Marii jucători trebuie să reia investiţiile în tehnologie pentru a ţine pasul cu nevoile consumatorilor

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 14.10.2010

Criza financiară, care a determinat reducerea cheltuielilor companiilor şi ale consumatorilor cu serviciile telecom, a dus şi la o scădere a investiţiilor operatorilor în echipamente şi servicii, spun reprezentanţii companiei Romkatel, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, cu afaceri de 10 mil. euro în 2009.

"Evoluţia comenzilor de anul trecut a fost influenţată în mod vizibil de criza financiară. Pe de o parte, operatorii de comunicaţii mobile au analizat situaţiile financiare proprii şi au decis să pondereze investiţiile în funcţie de mersul pieţei. Această decizie a afectat şi firmele ce prestau activităţi pentru aceştia, fapt ce a amplificat impactul reducerii investiţiilor", a declarat pentru ZF Costel Iordache, directorul comercial al Romkatel.

Anul trecut piaţa locală telecom a scăzut la 4 mld. euro, faţă de 4,6 mld. euro în 2008, cel mai afectat segment fiind cel al comunicaţiilor mobile, unde românii au cheltuit mai puţin cu aproape o jumătate de miliard de euro. Scăderea a continuat şi în acest an, potrivit datelor comunicate de operatori pentru primele şase luni.

Problemele au fost amplificate şi de comenzile mai mici de la stat, spune Iordache. "Pe de altă parte, instituţiile statului au amânat, la rândul lor, proiectele preconizate. Amânarea licitaţiei de acordare a multiplexelor digitale a dezamăgit atât industria comunicaţiilor mobile - ce aştepta cu sufletul la gură eliberarea dividentului digital, cât şi companiile ce ar fi fost implicate în procesul de migraţie la transmisia şi recepţia TV digitală".

Afacerile Romkatel au scăzut în acest context cu 18% în 2009, însă perspectivele pentru 2010 sunt mai bune, declară Iordache. "Reducerea ritmului investiţiilor operatorilor telecom s-a resimţit în 2009 printr-o scădere de aproximativ 18% a cifrei de afaceri faţă de 2008. Per total, domeniul comunicaţiilor mobile ne-a adus cele mai mari venituri atât în 2009, cât şi în prima jumătate a acestui an. Alt segment de top a fost în 2009 reprezentat de proiectele şi echipamentele de broadcast, în timp ce în 2010 s-a afirmat segmentul instrumentaţiei de măsură şi cel al produselor cu aplicaţii diverse. În acest an, operatorii au continuat să fie ponderaţi în investiţii, însă s-au orientat mai mult spre tehnologiile noi şi au reluat o parte din proiectele amânate anul trecut. Ne aşteptăm că până la sfârşitul anului să se urmeze acelaşi trend crescător şi o parte cât mai mare din proiectele amânate să fie concretizate.

"Clienţii cu cea mai mare pondere în cifra de afaceri realizată în 2010 de Romkatel au fost operatorii Vodafone şi Cosmote", a adăugat oficialul Romkatel.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, compania Romkatel a înregistrat în 2009 un profit net de 0,6 mil. euro şi afaceri de 10 mil. euro. Romkatel este controlat de firma germană Kathrein-Werke KG, care este prezentă în România şi printr-o altă companie, Kathrein, care produce echipamente de comunicaţii la Timişoara. Potrivit datelor de la Finanţe, compania Kathrein România a înregistrat în 2009 afaceri de 37 mil. euro şi un profit net de 3,2 mil. euro.

Cele mai bine vândute produse ale Romkatel au fost antenele şi echipamentele Kathrein, cablurile Eupen şi instrumentele de măsură ale companiei japoneze Anritsu, a spus Iordache.