Preţul ridicat al bateriilor este cea mai mare problemă a maşinilor electrice

Autor: Gabriel Razi 24.10.2010

Automobilele electrice, promovate activ de către producători şi autorităţi, se confruntă cu o mare problemă: preţul ridicat al bateriilor, care poate depăşi jumătate din costul unui astfel de automobil, scrie The Wall Street Journal.

Atât industria auto, cât şi autorităţile speră ca odată cu creşterea vânzărilor şi avan­sul tehnologic, preţul bateriilor să înceapă să se reducă.
Unii cercetători în domeniu consideră însă că sistemele de alimentare electrice nu vor beneficia de avantajele econo­miilor de scară, odată cu creşterea numărului uni­tăţilor produse. Lipsa fluctuaţiei preţului pentru metalele folosite ca materii prime şi utilizarea în mai multe domenii a celorlalte componente electronice sunt obstacolele în calea scăderii preţurilor bateriilor.

Departamentul Energiei din Statele Unite a declanşat o iniţiativă prin care se urmăreşte scăderea preţului bateriilor folosite la automobilele electrice cu 70% până în 2014.
Cercetătorii consideră o astfel de ţintă ca fiind "agresivă şi nesustenabilă", dar viabilă "în zece ani". În prezent preţul unui automobil electric este ridicat semnificativ de costul unităţii electrice propulsoare. Nissan Leaf, care va fi lansat în decembrie, iese pe poarta fabricii la un cost de 15.600 de dolari şi este vândut în SUA cu 33.000 de dolari. O astfel de po­zi­ţio­nare este total necompetitivă în contexul unui preţ de pornire de 13.000 de dolari pentru un automobil convenţional similar. Compania Nissan şi alţi producători estimează că vor reduce costul de producţie al bateriilor prin creşterea producţiei, reducerea cheltuielilor, eficientizarea şi optimizarea altor cheltuieli.

Aceşti producători admit că reducerile de cost vor veni din managementul mai bun şi nu din îmbunătăţirea fundamentală a tehnologiei actuale. Un raport al Academiei Naţionale de Ştiinţe din Statele Unite evidenţiază că din costul total al unei baterii pentru automobilele electrice 30% reprezintă costul materiilor prime utilizate, cum ar fi nichelul sau cobaltul.
Preţul unor astfel de metale fluctuează liber pe piaţă şi nu se estimează scăderi semnificative de preţ, chiar se pot aştepta creşteri datorită evoluţiei pozitive a cererii.
Raportul îşi justifică previziunile cu ajutorul evoluţiei preţului bateriilor litiu-ion, produse în masă pentru telefoane mobile şi calculatoare. Preţul acestor baterii a scăzut cu 35% în perioada 2000-2008, pentru a rămâne constant până în prezent.

Jay Whitacre, unul dintre autorii studiului, neagă impactul economiilor de scară în acest caz: "Sute de milioane, poate miliarde de astfel de celule electrice sunt produse în fa­bri­ci specializate. Construirea altor fabrici nu va avea un impact semnificativ asupra preţului".

Costurile cu forţa de muncă sunt ridicate datorită pregătirii superioare pe care o au cei ce asamblează bateriile şi nu se pot preconiza scăderi importante în următoarea perioadă.
Prima tehnologie pentru sistemele de propulsie ale automobilelor electrice a fost cea a bateriilor bazate pe metal-nichel. Preţul acestora a scăzut cu doar 11% între 2000 şi 2006, fapt ce alimentează scepticismul unor înalţi reprezentanţi ai industriei. Unul dintre pesimişti este Takeshi Uchiyamada, director la Toyota, care vede o evoluţie similară a preţurilor bateriilor litiu-ion actuale.