Ioan Groşan: „Nelu Sanepidu e un fel de Che Guevara care trece de la revolta anarhică la lupta organizată”/ de Andra Rotaru
Ziarul Financiar
14.10.2010
Ioan Groşan descoperea la o vârstă fragedă că un volum
care lasă o impresie puternică asupra cititorului merită rescris.
Şi-a exersat puterea de prozator încercând să repună în pagină
romanul de aventuri al lui Radu Tudoran, "Toate pânzele sus", iar
de atunci şi până acum, a convins la rândul său cititorii că "poţi
să fii cine vrei, poţi să te dai orice şi, cel puţin o vreme, să
fii crezut". A publicat începând cu 1974, anul debutului în revista
Echinox, numeroase romane, printre care: Caravana
cinematografică (1985, Premiul pentru debut al Uniunii
Scriitorilor din România); Trenul de noapte (1989);
Şcoala ludică (1990); Planeta Mediocrilor (ed. I:
1991; ed.
a II-a: 2002); O sută de ani de zile la Porţile
Orientului (ed. I: 1992, Premiul pentru proză al Uniunii
Scriitorilor din România; ed. a II-a: 2001, ed. a III-a: 2007);
Jurnal de bordel (1995); Nutzi, spaima Constituţii.
Jurnal de Cotroceni (1998); Judeţul Vaslui în NATO
(2002) ş.a. La începutul anului 2010,
prozatorului Ioan Groşan i-a apărut "Un om din Est", Editura Tracus
Arte, un volum aşteptat atât de cititorii scriitorului, cât şi de
cunoscuţii săi. Romanul se deschide cu un motto din Eminescu: "El
n-a fost când era, el e când nu e" (Muşat şi
ursitorile), şi se încheie cu o promisiune de continuare a sa,
poate la fel de mult aşteptată.
- "Un om din Est", Editura Tracus Arte, a fost un volum
aşteptat. L-aţi scris în diverse
locaţii din ţară şi din afară, l-aţi salvat în
diverse foldere buclucaşe, iar acum el există. Cât de dificil a
fost lucrul la el şi care au fost greutăţile
întâmpinate?
- Lucrul la roman a fost dificil pentru că mă temeam grozav de
"ideea de roman". Atâta mi-a băgat în cap dl Nicolae Breban, în
lungile noastre zile şi nopţi de discuţii (în fond, pentru mine, de
ucenicie fertilă pentru care n-o să încetez a-i mulţumi) că romanul
e o arhitectură epică în mişcare, dar care trebuie să rămână în
picioare, nu să se prăbuşească, încât mie, care nu depăşisem
statutul de "meseriaş", de calfă" în povestire şi nuvelă, mi-a fost
frică să nu ratez "castelul", "catedrala" narativă. Dacă am ratat
sau nu, asta o poate spune numai cititorul, când voi scoate şi
volumul al II-lea.
Greutăţile (y compris întârzierea) de-aici au provenit: din
necesitatea de a avea un control perpetuu asupra întregului, plus
risipirea publicistică pentru coşul zilnic, alimentar şi social,
care-ţi mănâncă o groază de timp, plus congenitala mea lene. Pentru
un roman trebuie să te aduni, să stai, prin lectură, la umbra
marilor cărţi, să laşi dracului tentaţiile zilnice. Or, eu sunt cam
slab în această ultimă privinţă. De aceea a şi durat atâta scrierea
romanului.
- La ultimele 50 de pagini, a existat o încurcătură
tehnologică şi se zvoneşte că aţi rescris din
memorie…
- Nu, n-a existat - slavă Domnului! - un asemenea accident
tehnic. Tot ce s-a publicat există scris de mână în caietele mele.
Cu atâtea săgeţi, sărituri peste pagină, reveniri, completări,
manuscrisul "original" e destul de greu descifrabil, dar
există.
- O schiţă a acestui roman apărea acum 30
de ani, în revista Echinox. Ce v-a determinat să o
fructificaţi? Aţi dorit încă de atunci să o
transformaţi în roman, sau e mai recentă provocarea?
- Da, e adevărat, un fel de preambul al romanului (al cărui
titlu iniţial, pretenţios şi juvenil, era "Discurs asupra
realului") l-am publicat, împreună cu Ioan Buduca, acum 30 de ani
în "Echinox". Dar luat cu nuvelele, cu povestirile, cu prudenţele
de mai sus şi cu ale tinereţii valuri, nu l-am terminat decât în
acest an.
- Aţi ales ca ilustraţia copertei să fie realizată de
Mircia Dumitrescu. Din punctul dvs. de vedere, cât contează pentru
cititori copertele atunci când aleg un volum?
- Contează şi nu contează. Contează poate la romanele astea
comerciale, gen Dan Brown sau cealaltă Brown, Sandra, parcă. Dar să
nu cumperi un roman de Kafka pentru că nu-i "mişto" învelitoarea?!
Eu l-am rugat pe marele grafician Mircia Dumitrescu să-mi facă o
copertă simplă, fără multă încărcătură, în alb-negru, ceea ce el,
mulţumindu-mă pe deplin, a şi făcut.
- Volumul a apărut la Editura Tracus Arte care, chiar
dacă nu e cea mai mare, este una dintre cele mai valoroase în
momentul actual. În ultima vreme mulţi scriitori preferă să publice
la edituri care îi şi "ascultă" şi le respectă
opţiunile. Care a fost motivul dvs.?
- Motivul a fost unul simplu: am vrut să scot "Un om din Est"
în regie proprie, adică eu să plătesc tiparul, hârtia, să mă ocup
de difuzare etc. De ce? Fiindcă editurile "mari" (nu le dau numele,
se ştiu) nu au încă transparenţa tirajului, a vânzărilor. Îţi dau o
anumită sumă avans şi-ţi promit un anumit procent din vânzări, pe
care-l vezi de obicei aşa, spre Paştele cailor. Asta în cazurile
fericite, când cartea are succes. Aşa că am preferat să mă adresez
unor buni prieteni (lui Marius Ghica de la Editura Noul Scris
Românesc şi lui Ioan Cristescu de la Tracus Arte), să le explic ce
vreau să fac, să obţin ISBN-ul şi să am cât de cât un control -
financiar vorbind - asupra a ceea ce "iese" şi ce "intră". Singur,
de capul meu, fără intermediari. Ce-o fi oi vedea. Dar, până acum,
n-a fost rău...
- Volumul are şi fragmente ce abundă în
ironii acerbe iar, uneori, problemele serioase sunt rezolvate prin
prisma a ceea ce presupune a fi sau nu "în partid". De exemplu,
când aceste explicaţii sunt date unor copii, e o provocare să
explici celor inocenţi fapte grave?
- Dac-am înţeles bine întrebarea, vă referiţi la faptul că e
greu să explici unor copii ce-au trăit părinţii în perioadele de
restrişte ale istoriei, sub vreo "trei dictaturi", vorba lui
Pătrăşcanu. Da, e foarte greu, aproape imposibil. La căderea
comunismului, fiicele mele aveau 4, respectiv 3 ani. Cum să le
lămuresc eu cum era în ultimii ani ai lui Ceauşescu, când a face
rost pentru ele de laptele "Humana" însemna o adevărată aventură,
antrenând un întreg sistem de relaţii, "pile", un adevărat "lanţ al
slăbiciunilor" şi compromisurilor? Chiar înţelegând ce s-a
întâmplat, cel mult ar zâmbi. Nici eu n-am înţeles decât târziu
ce-a însemnat "obsedantul deceniu" şase, deşi, copil fiind, l-am
traversat. Dar au avut grijă părinţii mei să nu-mi dau seama ce se
petrece, de fapt, în jur, m-au protejat. Iar când mi-a povestit
bunicul din partea mamei cum a fost în penitenciarele de la Canal,
mie nu mi s-a părut a fi o "realitate", ci doar un subiect bun
pentru o povestire, o nuvelă etc.
- Unul dintre personajele charismatice ale volumului,
Nae Sanepidu, trăieşte intens, iar experienţele sale amoroase sunt
vaste. O parte dintre ele înainte de "revelaţie", o
altă parte, postrevelaţie. Ce se transformă în
erotismul postrevelaţie?
- Se transformă (aproape) totul. E trecerea de la amorul
empiric la amorul "cu sistem". Nelu Sanepidu e un fel de Che
Guevara care trece de la revolta anarhică, pur juvenilă, împotriva
capitalismului, la lupta organizată şi călăuzită coerent de o idee,
de un sistem de valori, fie ea (ideea) şi sistemul de sorginte
marxiste sau troţkiste. Între noi fie vorba, şi Che Guevara era un
mare amorez, da' nu de aia a murit...
- Scrieţi la un moment dat:
"Condiţia oricărei capodopere amoroase este aceea de
a nu mai revedea vreodată fiinţa ce a declanşat-o sau cei doi
să nu mai aibă parte de o replică a momentului de
magie." Cât e adevărat, cât e ficţiune?
- E purul adevăr, cel puţin din punctul meu de vedere.
- În ultima vreme se scrie destul de multă literatură
română care îşi ia ca reper anii comunismului. Florin Toma în
volumul "Oraşul jumătăţilor de înger", de exemplu,
descrie o perioadă delirantă şi grotescă, cu personaje pe
măsură. Cât de important e ca o parte din istoria de
dinainte de `89 să poată ajunge, chiar şi prin
intermediul ficţiunii, la tineri?
- E foarte important. Există acea aserţiune celebră (şi
perfect adevărată) care spune că un popor care nu-şi cunoaşte
istoria (se subînţelege: tragică, dramatică) riscă s-o repete. Uite
că şi noi mai că suntem pe cale s-o repetăm, dacă ne gândim la
tendinţele dictatoriale din ultimul timp ale unei anumite
persoane... Iar ficţiunea artistică are un rol fundamental în acest
necesar, perpetuu "memento". Şi nu pot decât să mă bucur că, de
pildă, cea mai penetrantă formă de conştientizare a pericolelor
care ne pândesc - mă refer la filmul artistic -, prin nou val de
regizori români, aduce în atenţia tinerilor de azi ce s-a trăit în
vremea dictaturii. Poate că noi, prozatorii, am rămas datori la
acest capitol. Dar timp pentru a-l umple încă mai este.
- Volumul "Un om din Est" va avea o
continuare?
- Sper să aibă, că de-aia am scris pe ultima pagină a cărţii
"Sfârşitul volumul I".