Banca Transilvania încearcă să impulsioneze creditarea pe sfârşit de an

Autor: Liviu Chiru 10.10.2010

Banca Transilvania (BT), singurul jucător din top zece cu capital privat românesc, se luptă să încheie anul cu o creştere a soldului creditelor de retail, în condiţiile în care vânzările lunare au înregistrat un recul din vară.

"Este o perioadă mai slabă faţă de cum am pornit în primăvară. A fost un recul din vară, am avut şi multe lucruri administrative de făcut, odată cu implementarea Ordonanţei 50", spune Gabriela Nistor, director executiv retail în cadrul băncii.

Ea afirmă că ultimele luni ale anului sunt decisive pentru evoluţia soldului, în condiţiile în care banca a reuşit până acum să aibă vânzări de credite lunare mai mari decât rambursările, însă cu o diferenţă pozitivă redusă.

"Sper să avem un sold în creştere. Încercăm să facem ceva, o să pornim o campanie pe credite de consum", spune Nistor.

La sfârşitul lunii iunie, BT avea în sold credite acordate clientelei în valoare de 12,1 miliarde de lei (2,8 mld. euro), în creştere cu ceva mai mult de 5% faţă de sfârşitul anului trecut, potrivit datelor raportate la Bursa de Valori Bucureşti. Imaginea la sfârşitul lui iunie este însă distorsionată şi de diferenţa de curs, de 3,3% (la 30 iunie BNR a calculat un curs de 4,3688 lei pentru un euro, faţă de 4,2282 lei/euro la 31 decembrie 2009). Aceasta a majorat artificial soldul creditelor în euro când s-a făcut raportarea în lei.

BT are o pondere mai mare a creditelor în lei, valuta reprezentând doar 38% din portofoliu, faţă de peste două treimi la nivelul sistemului bancar.

La nivelul pieţei, creditul de consum a înregistrat o contracţie cu circa 9% în primele opt luni ale anului, în timp ce ipotecarul a urcat cu 15%, potrivit datelor BNR.

Primăvara adusese un val de oferte promoţionale pentru vânzarea de credite de retail, mai multe bănci reluând promovarea acestor produse inclusiv prin spoturi difuzate pe televiziune. Odată cu anunţarea în luna mai a măsurilor dure de austeritate decise de Guvern (reducerea salariilor în domeniul public cu 25% şi majorarea TVA de la 19% la 24%), perspectivele economiei s-au înrăutăţit brusc, iar apetitul bancherilor de a da credite s-a evaporat.

Bancherii spun că oricum interesul clienţilor pentru a lua credite rămâne foarte scăzut, astfel că eficienţa campaniilor de promovare este greu de demonstrat.

"În primăvară am cheltuit două milioane de euro pe publicitate, însă efectul asupra vânzărilor a fost foarte mic. Doar pe ipotecare am văzut ceva cerere", spunea recent conducătorul unei alte bănci din top zece.