Cum pot fi convinşi românii că e mai bine să nu arunce gunoiul "la grămadă": "Când începe să te coste devii brusc mai atent"
"Când am auzit prima oară de colectarea selectivă, m-am întrebat ce folos are. Practic, nu înţelegeam de ce trebuie să schimb felul în care arunc gunoiul", povesteşte pentru revista BUSINESS Magazin o belgiancă de 32 de ani.
Martina are 32 de ani şi locuieşte în nordul Belgiei. Când aude
despre situaţia din România, tânăra nu pare deloc uimită pentru că
acelaşi lucru se întâmpla şi în Belgia, ce-i drept acum 15-20 de
ani.
"O prietenă îmi spunea că nici măcar nu are loc în casă pentru a-şi
pune trei coşuri de gunoi. A fost ciudat la început, dar acum totul
pare firesc şi puţini sunt cei care uită să separe corect hârtiile
de sticlă şi PET-urile de gunoiul menajer."
Oricum, nimic nu se poate întâmpla peste noapte, spune ea, în timp
ce pocneşte din degete. "Cert e că acum, când te trezeşti cu
abţibildul roşu lipit pe sacul de gunoi şi de pe toată strada ţi
l-au lăsat în faţa casei numai pe al tău, ai şi o ruşine faţă de
vecini şi te apuci să răscoleşti în sac ca să vezi ce ai aruncat
greşit." Şi practic nimeni nu scapă nepedepsit, dat fiind că cei
care ridică gunoiul sunt foarte perspicace. Sunt de regulă doi
oameni: o fată care se uită atent în sac ca să vadă dacă nu s-a
strecurat ceva nepotrivit şi care decide dacă gunoiul pleacă sau
rămâne şi un bărbat foarte solid care ridică sacii colectaţi corect
în maşina de gunoi. Iar abţibilidul roşu lipit pe saci nu e numai
o pedeapsă în faţa vecinilor, pentru că la trei greşeli, sacul
rămâne tot în faţa porţii, dar în plus, vine şi poliţia cu o amendă
de două-trei sute de euro.
În România, povestea e abia la început. Percepţia asupra colectării
selective nu e foarte clară, iar mulţi români se întreabă,
probabil, "Ce îmi iese dacă nu mai arunc gunoiul la grămadă?"
"Concepţia greşită a românilor trebuie schimbată. Este necesar să
înţelegem că generarea de deşeu costă, şi încă foarte mult, în
celelalte ţări din Europa. Cu cât faci mai mult gunoi, cu atât
plăteşti mai mult. Şi nu invers." Mugurel Rădulescu, preşedintele
Eco-Rom Ambalaje, ONG care urmăreşte respectarea angajamentelor
privind atingerea obiectivelor de valorificare şi reciclare a
deşeurilor, înfiinţat de către producătorii de ambalaje, susţine
că românii trebuie să treacă la colectarea selectivă din
convingerea că este un lucru normal, necesar şi, nu în ultimul
rând, benefic lor şi generaţiilor următoare, insistând pe ideea de
conştiinţă şi de responsabilitate pentru propriile acte de consum.
Însă înainte de a ajunge să creadă că e normal, necesar şi benefic,
cetăţeanul tinde să aibă şi o urmă de suspiciune.
Din studiile realizate de cei de la Eco-Rom Ambalaje, rezultă că
cei mai mulţi români au auzit de colectarea selectivă, dar de fapt
nu ştiu ce trebuie să facă; unii nu ştiu că ambalaj poate fi şi
conserva, dar şi doza de cola sau cutia de carton de la ceai. Mulţi
nu ştiu ce se întâmplă mai departe cu ceea ce este în container,
iar faptul că nu cunosc i-a determinat să adopte percepţii eronate.
"Aici intervin şi mentalităţile: pesimism, neîncredere în ceva nou,
suspiciune, «ştiam eu că e ceva neserios, le ia de fapt împreună şi
le aruncă la groapa de gunoi». Au fost şi astfel de cazuri, dar
multă lume a îmbrăţişat informaţia fără să vadă personal",
mărturiseşte şeful Eco-Rom.
De aceea, mulţi dintre operatorii de salubritate au lansat de
câteva luni modele de bună practică în colectarea selectivă a
deşeurilor de ambalaje de la populaţie. Astfel, salubriştii vor
colecta gunoiul în camioane cu pereţi transparenţi, pentru ca
populaţia să observe clar că gunoaiele aruncate sunt ridicate
separat, în vederea reciclării. "Ne dorim ca cetăţenii să capete
încredere că deşeurile reciclabile sunt valorificate şi colectarea
selectivă pe care o fac are rezultate", spunea în urmă cu jumătate
de an Cristian Poteraş, primarul Sectorului 6, la lansarea unuia
dintre primele proiecte de acest gen. Directorul general al Eco-Rom
Ambalaje, Sorin Popescu, declară că operaţiunea se va extinde în
perioada următoare în 80 de localităţi din întreaga ţară:
"Campania are ca scop schimbarea unor mentalităţi prin care
cetăţenii consideră că deşeurile se colectează amestecat sau la
grămadă".
Cert e că românii sunt comozi, iar businessuri de sute de milioane
de euro s-au dezvoltat pe seama acestei trăsături. Pionier în
industria berii, Virgil Mailat, fondatorul Bere Mureş, îşi amintea
la începutul anului 2008 într-o discuţie cu BUSINESS Magazin că
slovacii, furnizorii săi de malţ, au râs iniţial de ideea sa de a
produce bere la PET, zicându-i că e o nebunie să folosească
ingrediente atât de bune pentru ceva ce nu va merge niciodată.
"Românului nu-i place când trebuie să ducă sticla la magazin sau
când într-o plasă pune câteva sticle de bere care nu fac nici doi
litri. El vrea să ia mai mult o singură dată, iar cu berea la PET
punea trei sticle în sacoşă şi făcea şase litri. Normal că era
mulţumit, iar asta mi s-a confirmat ulterior, când am văzut că cel
mai bine se vindeau PET-urile la doi litri." Astfel justifica
Mailat faptul că vânzările de bere la PET au ajuns la jumătate de
miliard de euro în 2007. Conform datelor industriei de profil,
circa 47% dintre românii care cumpără bere preferă băutura la
PET.
Comoditatea în ce priveşte colectarea selectivă, lipsa de timp şi
încredere, de educaţie şi informaţie şi, nu în ultimul rând,
mentalitatea privind regulile care trebuie respectate, nu sunt
tipice balcanicilor. Se întâmplă la fel şi în Belgia, iar amenzile
au stimulat spiritul civic. Aşa cum spunea Martina în debutul
articolului, "când începe să te coste devii brusc mai atent".
Întrebat cât de fezabilă şi probabilă este implementarea unui
sistem de sancţionare a celor care refuză să colecteze selectiv,
Rădulescu susţine că nu se poate vorbi de amenzi cât timp deşeurile
nu sunt o prioritate. "Din păcate, cel mai probabil, ele vor deveni
o prioritate în momentul în care România va fi amendată de către
Uniunea Europeană."
Totuşi, reprezentanţii industriei susţin că acolo unde există
serviciul de colectare selectivă a deşeurilor, acestea ar putea fi
foarte eficiente - i-ar detemina pe cetăţeni să fie mai exigenţi,
fapt ce i-ar face şi pe cei responsabili mai atenţi.
"Mentalitatea se schimbă. Cu efort, cu insistenţă, omul învaţă. Noi
ne adresăm tuturor consumatorilor, de la elevii din clasele primare
până la cei vârstnici", explică preşedintele Eco-Rom. În plus,
colectarea selectivă este un comportament care poate fi asumat prin
puterea exemplului, iar exemplul personal, spune el, este cea mai
bună metodă de a-i determina pe cei din jur să colecteze selectiv -
"are, credem noi, cel mai mare impact în rândul cetăţenilor".
Puţini bani pentru tomberoane
Dincolo de toată partea de schimbare a mentalităţii şi obiceiurilor
populaţiei, lipsa infrastructurii de colectare la locuinţa
cetăţenilor este şi ea un mare obstacol. Contactaţi de BUSINESS
Magazin, oficialii de la Mediu recunosc că puţinele tomberoane de
pe stradă nu pot stimula colectarea selectivă.
Ionuţ Georgescu, directorul Direcţiei de Deşeuri şi Substanţe
Periculoase din Ministerul Mediului şi Pădurilor, admite că, la
nivelul anului 2015, directiva europeană ne obligă să avem o
infrastructură de colectare la nivel naţional. Nu putem vorbi nici
măcar de Bucureşti că ar fi acoperit integral, iar recomandarea
ministerului către operatorii de salubritate este să înceapă o
activitate din ce în ce mai puternică, dar nu numai pe
stradă.
"Sunt bune şi tomberoanele de pe stradă, dar nu sunt suficiente.
Dacă ne uităm în orice capitală europeană, tomberoanele de plastic,
hârtie, sticlă şi metal sunt amplasate acolo pentru produsele pe
care le am la mine când merg pe stradă şi vreau să le arunc. Nu
sunt pentru cele pe care vreau să le aduc de acasă", susţine
Georgescu.
Şeful de la Deşeuri face trimitere către modelul din ţările din
Vest unde colectarea la domiciliu se face cu tradiţionalii saci. Se
sortează separat, acasă, plasticul şi cutiile de băuturi, fie de
carton sau de metal (PMD), în alt sac, hârtia şi cartonul, iar
sticla este dusă în containerele de pe stradă şi sortată pe
culori.
Nimic nu se schimbă fără informaţie
Şi totuşi, puterea exemplului vine mult mai greu în lipsa
informării. Sociologul Mircea Kivu observă că, în momentul de faţă,
nu există niciun fel de pregătire pentru colectarea selectivă: "Nu
s-a explicat nimic, pur şi simplu au apărut pe stradă acele
tomberoane şi puţini au înţeles de ce şi cu ce folos. Ele sunt doar
o picătură din oceanul colectării corecte a deşeurilor şi e de
datoria autorităţilor locale să le explice cetăţenilor ce au de
câştigat dacă îşi schimbă vechile obiceiuri", spune Kivu, adaugând
că abia apoi ar trebui să apară şi aspectele punitive.
În acelaşi registru, sociologul Alfred Bulai, mizează , în esenţă,
pe două aspecte: campanii sociale puternice care să îi înveţe pe
oameni deprinderea de a colecta selectiv şi infrastructura necesară
colectării, care să îi permită cetăţeanului să depună un efort
minim: "E absurd să crezi că cineva îşi va duce gunoiul trei staţii
de autobuz cu maşina, doar de dragul de a-l colecta
selectiv".