Cum au ajuns inginerii români să proiecteze viitorul Logan, X90, maşina echipată "cu exact ce are nevoie clientul, nimic mai mult"
Următoarea generaţie a modelului Logan, "cu nume de cod" X90, va fi proiectată integral în România, de către inginerii din cadrul Renault Technologie Roumanie, acesta fiind totodată primul automobil al grupului Renault conceput de la zero de ingineri români.
Înainte de a preda complet operaţiunile centrului de inginerie
Renault Technologie Roumanie (RTR) către Sorin Buşe, Philippe
Prevel, care acum ocupă funcţia de director al programului Logan la
nivel global, vorbeşte despre rezultatele celor patru ani în care
s-a construit de la zero centrul RTR: inginerii români lucrează
deja la viitorul Logan, ce va fi lansat pe piaţă peste doi sau trei
ani. Iar dacă prima generaţie a fost concepută integral de
inginerii francezi, cea de-a doua reprezintă conceptul inginerilor
români.
"Generaţia următoare a Logan va fi lansată sub responsabilitatea
Renault Technologie Roumanie. Acesta va fi următorul pas. Nu este
100% decis, dar este foarte posibil. Până acum ne-am asumat
progresiv responsabilităţi din ce în ce mai mari", a spus Philippe
Prevel, într-un interviu acordat ZF.
Proiectarea noului Logan va fi astfel etapa următoare a centrului
de inginerie din România, care este însă responsabil şi de
desenarea a 50% din proiectul Duster, primul SUV românesc.
Un român la Renault
Prevel a condus şi
supravegheat construcţia Renault Technologie Roumanie, cel de-al
doilea centru tehnologic al constructorului francez ca mărime după
cel de la Paris, din 2006 şi până la finele lunii septembrie, când
i-a predat ştafeta inginerului Sorin Buşe, primul român care preia
o funcţie de director general în cadrul Group Renault România.
"Sorin Buşe este român, dar are o cultură internaţională în ceea
ce priveşte industria auto. A lucrat pentru furnizori americani, a
lucrat la Toyota în Canada, iar la început a fost pregătit în
România. Are o cultură internaţională în industria auto. Pentru o
astfel de funcţie trebuie să părăseşti graniţele unei ţări şi să
găseşti un om cu o viziune internaţională", a spus fostul şef al
Renault Technologie Roumanie.
Prevel coordonează de la 1 octombrie programul Logan de la centrul
tehnologic din Franţa, fiind responsabil atât pentru activitatea
din România, cât şi pentru cea din America de Sud, Rusia sau India,
unde Renault mai deţine fabrici şi centre tehnologice locale.
Lansat în 2004 ca un model low-cost, destinat pieţelor emergente,
proiectul "X90" sau Logan, a reprezentat o surpriză chiar şi pentru
grupul francez, în condiţiile în care de la o singură versiune s-a
ajuns în şase ani la şase modele, alte două urmând a fi lansate în
anii următori.
"În 2006 doar ne-am imaginat evoluţia pozitivă a modelelor Dacia,
dar nu eram siguri. Acum suntem siguri. Dacă top managementul
Renault a decis să construiască acest centru în România, s-a
estimat reuşita. Iar acum este realitate", a spus Prevel.
Piaţa maşinilor low-cost creşte mai rapid decât piaţa auto totală
la nivel mondial, pe măsură ce ţări precum Brazilia, Rusia, India
sau China se dezvoltă. Pe această piaţă auto, care potrivit Daimler
AG va creşte cu încă 900 de milioane de maşini în următorii 25 de
ani.
Noul Logan, aproape de 5.000 de euro?
Despre noul Logan, Prevel spune că va avea costuri de producţie mai
mici, ceea ce ar putea duce şi la un preţ de achiziţie mai mic. În
prezent, cel mai ieftin Logan costă 6.250 de euro, astfel că o
posibilă reducere a preţului ar putea apropia maşina de "modelul de
5.000 de euro", cel sub care s-a lansat brandul în 2004. "Vom căuta
cele mai simple soluţii şi vom echipa maşina cu exact ce are nevoie
clientul, nimic mai mult. Nu punem tehnologie de dragul
tehnologiei".
Următoarele două modele ale Dacia, care potrivit presei
internaţionale vor fi un model de oraş mai mic decât Sandero şi un
monovolum cu şapte locuri mai mare decât Logan MCV, au fost
proiectate ca şi modelele din gama actuală în Franţa.
"Pentru modelele ce vor fi produse la Tanger, în Maroc,
responsabilitatea este în Franţa, dar există şi ingineri de aici
implicaţi în program. S-a luat această decizie deoarece noi nu
aveam resurse suficiente aici pentru a face întreg proiectul.
Dezvoltarea acestor modele a început cu mai mult de doi ani în
urmă, iar la acea vreme RTR era prea mic pentru a prelua aceste
responsabilităţi. Nu am încercat să preluăm aceste modele, ci doar
responsabilităţi care puteau fi asumate", a spus fostul şef la
RTR.
Prevel a subliniat că deşi iniţial aceste maşini par proiectate
pentru piaţa vest-europeană, unde există o cerere ridicată pentru
automobile mici şi monovolume, acestea sunt proiectate pentru a fi
comercializate inclusiv în Est, Rusia, Brazilia, India. "Deci nu
sunt maşini proiectate pentru Europa de Vest".
În căutarea surselor de finanţare
La patru ani de la înfiinţare, Renault Technologie Roumanie este
singurul centru de dezvoltare şi testare auto din Europa de
Sud-Est. Astfel, datorită investiţiei constructorului francez în
RTR şi în centrul de testare de la Titu, România a intrat în clubul
ţărilor în care nu numai se asamblează maşini, ci şi în care se şi
proiectează.
"Atunci când ne uităm la targetul iniţial, acesta a fost atins.
Echipele sunt la locul lor, lucrează, livrează rezultate aşa cum
ne-am aşteptat. Eficienţa sistemului este optimă. Toţi indicatorii
cheie sunt în linie cu proiectele şi estimările noastre", spune
Prevel.
Singurul proiect care a întârziat a fost construcţia centrului de
la Titu, potrivit lui Philippe Prevel, inaugurarea acestuia fiind
programată iniţial pentru începutul acestui an, dar realizată în
luna septembrie. Decalajul de nouă luni a fost determinat de criza
financiară, creşterea dobânzilor şi lipsa finanţării din
piaţă.
"Toate investiţiile Renault au întârziat cu aproape nouă luni
deoarece a trebuit să găsim alte surse de finanţare. Costul banilor
a fost atât de mare încât am regândit multe dintre proiecte. Criza
a avut un impact asupra vânzărilor de maşini, aşadar veniturile
Renault au scăzut, şi aveam mai puţini bani de calculat". De
altfel, RTR a atras la Titu şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie
şi Dezvoltare (BERD) care a venit cu 44 mil. euro pentru
dezvoltarea centrului de testare şi inginerie.
Vor proiecta şi pentru Mercedes?
Prioritatea pentru Renault Technologie Roumanie este în momentul de
faţă gama "M0", adică întreaga gamă Logan şi viitoarele generaţii.
Activitatea pentru Twingo nu este o prioritate pentru RTR, în
opinia lui Philippe Prevel, care consideră că dacă în viitor
activitatea pentru gama M0 va creşte, centrul din România poate
ceda proiectul Twingo către un alt centru al grupului
francez.
Declaraţiile legate de Twingo vin în contextul în care anul trecut
Daimler AG, grupul german care deţine marca Mercedes-Benz, şi
Renault au semnat un parteneriat, iar unul din primele proiecte
comune va fi realizarea unei platforme comune pentru viitorul
Twingo şi viitorul smart fortwo.
"Există posibilităţi de colaborare între Daimler şi RTR. Sunt multe
proiecte care pot exista, de la dezvoltarea de componente, sau
proiecte de industrializare, putem produce anumite componente
pentru Daimler sau comune. Deciziile fie nu sunt publice, fie nu au
fost adoptate încă. Suntem potenţial implicaţi, dar nu putem spune
mai multe la această dată".
La Titu vor lucra 2.500 de ingineri în
2015
Cea mai mare provocare legată de dezvoltarea RTR
a fost în 2008, înainte de criza economică, şi a reprezentat
campania de recrutare a personalului, dar şi păstrarea celor deja
angajaţi, în condiţiile în care multe companii îi "vânau" pe cei
pregătiţi.
"A fost dificilă recrutarea a peste 1.500 de ingineri într-un
interval de doi ani. Recrutarea a fost dificil de organizat, iar
după ea au urmat programele de training. Nu a fost greu, dar a fost
un lucru pe care nimeni nu l-a mai făcut înainte", a subliniat
Philippe Prevel. Primul factor a fost presiunea impusă de piaţa
forţei de muncă la începutul lui 2008, iar al doilea criza de la
finele lui 2008 şi începutul lui 2009, atunci când compania şi-a
redus cheltuielile. "Multe companii au concediat angajaţi, noi doar
am încetinit procesul de recrutare la acea vreme, dar nu ne-am
oprit. A fost dificil de gestionat atunci, deoarece trebuia să ne
limităm cheltuielile, dar dezvoltarea proiectelor să
continue".
Acum în cadrul RTR lucrează aproape 2.400 de angajaţi, în
condiţiile în care la mijlocul acestui an erau 2.200 de ingineri,
iar până la finele anului numărul acestora va creşte până la 2.500.
La Titu lucrează în prezent în jur de 300 de oameni.
Dacă în prezent aceştia sunt împărţiţi între birourile din nordul
Capitalei, Mioveni şi Titu, din 2015 toţi vor fi mutaţi la centrul
de testare, mutare care însă va presupune şi investiţii în
infrastructura rutieră din apropiere de Titu, în condiţiile în care
drumul actual nu poate prelua în condiţii optime traficul.
"Modalităţile de transport între Bucureşti şi Titu nu sunt foarte
eficiente acum. Avem un proiect comun cu autorităţile, care este
întârziat datorită crizei. Este în proiect realizarea unei
conexiuni între autostrada Bucureşti-Piteşti şi Titu (care în
prezent este un drum neasfaltat care poate fi parcurs numai de
camioane - n.red.)", a spus Prevel.