Preţul ridicat al bateriilor este cea mai mare problemă a maşinilor electrice
Automobilele electrice, promovate activ de către producători şi
autorităţi, se confruntă cu o mare problemă: preţul ridicat al
bateriilor, care poate depăşi jumătate din costul unui astfel de
automobil, scrie The Wall Street Journal.
Atât industria auto, cât şi autorităţile speră ca odată cu
creşterea vânzărilor şi avansul tehnologic, preţul bateriilor să
înceapă să se reducă.
Unii cercetători în domeniu consideră însă că sistemele de
alimentare electrice nu vor beneficia de avantajele economiilor de
scară, odată cu creşterea numărului unităţilor produse. Lipsa
fluctuaţiei preţului pentru metalele folosite ca materii prime şi
utilizarea în mai multe domenii a celorlalte componente electronice
sunt obstacolele în calea scăderii preţurilor bateriilor.
Departamentul Energiei din Statele Unite a declanşat o
iniţiativă prin care se urmăreşte scăderea preţului bateriilor
folosite la automobilele electrice cu 70% până în 2014.
Cercetătorii consideră o astfel de ţintă ca fiind "agresivă şi
nesustenabilă", dar viabilă "în zece ani". În prezent preţul unui
automobil electric este ridicat semnificativ de costul unităţii
electrice propulsoare. Nissan Leaf, care va fi lansat în decembrie,
iese pe poarta fabricii la un cost de 15.600 de dolari şi este
vândut în SUA cu 33.000 de dolari. O astfel de poziţionare este
total necompetitivă în contexul unui preţ de pornire de 13.000 de
dolari pentru un automobil convenţional similar. Compania Nissan şi
alţi producători estimează că vor reduce costul de producţie al
bateriilor prin creşterea producţiei, reducerea cheltuielilor,
eficientizarea şi optimizarea altor cheltuieli.
Aceşti producători admit că reducerile de cost vor veni din
managementul mai bun şi nu din îmbunătăţirea fundamentală a
tehnologiei actuale. Un raport al Academiei Naţionale de Ştiinţe
din Statele Unite evidenţiază că din costul total al unei baterii
pentru automobilele electrice 30% reprezintă costul materiilor
prime utilizate, cum ar fi nichelul sau cobaltul.
Preţul unor astfel de metale fluctuează liber pe piaţă şi nu se
estimează scăderi semnificative de preţ, chiar se pot aştepta
creşteri datorită evoluţiei pozitive a cererii.
Raportul îşi justifică previziunile cu ajutorul evoluţiei preţului
bateriilor litiu-ion, produse în masă pentru telefoane mobile şi
calculatoare. Preţul acestor baterii a scăzut cu 35% în perioada
2000-2008, pentru a rămâne constant până în prezent.
Jay Whitacre, unul dintre autorii studiului, neagă impactul
economiilor de scară în acest caz: "Sute de milioane, poate
miliarde de astfel de celule electrice sunt produse în fabrici
specializate. Construirea altor fabrici nu va avea un impact
semnificativ asupra preţului".
Costurile cu forţa de muncă sunt ridicate datorită pregătirii
superioare pe care o au cei ce asamblează bateriile şi nu se pot
preconiza scăderi importante în următoarea perioadă.
Prima tehnologie pentru sistemele de propulsie ale automobilelor
electrice a fost cea a bateriilor bazate pe metal-nichel. Preţul
acestora a scăzut cu doar 11% între 2000 şi 2006, fapt ce
alimentează scepticismul unor înalţi reprezentanţi ai industriei.
Unul dintre pesimişti este Takeshi Uchiyamada, director la Toyota,
care vede o evoluţie similară a preţurilor bateriilor litiu-ion
actuale.