Petrom are ghinion pe pieţele externe: după retragerea din Rusia, nici Kazahstanul nu mai merge

Autor: Roxana Petrescu 21.10.2010

După două trimestre cu profituri în creştere, Petrom ar putea raporta din nou cheltuieli extraordinare care să-i mănânce semnificativ din profit.



OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie din Ro­mânia, se confruntă cu o producţie de hidrocarburi sub aşteptări în Kazahstan, singura piaţa externă pe care firma mai este prezentă după ce în septembrie pro­ducătorul de petrol şi gaze a decis să pună punct aventurii de explorare din Rusia.

"Este de aşteptat ca valoarea chel­tuielilor excepţionale să se ridice la apro­ximativ 250 de milioane de euro. Circa 200 de milioane de euro din aceste cheltuieli sunt legate, în măsuri aproximativ egale, de reevaluarea activelor din Strasshof (Austria) şi a celor din Kazahstan. Alături de reevaluările de natură tehnică, revizuirea activelor din Kazahstan este cauzată şi de o schimbare în taxele vamale de export", au explicat reprezentanţii grupului petrolier austriac OMV, acţionarul majoritar al Petrom, în raportul de trading aferent celui de-al treilea trimestru din 2010.
Practic, conform aces­tor declaraţii, circa 100 de milioane de euro din profitul Petrom, ar urma să se evaporeze odată cu reevaluarea operaţiunilor din Kazahstan.
Produ­cătorul de petrol şi gaze a înregistrat în primele şase luni ale anului un profit net de 1,5 miliarde de lei (366,8 de milioane de euro), de peste patru ori mai mare com­parativ cu perioada si­milară din 2009. Com­pania urmează să-şi anunţe rezultatele pentru al treilea trimestru al anului pe 9 no­iembrie.

Regiune cheie, sub aşteptări
Rezultatele slabe din Kazahstan vin în contextul în care reprezentanţii Petrom au declarat că stra­tegia pe termen lung a companiei prevede transformarea regiunii caspice într-una cheie pentru activităţile de explorare şi producţie.
Mai mult, la începutul acestui an compania a anunţat preluarea unui nou zăcământ de petrol şi gaze, Kultuk, prin achiziţia în totalitate a unei companii kazahe Korned LLP. Ideea care a stat la baza acestei achiziţii a fost conectarea zăcământului nou preluat cu un zăcământ deja aflat în faza de producţie, Komsomolskoe, lucru permis de distanţa de doar 34 de kilometri dintre cele două zone.
Potrivit informaţiilor Petrom, compania este prezentă în Kazahstan încă din 1998 şi are licenţe de explorare şi producţie pentru cinci zăcăminte controlate după preluarea a trei companii.
În cadrul unei conferinţe de presă de anul acesta, în care Petrom şi-a anunţat strategia până în 2015, reprezentanţii companiei spuneau că intenţia lor este aceea de a ajunge la o producţie de hidrocarburi de 20.000 de barili echivalent petrol pe zi în Kazahstan.
Ţinta declarată este una foarte ambiţioasă şi reprezintă circa 10% din producţia totală înregistrată de Petrom anul trecut. Mai mult, nivelul aşteptat este de peste trei ori mai mare faţă de cel realizat prin operaţiunile din Kazahstan în 2009.
"Performanţa din Strasshof (Austria) şi cea a activităţilor Petrom din Kazahstan este sub aşteptările noastre. O evaluare tehnică recentă a acestor perimetre indică faptul că producţia estimată iniţial nu va fi atinsă. Aceste revizuiri tehnice vor duce şi la formarea unor cheltuieli excepţionale aferente acestui trimestru", se mai preci­zează în raportul OMV.

Adio Rusia
Insuccesul care se conturează în Kazahstan vine la puţin timp după ce Petrom a anunţat că va renunţa la opera­ţiunile din Rusia.
Astfel, la începutul lunii septembrie reprezentanţii produ­căto­rului de petrol şi gaze au decis vânzarea pachetului de 75% pe care îl deţineau într-o companie în al cărei por­tofoliu se aflau mai multe perimetre de ex­plorare şi producţie ruseşti.
Petrom a abordat Ru­sia în 2006, plătind un "bilet de intrare" de 100 de milioane de euro pentru a putea face explorări în această zonă importantă din punctul de vedere al hidro­car­burilor. În ultimul tri­mestru din 2008, com­pania şi-a constituit pro­vi­zioane sem­nificative pentru a acoperi depre­cierea ope­raţiunilor din Rusia.
În ceea ce priveşte producţia de hidrocarburi din România, reprezen­tanţii gruupului OMV spun că aceasta a rămas practic nemodificată în al treilea trimestru al anului faţă de trimestrul doi din 2010.
Cu toate acestea, com­parată cu aceeaşi perioadă a anului trecut, producţia de hidrocarburi a Petrom a fost cu circa 1% mai mică, cel mai mare impact în această scădere avându-l segmentul de gaze naturale unde a fost înregistrată o contracţie de peste 26% faţă de al treilea trimestru din 2009.

Rafinăria Arpechim, închisă de
patru luni
Marjele de rafinare la nivelul grupului OMV au scăzut semnificativ faţă de trimestrul al doilea, potrivit raportului grupului, astfel că rezultatul Petrom pe partea de rafinare ar putea fi din nou slab. Compania a închis rafinăria Arpechim în iunie şi a păstrat-o închisă pe tot parcursul trimestrului al treilea. Strategia austriecilor prevede funcţionarea intermitentă a Arpechim, iar pe termen lung se ia în calcul vânzarea rafinăriei.
Segmentul de marketing, care cuprinde partea de vânzare a produselor petroliere, a beneficiat de volume mai mari datorită "sezonului de condus", se mai precizează în raportul OMV, iar marjele s-au îmbunătăţit atât în retail, cât şi pe partea de clienţi comerciali comparativ cu trimestrul al doilea. Raportul nu face însă referire la vânzările din România.
roxana.petrescu@zf.ro