Artistul are în minte un „celălalt”/ de Alex. Ştefănescu
Ziarul Financiar
14.10.2010
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl
emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund
în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- Când a avut de executat statuia unui cal, Leonardo da Vinci
nu a studiat numai anatomia animalului, pentru a descifra
principalii muşchi, modul de dispunere a oaselor sau harta venelor,
ci s-a gândit, în mod sigur, şi la viitorii privitori ai statuii,
întrebându-se prin ce poziţie a calului le poate sugera lor
impresia de măreţie, care este, în conformitate cu experienţa
lor, cea mai expresivă imagine a dinamismului, cât de mare
să fie statuia ca să poată fi cuprinsă din perspectiva lor
etc.
- Înseamnă că artistul este un psiholog.
- Într-o oarecare măsură, este.
- Nu prea mi-i închipui pe artişti studiind manuale de
psihologie.
- Nici nu studiază, deşi... În sfârşit, cunoaşterea sufletului
omenesc ei o realizează de obicei pe cont propriu, fie datorită
unei capacităţi intuitive înnăscute, fie prin experiment direct,
adică observând un timp îndelungat efectul creaţiei lor asupra
publicului şi învăţând atât din succese, cât şi din eşecuri.
Treptat îşi reglează tirul.
- Îi ajută şi criticii.
- Criticii (cei care sunt chiar critici) constituie un public
ideal, deoarece nu reacţionează doar prin acceptări şi refuzuri, ci
mai şi explică de ce anume le place ori nu le place ceva.
- Vasăzică, artiştii ştiu multe despre sufletul omenesc.
Sună ca într-o romanţă...
- Nu despre sufletul omenesc în general, ci despre starea de
spirit, experienţa culturală, moravurile, aspiraţiile, aşteptările
contemporanilor lor. Având totdeauna în minte un "celălalt",
artistul trebuie să ştie exact pe ce butoane ale sensibilităţii lui
trebuie să apese ca să obţină un anumit efect. Uneori se bazează pe
intuiţie, alteori pe ce a învăţat din practică. Şi mai are un
mijloc de a afla cum pot fi declanşate şi controlate în conştiinţa
interlocutorului diferite procese: autoexaminarea. În fond, şi el
este un om al timpului său, un posibil component al publicului,
astfel încât, studiindu-şi propriile reacţii în faţa operei de
artă, poate prevedea cum vor reacţiona ceilalţi. Fiind vorba chiar
de opera lui, experimentul se dovedeşte dificil, pentru că nu-i
vine uşor să-şi închipuie cum vede opera respectivă cineva care nu
cunoaşte nimic despre procesul de elaborare. Trebuie să facă un
mare efort de detaşare, să uite pentru moment ce a investit în
creaţia artistică (să-şi ignore, deci, intenţiile) şi să adopte
neutralitatea afectivă a cuiva care vede pentru prima dată
lucrarea.
- În actul de cunoaştere este angajat doar
artistul?
- Şi artistul, şi consumatorul de artă. Acesta din urmă,
contemplând imitaţia, reconstituie operaţia de selecţie pe care a
făcut-o creatorul atunci când din infinitatea de elemente ale unei
realităţi a reţinut cu discernământ doar elementele evocatoare şi
în felul acesta aprofundează realitatea respectivă, îi înţelege
modul de funcţionare şi de afirmare. În acelaşi timp, observând ce
tehnică aplică artistul pentru a-i manipula viaţa sufletească, află
mai multe despre sine.
- I se manipulează viaţa sufletească?!
- Am convenit o dată că în acest domeniu totul se petrece sub
zodia lui ca şi cum. Cel care receptează arta se preface că
se lasă manipulat de cel care o emite. Asistând, de exemplu, la o
tragedie, plânge cu lacrimi imaginare, aşa cum imaginare sunt şi
întâmplările de pe scenă. De-a lungul istoriei forţa de persuasiune
a artei a fost folosită şi pentru a-i manipula pe oameni cu
adevărat. Dar ce mijloc n-a fost folosit? Vom reveni asupra acestui
subiect. Deocamdată să subliniem că autentica relaţie dintre artist
şi public este de esenţă ludică, presupune un contract liber
acceptat şi spirit democratic.
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com