Când va reuşi statul să ramburseze datoriile către firme în 30 de zile?
Decizia Parlamentului European (PE) de a stabili un termen
general de 30 de zile pentru plata datoriilor pe care autorităţile
publice din statele membre le au la companii este benefică pentru
mediul de afaceri şi ar putea da un imbold revenirii economice, în
opinia analiştilor şi consultanţilor fiscali.
Condiţia este ca reglementarea europeană să fie aplicată cât mai
repede şi în România şi să includă şi penalizările pe care le-ar
putea suferi statul dacă nu-şi rambursează datoriile către companii
în termenul legal.
"Noile reguli trebuie să asigure că firmele mici şi mijlocii nu vor
mai avea probleme financiare din cauza întârzierii plăţilor din
partea autorităţilor publice sau a altor companii, susţinând
solvabilitatea şi capacitatea de a inova şi de a crea locuri de
muncă", se spune într-un comunicat al PE.
Reducerea arieratelor până la eliminare a fost principala
solicitare a FMI astfel încât statul să nu mai acţioneze ca un
factor de blocaj financiar în economie.
Acumularea de arierate împiedică revenirea economiei pentru că
afectează fluxurile de lichidităţi ale firmelor. Guvernul s-a
angajat să reducă arieratele către sectorul privat, dar la fiecare
evaluare a acordului cu Fondul a cerut o nouă derogare, nereuşind
să se încadreze în valorile trimestriale asumate.
Dominic Bruynseels, preşedintele executiv al BCR, cea mai mare
bancă locală, a declarat recent că vede o oportunitate de business
în sprijinirea statului pentru plata datoriilor către companii.
"Pentru bănci este bine pentru că statul va trebui să împrumute mai
mulţi bani, iar BNR va trebui să reducă mai departe nivelul
rezervelor minime obligatorii, ceea ce ne va aduce un plus la marja
de dobândă."
Melania Hăncilă, economistul-şef al Volksbank, susţine că adoptarea
acestei directive europene şi în România în următoarele luni ar
reprezenta cea mai eficientă măsură anticriză şi ar da un imbold
revenirii economice.
În schimb, dacă se va aştepta termenul limită, măsura va fi tardivă
şi inutilă, deoarece una dintre lecţiile cele mai importante
învăţate de agenţii economici în urma crizei este reducerea
termenelor de plată agreate între terţi.
Din păcate, directiva PE prevede implementarea noilor prevederi în
următorii doi ani şi experienţa ne arată că România se aliniază
greu la legislaţia europeană, având în vedere şi deficitul de
finanţare cu care se confruntă în prezent Trezoreria
statului.
"Dacă va fi transpusă în timp util în legislaţia ţărilor membre, va
exercita numeroase beneficii asupra sectorului privat:
îmbunătăţiri considerabile în managementul cash flow-urilor, va
stimula activitatea economică şi va reduce şomajul, va diminua
cazurile de insolvenţă şi rata de default a creditelor."
Hăncilă apreciază că implementarea acestei legi va avea un impact
mai puternic în România, unde arieratele statului au ajuns la un
nivel extrem de ridicat şi termenele de plată iniţial stabilite au
fost depăşite considerabil.
Şi Nicolaie Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank, crede că
decizia este benefică pentru mediul de afaceri şi pentru reluarea
creşterii economice, exprimându-şi speranţa că va fi respectată şi
în România. "Mai mult, având în vedere că FMI a pus tot mai mult
accent în ultima perioadă pe plata arieratelor, probabil că se vor
înregistra progrese în această direcţie."
Ce spun consultanţii fiscali
Alina Timofti, partner NNDKP Tax Advisory Services, spune că dacă
această decizie va fi transpusă în legislaţia românească, ea va fi
benefică mediului de afaceri, însă mai importantă decât
transpunerea este implementarea unei astfel de măsuri.
"Să nu uităm că şi în prezent în legislaţia noastră există termene
clare în interiorul cărora statul prin instituţiile sale abilitate
trebuie să-şi plătească datoriile de natură fiscală către
companiile private, de exemplu - lucru care din păcate nu este
respectat în prezent. Deşi s-au făcut progrese semnificative,
drumul este încă lung până să ajungem ca ANAF să ramburseze
datoriile fiscale pe care le are către diverse companii în
termenele prevăzute de lege."
Situaţia arieratelor statului către companiile private a fost
menţionată ca fiind una deficitară şi în discursurile pe care le-au
avut în ultima perioadă atât cancelarul german Angela Merkel în
timpul vizitei în România, cât şi ambasadorul Marii Britanii -
astfel de "apostrofări", fie şi efectuate într-o manieră elegantă
la nivelul discursului diplomatic, nu pot trimite decât un semnal
negativ cu privire la climatul investiţional din România.
"Prin urmare, orice demers care poate duce la o îmbunătăţire a
procesului de rambursare a datoriilor statului către agenţii
economici este de bun augur. Dacă un astfel de demers va fi
respectat, vom vedea. Respectarea va fi în mare măsură influenţată
şi de metodele de penalizare aferente care vor fi sau nu vor fi
incluse la transpunerea deciziei în legislaţia naţională - mă refer
la penalizările pe care le-ar putea suferi statul în cazul în
care
nu-şi rambursează datoriile către agenţii economici în termenele
prevăzute de lege."
La rândul lui Emilian Duca, partener BDO Tax, apreciază că
aplicarea acestei decizii va acţiona spre disciplinarea statului ca
şi consumator de bunuri şi servicii, urmând ca atunci când
instituţiile nu vor avea bani, nu vor mai face achiziţii. "Este o
chestinue de bun-simţ. Nu trebuia să apară o decizie a PE. Statul
ar trebui să aibă bunul simţ să plătească la timp", a comentat
Duca.
El a explicat că există unele instituţii publice la care termenele
de plată sunt rezonabile, în timp ce în domeniul sănătăţii
întârzierile au depăşit şi şase luni de zile.