Mike Holmes pleacă de la Pepsi după ce a pus pe picioare fabrica de 85 mil. dolari din Dragomireşti

Autor: Ioana Mihai 19.10.2010

Mike Holmes, americanul care a condus afacerile Pepsi în România din 2006, pleacă de la conducerea îmbuteliatorului de băuturi răcoritoare şi va fi înlocuit cu Pavlos Katsivelis, care va coordona atât divizia de sucuri, cât şi cea de snacksuri.



Numele lui Mike Holmes, 56 de ani, se leagă de deschiderea celei mai mari fabrici de bău­turi răcoritoare din portofoliul Pepsi de pe piaţa românească, o investiţie de 85 de milioane de dolari într-un proiect pornit de la zero.

Fabrica a fost inaugurată în toamna anului trecut, lângă Bucureşti, şi a marcat unul dintre elementele cheie ale americanului al cărui mandat a început după ce PepsiAmericas a preluat afacerile de îm­buteliere a mărcilor Pepsi pe piaţa ro­mâ­nească. La începutul acestui an, operaţiunile PepsiAmericas la nivel mondial au fost preluate de PepsiCo, aşa că din martie "Mike Holmes a acceptat rolul temporar de a conduce procesul de integrare al celor două afaceri în România (snacks şi băuturi), până la venirea unui nou general manager pentru România", au declarat pentru BUSINESS Magazin reprezentanţii PepsiCo.
Holmes este un veteran al sistemului Pepsi în care lucrează de peste 34 de ani, iar venirea sa în România a coincis cu iniţierea unui proiect de investiţii de 150 mil. dolari al americanilor în industria locală de băuturi răcoritoare.

Funcţia de conducere este preluată de Pavlos Katsivelis, care a deţinut anterior poziţia de director general al filialei PepsiCo din Grecia, în cadrul căreia şi-a început cariera în 2002. Absolvent al Universităţii de Economie şi Afaceri din Atena, Katsivelis a lucrat înainte de PepsiCo-Ivi în cadrul Arthur Andersen şi operatorul de telefonie Wind Telecommunications.
Katsivelis va conduce atât divizia de băuturi răcoritoare, cât şi divizia de snacksuri - Lay's (compania Star Foods).
Povestea sucurilor Pepsi pe piaţa românească a început cu peste 34 de ani în urmă, odată cu îmbutelierea acestui suc în cantităţi limitate.
În primii ani de capitalism, Aviad Meitar, de 29 de ani, în parteneriat cu trei investitori din Kentucky, îşi propune să dezvolte în România o afacere în domeniul băuturilor răcoritoare. În cei 16 ani care au urmat, Meitar a construit, împreună cu Eli Davidai, unul dintre cei mai mari îmbuteliatori Pepsi din regiunea Europei Centrale şi de Est, iar în 2005-2006 firma a fost cumpărată de PepsiAmericas într-o tranzacţie de 82 de milioane de dolari, care a inclus însă şi preluarea datoriilor companiei - nu mai puţin de 55 de milioane de dolari.
După primul an în care Mike Holmes s-a aflat în fotoliul de conducere a producătorului mărcilor Pepsi şi Prigat, compania şi-a crescut de peste două ori şi jumătate profitul, până la 33,7 milioane de euro. Şi vânzările au crescut de la 153 mil. euro în 2006 până la 195 mil. euro în 2007.
Vânzările îmbuteliatorului Pepsi pe piaţa românească au înregistrat anul trecut un declin, ajungând la 160 de milioane de euro, faţă de 202 milioane de euro în 2008, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. În acelaşi interval, profitul companiei a scăzut cu mai mult de 50%, de la 37 de milioane de euro (2008) la 16,8 milioane de euro anul trecut.

Citiţi mai multe despre noul şef al Pepsi în numărul viitor al revistei BUSINESS Magazin

Scăderi pe piaţa băuturilor răcoritoare


2009 a fost primul în care companiile din domeniul bunurilor de larg consum au resimţit efectele crizei.
Şi principalul competitor al PepsiCo pe segmentul băuturilor răcoritoare, Coca-Cola HBC, şi-a văzut volumele vândute scăzând cu 12%, iar cifra de afaceri a fost cu 20% mai mică faţă de 2008.
Cu minusuri s-a confruntat anul trecut şi compania poloneză Tymbark Maspex, care a raportat o cifră de afaceri de 54,3 milioane de euro, faţă de 58,4 milioane de euro în 2008.
Piaţa băuturilor răcoritoare, ce cuprinde şi apele minerale, se plasează, conform unor estimări, în jurul valorii de un miliard de euro.