de vitalitate implică o ciudată apropiere,
gestionată de Nimigean cu talent de - îmi drămuiesc bine epitetele
- mare prozator. Excepţionale sunt pasajele în care fiul e obligat
la atât de umilitorul menaj al mamei aflate în imposibilitatea de a
se mai ridica din pat. Departe de a aluneca vreo clipă în grotesc
(deşi scriitorul nu cruţă niciun amănunt), scenele de intimitate
fizică absolută dobândesc o frumoasă aură simbolică. Mama redevine,
în mâinile emoţionate ale fiului, un copil neputincios, iar ceea ce
părea iniţial o atrocitate se transformă într-o experienţă
privilegiată de comunicare: "Adevărul este că ne stăpâneşte jena pe
amândoi. Pe mine pentru că o ştiu extrem de pudică. Se prefăcea,
strident de-a binelea, că nu-i pasă. «Toarnă-mi să mă spăl pe cap!
Ai adus şamponul de urzici?!» O veghez să nu se dezechilibreze.
Pielea i-a rămas neverosimil de tânără. Fină. Proaspătă. Fără pete.
Doar pe mâini. Iar sânii, cu toate că lăsaţi, s-au păstrat plini,
cât de cât elastici. În pântecele ăsta stăteam eu ghemuit. Dădeam
din picioare. Începusem, după nouă luni, să mă învineţesc".
"Rădăcina de bucsou" nu e atât un descensus ad inferos, cum crede
Bogdan Alexandru Stănescu în prefaţa cărţii, cât mai ales un
regressus ad uterum. Fără stare socială, părăsit de soţie şi de
prieteni, cu gândurile încâlcite, protagonistul se reîntoarce
aproape gol pentru a retrăi pentru câteva luni în vidul relaţiei
elementare cu propria mamă. Jurnalul spaimelor morţii iminente e
dublat de subtila parabolă a descoperirii paradisului. O. Nimigean
scrie pasaje intense atât despre regăsirea de o clipă a
căminului-uter (ca în acele proiecţii alb-negru care se colorează
dintr-o dată, casa părintească începe să se populeze cu mirosuri,
senzaţii şi imagini adânc îngropate în memorie), cât şi de
recuperarea, printre accesele de spaimă şi de permanent disconfort,
a momentelor de comunicare directă. Antologică prin sincronizarea
gesturilor, retenţia şi pânda psihologică reciprocă sau erupţia
eliberatoare a râsului, e scena nopţii de Paşti din spital, în
care, în deplină sigurătate, cei doi retrăiesc revelaţia întregirii
nu pornind de la sentimente abstracte (Nimigean nu alunecă nicio
clipă în kitsch metafizic), ci de la senzaţia comună a unei...
portocale acre: "Izbucneşte în râs, apăsându-şi cu degetul proteza
auditivă. Nici eu nu mă mai pot abţine. S-a pornit aşa. Ne uităm
unul la altul şi râdem. Chipul i s-a destins, râde cu gura până la
urechi, făcându-şi cruci mici şi ştergându-şi lacrimile".
De altfel, întregul personaj al mamei e construit magistral. Cei
care s-au plâns, pe bună dreptate, că romanul postdecembrist are
tramă epică - reîntoarcerea la story a ţinut capul de afiş al
teoretizării prozei de prin 2000 încoace - dar n-are, în schimb,
personaje, pot găsi în Hareta un prilej suficient de înlăturare a
angoasei. Bătrâna muribundă de 83 de ani din "Rădăcina de bucsau"
e, oricât de paradoxală ar părea afirmaţia, cel mai viu şi mai
consistent personaj din literatura ultimilor ani. Deşi ar fi avut
toate datele şi circumstanţele atenuante, prozatorul nu recreează
în bătrâna Hareta o victimă, ci o femeie totală, surprinsă simultan
în toate stările şi vârstele biologice posibile. Mama
protagonistului e în acelaşi timp "o fetişcană pusă pe şotii" şi "o
bunicuţă uşor nesigură, cu un aer infantil", un animal "încolţit"
sau pur şi simplu "monstruos", dar şi "împărăteasă a Chinei". Cel
mai surprinzător lucru, în logica internă a romanului nimic nu pare
contrafăcut sau antitetic.
Vreau să uit, însă, ca pe un eşec propriu, pasajele mai puţin
reuşite, care ar putea lipsi la o eventuală ediţie a II-a fără a
pune în pericol organicismul construcţiei. Este vorba, în general,
de limbajul preţios-rebarbativ în care sunt expuse, cel mai adesea,
introspecţiile personajului central. Dacă relaţia cu mama e perfect
verosimilă pentru că se consumă în prezentul naraţiunii, la nivel
senzorial, încercările de a intelectualiza raportul cu propriile
credinţe, cu societatea sau chiar cu Zelda sună fals şi manierist.
În cele mai meditative pase ale sale, protagonistul se exprimă
astfel: "Intuiam pericolul de a căuta să eschivez un timp
desţâţânat blocându-mă într-un timp mort, îmbâcsit, steril. Unul te
perverteşte, celălalt te mucegăieşte". Termeni hipertehnici
aplicaţi stângaci unor realităţi cât se poate de delicate creează -
la un autor care a renunţat deocamdată la tentaţia parodică -
impresia de umor involuntar: "Da, cel mai mult mă rănea când Zelda
mă privea din perspectiva mentalităţii mutante, pactizând cu
adversarul meu generic". Sau: "Ostilitatea ei mă exila într-o
percepţie acută a contratimpului". Aliajul forţat de jargon
intelectualizat şi regionalisme dezumflă şi el drama, proiectând-o
pe ecranul ridicolului: "Mentula chiflicită se preschimbă într-un
fascin ţeapăn. Erecţia nu-mi induce o dispoziţie erotică. Îmi dă o
stare de încordare sportivă". Noroc însă că astfel de pasaje nu
sunt nici frecvente, nici centrale în semnificaţia romanului.
Oricât s-ar dovedi de relative în literatură topurile şi
statisticile, trebuie spus că ultima carte a lui O. Nimigean
reprezintă atât o surpriză de proporţii ce anunţă reinventarea din
rădăcini a unui scriitor, cât şi un moment de graţie al romanului
românesc postdecembrist. Plus, de ce nu, un posibil scenariu de
film. Văd deja "Rădăcina de bucsau" regizată de unul dintre
reprezentanţii Noului Val românesc, de care nu-i exclus ca
prozatorul să fi fost influenţat subtil în lentoarea desfăşurării
şi sadismul detaliului.
*) O. Nimigean, "Rădăcina de bucsau", Editura Polirom, Iaşi, 2010, 480 p.
ALEX GOLDIŞ (n. 26 aprilie 1982, Arad) - critic şi istoric literar, redactor al revistelor Cultura şi Vatra. Doctor în filologie al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cu o teză despre critica românească postbelică. A publicat aproximativ 150 de cronici literare şi eseuri în: Cultura, Vatra, Bucureştiul cultural, Echinox, Tribuna, Steaua, Cuvântul etc. Prezent în volumele colective: Horea Poenar (coord.), Dicţionar Echinox, 2004; Ruxandra Cesereanu (coord.), România înghesuită, 2006; Sanda Cordoş (coord.), Spiritul critic la Cercul literar de la Sibiu, 2009.