Anomalie românească: să călătoreşti la metrou cu un card pe care îl poţi încărca doar în staţiile de autobuz
Deşi li se permite accesul atât la transportul cu metroul, cât şi la cel cu autobuzele publice prin cardul electronic Activ, cei un milion de bucureşteni, care dispun de acest card, sunt obligaţi să caute cea mai apropiată staţie de autobuz în cazul în care rămân fără "călătorii" pe cardul electronic. Compania care administrează transportul cu metroul în Bucureşti nu deţine echipamente de emitere sau reîncărcare a acestor carduri, ci vinde abonamentele de pe acest card în staţiile de autobuz, ceea ce nu se întâmplă în nicio altă capitală europeană. Explicaţia oficialilor: metroul şi autobuzele publice sunt administrate de companii diferite, ceea ce îngreunează introducerea unui sistem comun şi eficient de plată a călătoriilor.
Aproape un milion de bucureşteni folosesc cardul electronic
pentru accesul la transportul cu autobuzele publice, dar şi pentru
a circula cu metroul, încasările din vânzarea titlurilor de
călătorie încărcate pe aceste carduri ridicându-se la 24,1 milioane
de euro, în creştere cu 15% în primele opt luni ale acestui an faţă
de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit oficialilor de la
Regia Autonomă de Transport a Bucureştiului, căreia i-au revenit
91% din aceste venituri.
Deşi cardul electronic Activ permite accesul la metrou, acesta nu
poate fi cumpărat şi nici reîncărcat în staţiile de metrou, ci doar
în cele de autobuz, dat fiind faptul că metroul nu dispune de
echipamente de emitere sau reîncărcare.
Cum se explică această anomalie, la care oficialii Metrorex,
compania care administrează metroul, nu au găsit rezolvarea în
ultimii ani, când au acceptat să se poată intra la metrou cu cardul
electronic?
Cardul electronic Activ, ce permite accesul atât la călătoriile cu
autobuzul, cât şi la cele cu metroul, este un proiect demarat şi
implementat în 2007 de Regia Autonomă de Transport Bucureşti,
aflată sub autoritatea Primăriei din Capitală.
"Încercăm să găsim o soluţie pentru a rezolva problema având în
vedere că mulţi călători care folosesc cardul electronic Activ
ne-au trimis solicitări pentru a implementa un sistem de
reîncărcare şi în staţiile de metrou", a declarat Tiberiu Moldovan,
directorul comercial al Metrorex, adăugând că săptămâna trecută
oficialii de la metrou s-au întâlnit cu cei de la RATB pentru a
stabili cum se poate implementa sistemul de reîncărcare şi la
metrou.
"Se lucrează la problemă"
Întrebat de ZF când se va găsi o soluţie pentru ca aceste carduri
electronice ce permit accesul la metrou să poată fi încărcate în
toate staţiile de metrou, Moldovan nu a precizat o dată exactă, ci
a susţinut că "se lucrează la această problemă".
În nicio altă Capitală europeană nu există cartele care să permită
accesul la un mijloc de transport public şi care să nu poată fi
încărcate în staţiile respectivului mijloc de transport. Acest
lucru s-ar putea explica şi prin faptul că în străinătate
autobuzele şi metroul operează sub autoritatea unei singure
companii, spre comparaţie cu situaţia din Capitală, unde Metrorex
şi RATB funcţionează sub două autorităţi diferite. Dacă transportul
cu metroul intră sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cel cu autobuzele, tramvaiele sau troleibuzele
publice intră sub autoritatea Primăriei Bucureşti.
Spre comparaţie, în Paris, atât metroul, cât şi autobuzele publice
sunt controlate de Regia Autonomă de Transport din Paris
(RATP).
"Metrorex-ul a fost un partener cooptat în proiectul cardurilor
electronice, însă RATB-ul este singurul operator de transport
emitent de carduri Activ, deoarece soft-ul sistemului automat de
taxare, care a fost achiziţionat doar de RATB nu poate fi utilizat
în paralel de mai mulţi operatori de transport. Metroul nu dispune
de echipamente necesare reîncărcării titlurilor de călătorie pe
cardurile electronice", au transmis oficialii RATB.
În prezent, cardurile electronice sunt emise aşadar, doar de RATB
şi pot fi reîncărcate în 95 de centre de emitere în staţiile de
autobuz sau prin cele 32 de ATM-uri amplasate de BCR în staţiile de
metrou.
Deşi nu au reuşit să găsească încă o soluţie pentru emiterea şi
reîncărcarea cardului electronic Activ în staţiile de metrou,
oficialii Metrorex au anunţat că vor investi 4 mil. lei (960.000 de
euro) pentru introducerea unor automate de vândut cartele. "Pentru
a moderniza sistemul de acces la metrou şi de plată a călătoriilor,
Metrorex va introduce din ianuarie anul viitor 32 de automate de
vândut cartele în staţiile principale de metroul. Contractul a fost
semnat cu o companie din Belgia", a declarat Tiberiu Moldovan.
Parteneriat cu Orange pentru plata cu mobilul a
călătoriei
Mai mult, el a mai precizat că operatorul de stat a încheiat un
parteneriat cu compania de telefonie mobilă Orange prin care
pasagerii să poată face plata unei călătorii direct cu telefonul
mobil. "Trebuie să ţinem pasul cu evoluţia tehnologică. Încercăm să
upgradăm sistemul actual de plată la metrou", a precizat Moldovan,
adăugând că accesul la metrou cu cartelele de hârtie (introduse în
1995) s-a demodat şi are nevoie de modernizare, având în vedere că
aceste cartele se pot degrada, ceea ce îngreunează intrarea la
metrou.
Metrorex plănuieşte chiar să introducă sistemul de plată cu cardul
a cartelelor de acces la metrou, valoarea estimativă a investiţiei
ce se va aloca fiind de 125.000 de euro, potrivit informaţiilor
transmise de companie în septembrie. Acest proiect implică
achiziţia a minim 59 de terminale POS.
În primele opt luni ale anului, Metrorex a înregistrat 115,6
milioane de "călători" (se ia în calcul numărul de validări al
cartelelor de călătorie la aparatele de la metrou), mai mult cu
şase milioane faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Aproape
700.000 de călători se înregistrează în medie pe zi în timpul
săptămânii, iar în zilele de sâmbătă sunt 230.000, în timp ce
duminică numărul ajunge la 175.000 de călători, potrivit lui
Moldovan.
Compania de stat a majorat în septembrie preţul cartelelor şi al
abonamentelor. Astfel că o cartelă de două călătorii costă acum 3
lei faţă de 2,5 lei, în timp ce un abonament lunar cu călătorii
nelimitate a ajuns la 50 de lei faţă de 25 de lei.
În urmă cu doi ani, Ludovic Orban, fostul ministru al
transporturilor şi infrastructurii, susţinea că este absolut
necesară existenţa unei companii care să se ocupe de coordonarea
transportului cu metroul şi cu autobuzele publice din Bucureşti,
dar şi cu integrarea tarifară a transportului şi proiectele de
modernizare. El promitea la acea vreme că RATB-ul şi Metrorex-ul
vor fi comasate într-o nouă instituţie, denumită Autoritatea
Metropolitană de Transport, conform unui proiect de act
normativ.
Până în prezent, nu s-a realizat nimic din proiectul promis.
"Fuzionarea celor doi transportatori nu s-a realizat, acest lucru
se va întâmpla odată cu înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de
Transport", au transmis oficialii RATB. Constantin Tobescu,
purtătorul de cuvânt al RATB, a mai precizat că tocmai din această
cauză este dificil să se implementeze un sistem comun de
reîncărcare şi taxare în staţiile de metrou, având în vedere că
cele două companii, Metrorex şi RATB, operează sub autorităţi
diferite. Compania RATB operează în Capitală cu 949 de autobuze,
371 de tramvaie şi 224 de troleibuze. Numărul angajaţilor companiei
se ridică la 11.615 oameni, cu 363 mai puţini faţă de anul
trecut.
În primele opt luni ale acestui an încasările RATB s-au ridicat la
30 de milioane de euro, în scădere cu 4,5% faţă de aceeaşi perioadă
a anului trecut, potrivit oficialilor companiei.
Metrorex a scos la licitaţie proiecte de 300 mil. euro
Metrorex, compania care administrează metroul din Bucureşti, a scos la licitaţie anul acesta proiecte de investiţii în valoare totală de peste 1,2 mld. lei (300 mil. euro), prin care vor fi realizate lucrările rămase restante la tronsonul 4 (1 Mai - Pajura - Parc Bazilescu), precum şi Magistrala 5 (Drumul Taberei - Eroilor). Tronsonul 1 Mai - Parc Bazilescu va fi terminat în prima parte a anului 2011, iar lucrările la Drumul Taberei - Eroilor vor fi finalizate în 2015. Astfel, anul viitor Bucureştiul ar putea deveni din nou un şantier pentru lucrările de metrou, aşa cum se întâmpla înainte de '90, având în vedere că la cele două proiecte amintite se va adăuga în 2011 şi cel de realizare a liniei de metrou spre Aeroportul Otopeni. Realizarea acestor tronsoane se va face din fonduri de la bugetul de stat şi din împrumuturi externe. Douăzeci de consorţii din 11 ţări se luptă pentru câştigarea contractelor pentru construcţia structurii de rezistenţă a Magistralei V de metrou între Drumul Taberei şi Eroilor. Printre consorţiile care au depus oferte se numără şi companiile româneşti SIRD Timişoara şi Prospecţiuni (deţinute de Ovidiu Tender), Delta ACM (Florea Diaconu), PA&CO International (Costel Căşuneanu) şi altele, care participă la licitaţii în consorţii cu firme străine, pentru că singure nu s-ar fi putut califica.
Culoarele Unice RATB, Doar discuţii
Primăria
Municipiului Bucureşti (PMB) anunţa în urmă cu câteva luni că are
în derulare un proiect pentru eficientizarea traficului auto în
zona centrală a Capitalei, proiect ce include noi străzi cu sens
unic şi benzi dedicate transportului în comun. Potrivit
reprezentanţilor primăriei, culoarele pentru autovehiculele de
transport în comun vor fi trasate doar pe bulevardele care permit
acest lucru, fiind realizat un studiu în acest scop. Sistemul aflat
în discuţie se aseamănă în mare parte cu cel aplicat în Londra,
unde traseele pentru mijloacele de transport în comun sunt bine
delimitate, şoferii care le încalcă fiind penalizaţi. Bucureştiul
este printre puţinele capitale europene unde transportul în comun
nu beneficiază de o reţea de culoare unice în tot oraşul, precum
Viena sau Paris. În prezent, printre bulevardele unde se aplică
regula benzii pentru trolee şi pentru autobuze sunt Bulevardul
Unirii, în zona Esplanada, şi bulevardul Regina Elisabeta. În
primele opt luni ale acestui an au fost înregistrate 529,6 milioane
de călătorii cu mijloacele de transport puse la dispoziţie de RATB,
nivel aproape similar cu cel din aceeaşi perioadă a anului
trecut.