Consultanţii şi retailerii: Nimeni nu va aplauda impozitarea cupoanelor gratuite
Comercianţii apreciază că intenţia Guvernului de a impozita
cupoanele acordate gratuit de către firme şi magazine
persoanelor fizice va restrânge şi mai mult comerţul, iar
analiştii financiar se întreabă cum va fi colectat acest impozit
care, teoretic, ar trebui plătit de beneficiar adică de cel care
primeşte un cupon, întrucât acesta poate fi asimilat unui venit.
Un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului
fiscal care stabileşte impozitarea cupoanelor nu precizează
clar cine plăteşte impozitul.
Codul fiscal va fi modificat din nou prin ordonanţă de urgenţă,
între prevederile cele mai importante numărându-se revenirea
la sistemul reţinerii la sursă a impozitelor legate de piaţa de
capital (se diminuează astfel obligaţiile declarative privind
transferul titlurilor de valoare), dar şi extinderea bazei de
impozitare prin eliminarea scutiri de taxe pentru cupoanele
reprezentând bonuri de valoare acordate gratuit persoanelor
fizice. Proiectul în cauză reglează şi un tratatament egal între
firmele româneşti şi cele străine în sensul că şi firmele străine
rezidente în UE sau în ţări din AELS (Islanda, Liechtenstein,
Norvegia şi Elveţia) vor plăti impozitul pe dividende obţinute din
România majorat de la 10% la 16%, la fel ca şi firmele româneşti,
dacă nu îndeplinesc condiţiile de participare minimă la capitalul
companiilor locale care acordă dividendele.
Consultanţii fiscali cred că unele modificări din Codul fiscal
sunt binevenit pentru că elimină un tratament discriminatoriu
(cazul firmelor străine), dar unii se arată deranjaţi de
frecvenţa cu care Ministerul Finanţelor modifică Codul
fiscal.
În ceea ce priveşte necesitatea introducerii acestor
modificări, se poate spune că ele au un fundament bugetar destul
de evident, la acest moment însă fiind dificil de determinat
impactul lor asupra mediului economic. Diminuarea obligaţiilor
declarative privind transferul titlurilor de valoare ar trebui
sa fie primită în mod favorabil de către mediul de afaceri, ceea ce
ar putea să nu fie şi cazul creşterii impozitării dividendelor
obţinute de persoane juridice nerezidente din UE/AELS, cred
reprezentanţii firmei de consultanţă NNDKP Tax Advisory Services
Alina Timofti şi Silviu Bădescu.
Timofti şi Bădescu spun că cealaltă măsură, a impozitării
tichetelor, ar putea fi privită negativ: "Eliminarea scutirii
privind bonurile de valoare acordate gratuit persoanelor fizice
reprezintă din punctul nostru de vedere o măsură determinată de
motive bugetare, efectul introducerii acesteia putând fi perceput
negativ în piaţă".
Emilian Duca, partener Tax Consulting al BDO Tax, arată că
eliminarea scutirii pentru cupoanelor de reducere nu este chiar o
surpriză, fiind inclusă în înţelegerile cu FMI. Cum se va aplica?
"Nu cred că se poate aplica altfel decât făcând copie după
buletinul omului căruia i se dau bonurile şi prin reţinerea
impozitului la sursă. Probabil că efectul va fi că se va renunţa la
acordarea acestor bonuri", spune Duca.
Retailerii nu văd de ce ar fi impozitaţi pentru o astfel de
practică, de vreme ce susţin că acordarea de tichete se face din
propriile lor profituri.
"Ar fi o eroare pentru că ar bloca şi mai mult comerţul. Retailerii
susţin din propriile profituri acordarea de vouchere de
cumpărături clienţilor, care este o modalitate de fidelizare a
lor şi de susţinere a consumului", a declarat Adrian Câzu,
directorul de magazine al retailerului de încălţăminte şi
marochinărie Benvenuti.