Piaţa pe care operează creatorii brandurilor Zuzu, Bilbor sau Tomi a cumulat anul trecut 2,5 mil. euro, cât un buget al unei singure agenţii din Londra
Creatorii brandurilor Zuzu, Fulga, ai prăjiturii Măgura, biscuiţilor BelVita, ketchup-ului Tomi, sucului de fructe Prigat, covrigeilor săraţi Rontzy sau ai apelor minerale Azuga Apă de Izvor şi Bilbor au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de circa 2,5 mil. euro, în scădere cu aproape 30% faţă de anul anterior.
Piaţa locală de branding, care a început să se contureze
începând cu 2002, odată cu apariţia primelor agenţii, are o valoare
egală cu un singur buget care rulează printr-o agenţie din Londra,
una dintre cele mai mature pieţe de branding, susţin jucătorii de
pe această piaţă.
România este încă o piaţă unde numărul proiectelor care depăşesc o
jumătate de milion de euro se numără pe degetele de la o mână.
Dezvoltarea ei a fost lentă de la început, chiar şi în vremurile de
ascensiune economică, iar marile grupuri globale de comunicare nu
au venit niciodată în România sub propriul nume, ci doar
reprezentate de firme locale, preferând să se concentreze pe pieţe
mai lucrative din regiune, precum Rusia şi Ucraina, susţine Ştefan
Liuţe, directorul de strategie al Grapefruit, agenţie care anul
trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 690.000 de euro, în
creştere cu 4% faţă de anul anterior.
"Piaţa de consultanţă de brand continuă să fie o piaţă de nişă în
România, unde majoritatea antreprenorilor şi managerilor de
marketing se axează încă pe măsuri tactice (ex: campanii de
advertising) fără a acorda atenţie suficientă strategiei şi, în
general, unei coloane vertebrale care să poată susţine viaţa
brandurilor pe termen lung. Există companii româneşti care îşi dau
seama că vremurile în care clienţii veneau din inerţie s-au dus, şi
pentru a-i atrage e nevoie de un efort coordonat şi consecvent -
dar sunt încă puţine."
Grapefruit a lucrat în 2009 pentru branduri precum Dacia (auto),
E.ON (utilităţi), Heidi (ciocolată), Labormed (farma), NNDKP
(avocatură), OTP (bancă) sau Vinexport (vin). Ştefan Liuţe
estimează că piaţa locală de branding va scadea în 2010 în valoare
faţă de 2009 cu 10-15%, ajungând la circa 22 mil. euro. "Din
aceştia, 2-2,5 mil. euro sunt realizaţi în 2010 de agenţiile
specializate de brand, iar restul revin altor tipuri de agenţii de
marketing (publicitate, PR). Faptul că agenţiile specializate de
branding au o cotă de doar 10% din piaţă, restul revenind
agenţiilor nespecializate în branding, este încă o dovadă a
faptului că piaţa nu este încă matură."
Pe de altă parte, Beatrice Daniş, managing partner al agenţiei
BrandTailors, consideră că piaţa de branding se va maturiza în
momentul în care agenţiile locale vor fi implicate în proiecte
globale. "Piaţa de branding este în continuare una emergentă din
punctul meu de vedere. Va mai dura probabil între şapte şi zece ani
până când va începe procesul de maturizare pentru că în acest
moment consultanţii de brand din România se ocupă aproape exclusiv
de branduri locale, iar implicarea lor în strategii ale brandurilor
globale este practic inexistentă. În momentul în care vom fi
comisionaţi pentru implicare în proiecte globale, atunci cred că va
fi primul semnal de maturizare, când expertiza noastră va fi
recunoscută şi când se va manifesta nevoia de a ţine cont de o
opinie locală." Agenţia de consultanţă de branding pe care
Beatrice Daniş a construit-o împreună cu Janos Kurko în 2004 a
înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 515.000 de
euro. BrandTailors a realizat anul trecut 25 de proiecte, printre
clienţii companiei numărându-se producătorul de lactate
Albalact, Azuga Waters, producătorul francez din industria
lactatelor Lactalis, producătorul de conserve Libarom Agri
(brandul Tasty Freshness & Quality) şi distribuitorul de
produse alimentare Randler.
Ea spune că, spre exemplu, în Londra, care are deja o piaţă
puternică de branding, fără 400-500 de mii de euro un proiect
profesionist nu se poate realiza. BrandTailor a dezvoltat în
fiecare an şi proiecte de peste 100.000 de euro, însă Beatrice
Daniş consideră că în România nu s-a ajuns la pragul de 200.000 de
euro pe consultanţă. "Am văzut proiecte construite în Londra şi pe
bugete de 50.000 de lire, asta înainte de criză, dar am văzut şi
proiecte făcute pe bugete de 2 milioane de lire. Eu cred că pentru
a avea parte de un proiect hiperprofesionist în care compania
respectivă să îţi pună la dispoziţie nişte resurse valoroase, cu
grad seniorial de cunoaştere şi înţelegere a industriei, fără
400-500 de mii de euro nu poţi să-l faci în Londra."
Beatrice Daniş estimează piaţa de branding în 2009 în jurul cifrei
de 4 milioane de euro, incluzând aici şi cifrele înregistrate de
agenţiile de publicitate şi spune că în acest an bugetele sunt mai
reduse cu 10% faţă de 2009, când au înregistrat pimul val de
scăderi cu 30-40%.
Cătălin Rusu, managing partner al agenţiei RusuĂBorţun Brand
Growers înfiinţată la jumătatea lui 2008, estimează că piaţa se va
apropia la 3 milioane de euro. "Agenţiile de branding au
capacitatea de a oferi consultanţă de business prin strategie de
brand. Când leadershipul strategic se va transforma în integrare
de servicii de marketing şi comunicare, piaţa va creşte. De jure,
consultantul de brand este omul de încredere al antreprenorului.
Acum rămâne să devină şi de facto." Compania a venit pe piaţă cu o
poziţionare diferită, agenţie de strategie şi manifestare de brand.
"Pe noi această situaţie ne-a ajutat să ne poziţionăm: suntem o
companie structurată ca agenţie de brand (consultanţă şi design de
brand) ce oferă şi servicii de comunicare externă (strategie şi
creaţie publicitară), asumându-ne responsabilitatea pentru
întreaga identitate şi comunicare a clientului", explică Rusu, care
spune că agenţia a rulat bugete pe anumite proiecte între 30.000 şi
100.000 de euro.
Printre clienţii agenţiei se numără Procter & Gamble (Gillette
Fusion, Gillette Balkans Talent Cup, Gillette Football Academy,
Turul Phenomenal Gillette, Old Spice Elvetia), ING Bank,
EuroMiniStorage, Cosmote, Hostway România, Explore Travel,
Medicover România, Unilever South Central Europe (Rama, Becel,
Kaliakra - Bulgaria).
Singura agenţie de pe piaţa locală care a ajuns la o cifră de
afaceri de un milion de euro în 2008 este Brandient. Agenţia
înfiinţată în 2002 al cărei acţionar majoritar este Aneta Bogdan a
câştigat în 2007 rebrandingul CEC, proiect foarte costisitor din
punctul de vedere al cheltuielilor de implementare, care s-au
reflectat în cifra de afaceri a companiei. Printre proiectele pe
care Brandient le-a dezvoltat se numără Dedeman, Domo, Transavia,
Albalact sau Biogood. Numele Anetei Bogdan este legat de
începuturile brandului Connex (actualul Vodafone) pe piaţa locală,
acum 14 ani.
Beatrice Daniş de la BrandTailors estimează că oameni din
consultanţă pot ajunge pe piaţa locală la un salariu anual net
între 15.000 şi 30.000 de euro. "Oamenii care fac project
management sau cum spunem noi, client service, au salarii similare
cu ale celor care lucrează în advertising sau în orice altă
industrie de comunicare. (...) Graficienii sunt mai bine plătiţi în
branding decât în advertising, deoarece competenţa lor este mult
mai valoroasă într-o companie de consultanţă de brand decât într-o
companie de advertising. Acolo mult mai importante sunt
cunoştinţele de art direction."
Ea spune că în Londra, spre exemplu, salariul anual al unui
consultant de brand poate atinge 100.000 de euro. "Pentru un buget
de 2 milioane de euro, chiar există nişte echipe uriaşe din punct
de vedere număr de ore şi nişte oameni care cu siguranţă lunar au
un salariu pe care noi nici nu ni-l putem imagina, adică poate fi
salariu de CEO în România. Deci sunt consultanţi de brand, plătiţi
cu nişte sume absolut fabuloase, adică e foarte simplu, numai dacă
ne uităm pe o revistă de marketing din Londra şi vedem că la
recrutare de consultanţi de brand vezi salarii anuale de peste 100
000 de lire."
Pe de altă parte, Ştefan Liuţe estimează veniturile nete ale unui
consultant de brand în România între 750 şi 3.000 de euro pe lună
în funcţie de experienţă, ceea ce înseamnă un salariu anual între
9.000 şi 36.000 de euro.
Principalele agenţii de consultanţă şi design de brand de pe piaţa
locală sunt: Brandient, Grapefruit, BrandTailors, Branzaş,
RusuĂBorţun Brand Growers, Seed, Cocoon sau BrandFusion.
Reprezentanţii Brandient şi ai Branzaş nu au răspuns întrebărilor
ZF legate de evoluţia pieţei de branding.