Câte ore de zbor sunt necesare pentru a ajunge la un salariu de 5.000 de euro
Este prima lecţie pe care Dan Andrei şi colegii săi instructori
de la şcoala de aviaţie din Timişoara o predau viitorilor piloţi:
aceea că sunt responsabili de coordonarea unui întreg "arsenal" de
comenzi şi că în mâinile lor se află, de cele mai multe ori, nu
numai propriile vieţi, ci şi vieţile unor zeci sau chiar sute de
oameni, scrie revista BUSINESS Magazin.
În România există momentan puţine şanse pentru cei care doresc să
devină piloţi comerciali şi de linie. Dincolo de Şcoala Superioară
de Aviaţie şi de câteva şcoli mai mici private, cea mai nouă este
Carpatair Flight Training, care a început cursurile în urmă cu doi
ani la Timişoara.
Şcoala a pornit la drum după ce compania aeriană Carpatair a decis
să investească în formarea de piloţi de la zero, pentru a nu mai fi
condiţionată să aştepte absolvenţii Şcolii Superioare de Aviaţie
din România sau să depindă de piaţa internaţională, unde piloţii
primesc oferte din toată lumea, iar piloţi licenţiaţi pe tipurile
de avioane cu care zboară Carpatair se găseau din ce în ce mai
greu. Aşadar, conducerea Carpatair a deschis şcoala unde au
absolvit în doi ani 67 de piloţi, dintre care a angajat deocamdată
3. Cum află doritorii de noua şcoală, cum îşi plătesc cursurile
care nu sunt deloc ieftine şi, nu în ultimul rând, unde se duc dacă
nu rămân în staff-ul companiei de la Timişoara?
"Sunt interesaţi în general pasionaţii, iar informaţia orală
circulă cu repeziciune extremă; avem de procesat zeci de aplicaţii
lunar, dar din cauza constrângerilor financiare ale candidaţilor
potenţiali, numai o mică parte finalizează intenţia. De altfel, din
aceste motive cumulate, nici nu se organizează târguri de profil,
cel puţin în România", potrivit lui Dan Andrei. Şcoala de aviaţie
de la Timişoara are în prezent atât cursanţi români, cât şi
străini, din Serbia şi Republica Moldova. Carpatair a avut însă
cursanţi şi din Statele Unite, Canada şi Australia. Cei mai mulţi
cursanţi sunt orientaţi către o carieră de pilot profesionist,
manifestându-şi încă de la început dorinţa de a se angaja în cadrul
unui operator aerian după absolvirea cursurilor.
Înainte de a deveni pilot cu acte în regulă însă, cursanţii trec
prin multe ore de studiu. În cadrul Carpatair Flight Training,
programul de pregătire încorporează minimum 750 de ore de pregătire
teoretică, circa 60 de ore de antrenament pe simulator, peste 160
de ore de zbor pe avion, toate acestea în aproximativ doi
ani.
De asemenea, programul de calificare pe tip de avion constă în încă
150 de ore de pregătire teoretică în cadrul companiei în care
pilotul se angajează, exerciţii practice după proceduri pentru
situaţii anormale şi de urgenţă, antrenamente pe simulator cu o
durată de minimum 40 de ore şi, ulterior, zbor necomercial pe avion
şi zbor de pregătire pe rută cu durata de 150 de ore.
"Este mult, este puţin? Practica a demonstrat că atât este necesar
pentru ca operarea să fie sigură", precizează directorul Carpatair
Flight Training. El susţine că organizarea unei astfel de şcoli nu
este deloc simplă şi că înseamnă, până la urmă, "ceea ce înseamnă
orice întreprindere greenfield a unui antreprenor".
Chiar dacă investiţiile iniţiale se recuperează după mulţi ani,
piloţii reprezintă în acest moment o necesitate socială
identificată, după cum o descriu fondatorii acesteia. Şcoala de
aviaţie care funcţionează în incinta Aeroportului Internaţional
Traian Vuia din Timişoara a "prins aripi" în urma unei investiţii
de 2 milioane de euro, investiţie care a finanţat achiziţia unui
simulator, două aeronave Cesna şi diverse lucrări pentru
organizarea şcolii.
Însă, odată lansată, şcoala a lucrat la capacitate maximă: "Prin
şcoala noastră, urmând diverse cursuri de formare, au trecut peste
90 de studenţi-piloţi", explică Dan Andrei. În prezent, aflându-se
în diverse stadii ale cursurilor de pilotaj, frecventează cursurile
şcolii 23 de piloţi/studenţi-piloţi, diferenţa de 67 fiind
reprezentată de cei care au absolvit deja.
Programul de pregătire a unui pilot constă în mai multe etape,
fiecare cu preţul ei: primul nivel, aşa-numitul PPL (Private Pilot
Licence), costă în cadrul şcolii de aviaţie Carpatair circa 9.000
de euro fără TVA. Pregătirea planificată pe durata a doi ani până
la obţinerea licenţei de pilot comercial ATPL (Air Transport Pilot
Licence) îl costă însă pe un viitor pilot circa 55.000 de
euro.
La o căutare pe internet, zeci de forumuri din ţară şi din
străinătate sunt pline ochi de tineri care vor să devină piloţi.
Mulţi vor, puţini ajung la cursuri, iar şi mai puţini reuşesc să
obţină toate atestatele şi să ajungă să zboare pentru o
companie.
Analizând însă salariile şi diurnele atât în România, cât şi în
străinătate, se poate spune că piloţii comerciali sunt nişte
norocoşi. "În general, un pilot comercial câştigă în România circa
5-6 mii de euro lunar, dacă are deja toate licenţele. În
străinătate, salariul este ceva mai mare, pornind de la circa 8.000
de euro", spune Pavel Tatcu, fost instructor de zbor la Autoritatea
Aeronautică Civilă Română.
Există însă salarii ce depăşesc patru zerouri. "Am un prieten care
zboară în calitate de comandant în Qatar şi câştigă aproximativ
18.000 de dolari pe lună, pe misiuni ultralungi pe Boeing 777",
explică Dan Andrei. Efortul financiar până a ajunge la un asemenea
salariu este însă destul de mare. Toate licenţele necesare, plus
atestatul pentru avioane de acest tip, în acest caz Boeing, pot
costa circa 90-100 mii de euro, adaugă fostul instructor de zbor
Pavel Tatcu.