Opinie George Mucibabici: Parteneriatul public privat, între spiritul şi litera legii
S-a discutat foarte mult în ultimele zile despre noua lege a
parteneriatului public privat, care va intra în vigoare pe 5
noiembrie. Există în continuare multe semne de întrebare cu privire
la necesitatea sau chiar utilitatea ei, în condiţiile în care
România are deja un cadru de reglementare funcţional în acest sens,
în baza căruia s-au materializat mai multe proiecte, iar unele
chiar s-au finalizat cu succes.
Nu mai este un secret pentru nimeni că sunt, de mulţi ani, adeptul
acestui model de business, având convingerea că parteneriatul
public-privat reprezintă - mai ales în acest moment de criză
economică şi financiară - alternativa cea mai solidă pentru
relansarea economiei româneşti.
În perioade de declin, sectorul public are obligaţia şi capacitatea
să devină motorul noului ciclu de creştere economică. De prea multe
ori însă, proiectele din acest domeniu sunt fie marcate de
controversă, fie întârziate la infinit din cauza reglementărilor
birocratice.
Or, într-un parteneriat public-privat regulile sunt aceleaşi pentru
toate părţile implicate, iar proiectele trebuie să răspundă unor
cerinţe standard de performanţă, competitivitate şi fairplay.
Dacă statul are sarcina să impună transparenţă în sistem şi să
accelereze procesele, un mediu de business aliniat rigorilor
internaţionale (cum este, în cea mai mare parte, şi mediul de
afaceri românesc) dispune de instrumentele necesare pentru a face
asta.
Este şi motivul pentru care o nouă iniţiativă legislativă în acest
sens reprezintă, din punctul meu de vedere, un pas înainte,
întrucât confirmă voinţa politică. Mediul de afaceri local, dar şi
comunitatea de afaceri internaţională au mare nevoie de astfel de
confirmări, mai ales prin prisma evenimentelor economice şi
politice recente care au destabilizat imaginea României.
Cel mai recent studiu realizat de Deloitte arată că încrederea
marilor companii în propriul potenţial financiar a crescut
semnificativ în ultimele luni; în acelaşi timp - şi poate paradoxal
pentru unii - încrederea în economia românească în ansamblu a
continuat să scadă. Este evident că asistăm la o segregare tot mai
accentuată în două "tabere", într-un moment în care nu ar trebui să
existe o astfel de dihotomie.
Reconfirmarea angajamentului politic faţă de mediul de afaceri
înseamnă, în cele din urmă, un plus de credibilitate. Nu este
suficient însă, pentru că factorul decisiv în finalizarea
proiectelor PPP rămâne angajamentul real al autorităţii
contractante. Sectorul public trebuie să înţeleagă valoarea
economică pe care o aduce partenerul privat şi să sprijine în mod
obiectiv şi susţinut astfel de iniţiative. Proiectele trebuie
demarate cât mai repede şi continuate în condiţiile agreate iniţial
cu investitorii, indiferent de ciclurile electorale sau de
legislaţia sub incidenţa căreia ar intra.
Coordonate judicios, proiectele PPP generează beneficii economice
importante. Reversul medaliei este că un singur eşec poate
transmite mesajul nepotrivit peste hotare (cum a fost cazul
autostrăzii Comarnic - Braşov, care a provocat speculaţii cu
privire la motivele reale pentru care investitorii străini s-au
retras din proiect).
Tradiţional, statul este cel mai bun partener pentru sectorul
privat, însă investitorul se gândeşte de două ori când trebuie să
îşi asume expuneri de miliarde de euro. În astfel de situaţii, un
regim legislativ transpartent, chiar dacă pe alocuri pare
redundant, reprezintă o garanţie în plus că angajamentul
autorităţii contractante este solid şi pe termen lung.
George Mucibabici este preşedinte al Deloitte România