Consultanţii şi retailerii: Nimeni nu va aplauda impozitarea cupoanelor gratuite

Autori: Iulian Anghel , Claudia Medrega 19.10.2010

Comercianţii apreciază că intenţia Guvernului de a im­pozita cupoa­ne­le acordate gra­tuit de către fir­me şi ma­ga­zine persoa­nelor fizice va restrânge şi mai mult comerţul, iar analiştii financiar se întreabă cum va fi colectat acest impozit care, teore­tic, ar trebui plă­tit de bene­ficiar adică de cel care primeşte un cu­pon, întrucât acesta poate fi asimilat unui venit. Un pro­iect de or­donanţă de urgenţă de modificare a Codului fis­cal care stabileşte impozita­rea cupoa­ne­lor nu precizează clar cine plăteşte impozitul.

Codul fiscal va fi mo­dificat din nou prin or­do­nanţă de urgenţă, între pre­ve­derile cele mai im­portante numă­rându-se re­ve­ni­rea la sis­te­mul reţi­nerii la sursă a impozitelor legate de piaţa de capital (se diminuează astfel obli­ga­ţiile declarative privind transferul titlurilor de valoare), dar şi extinderea bazei de impo­zitare prin elimi­narea scutiri de taxe pen­tru cupoa­nele reprezentând bonuri de valoare acor­date gratuit persoanelor fizice. Proiectul în cauză reglează şi un tratatament egal în­tre firmele româneşti şi cele străine în sensul că şi firmele străine rezidente în UE sau în ţări din AELS (Islanda, Liech­tenstein, Norvegia şi Elveţia) vor plăti impozitul pe dividende ob­ţinute din România majorat de la 10% la 16%, la fel ca şi firmele româneşti, dacă nu înde­plinesc condiţiile de participare minimă la capi­talul companiilor locale care acordă dividendele.

Consultanţii fiscali cred că unele modi­fi­cări din Codul fiscal sunt bine­venit pentru că eli­mi­nă un tratament dis­cri­mi­natoriu (cazul fir­me­lor stră­ine), dar unii se arată de­ranjaţi de frec­venţa cu care Ministerul Finanţelor mo­difică Codul fiscal.
În ceea ce priveşte nece­sita­tea intro­ducerii acestor mo­dificări, se poate spune că ele au un fundament bugetar destul de evident, la acest mo­ment însă fiind dificil de de­ter­minat impactul lor asupra mediu­lui eco­no­mic. Diminuarea obligaţiilor decla­rative pri­vind transferul titlurilor de va­loare ar trebui sa fie primită în mod favorabil de către mediul de afaceri, ceea ce ar putea să nu fie şi cazul creş­terii impozitării dividendelor obţinute de per­soane juridice nerezidente din UE/AELS, cred reprezentanţii firmei de consultanţă NNDKP Tax Advisory Services Alina Timofti şi Silviu Bădescu.

Timofti şi Bădescu spun că cealaltă mă­su­ră, a impozitării tichetelor, ar putea fi privită ne­gativ: "Eliminarea scutirii privind bonurile de valoare acordate gratuit persoanelor fizice repre­zintă din punctul nostru de vedere o mă­sură determinată de motive bugetare, efectul introducerii acesteia putând fi perceput negativ în piaţă".
Emilian Duca, partener Tax Consulting al BDO Tax, arată că eliminarea scutirii pentru cupoanelor de reducere nu este chiar o surpriză, fiind inclusă în înţelegerile cu FMI. Cum se va aplica? "Nu cred că se poate aplica altfel decât făcând copie după buletinul omului căruia i se dau bonurile şi prin reţinerea impozitului la sursă. Probabil că efectul va fi că se va renunţa la acordarea acestor bonuri", spune Duca.

Retailerii nu văd de ce ar fi impozitaţi pentru o astfel de practică, de vreme ce susţin că acordarea de tichete se face din propriile lor profituri.
"Ar fi o eroare pentru că ar bloca şi mai mult comerţul. Retailerii susţin din propriile profituri acordarea de vouchere de cumpă­rături clienţilor, care este o modalitate de fide­lizare a lor şi de susţinere a consumului", a declarat Adrian Câzu, directorul de magazine al retailerului de încălţăminte şi marochinărie Benvenuti.