Test Auto ZF: Noul VW Passat, sau cum reinventează nemţii clasa medie
Volkswagen a lansat noul Passat, cea de-a şaptea generaţie a modelului de clasă medie care vine să întărească poziţia pe o piaţă tot mai cucerită de tehnologie. În plus, Passat aspiră acum nu numai la recucerirea clasei medii, ci şi la atragerea clienţilor dinspre clasa mare.
Unul din trei modele de clasă medie vândute în România este un Passat. În majoritatea ţărilor europene Passat deţine prima poziţie în topul vânzărilor atunci când vine vorba de segmentul D. Din 1973 şi până în prezent VW a lansat şapte generaţii ale Passat, care s-au vândut în peste 15 milioane de unităţi, fiind totodată unul din cele mai longevive modele din segmentul său. Acesta este contextul în care VW vine la cinci ani de la prezentarea modelului anterior, cu un facelift puternic al modelului german, care poate fi "confundat" cu o nouă generaţie.
Spre comparaţie, faceliftul la Mondeo a vizat gama de motorizări
şi transmisii, în timp ce designul a suferit modificări minore - o
nouă grilă a radiatorului, LED-uri pentru zi şi noi stopuri. La
Passat nu se poate spune dacă discutăm de un facelift sau de o nouă
generaţie, cel puţin nu la prima vedere.
La exterior schimbările sunt majore - partea frontală a fost
complet redesenată, pentru a include elementele de design specifice
mărcii şi lansate odată cu noul Golf. Spatele a fost redesenat în
aşa fel încât să amintească de Phaeton, limuzina din segmentul de
lux a Volkswagen. Aceasta este şi ceea ce şi-a propus constructorul
german. Să facă un "upgrade de segment". Singurul lucru care mai
aminteşte de modelul din 2005 este profilul. Şi acesta numai dacă
este analizat cu atenţie. Aşadar, dacă la Mondeo discutăm de un
facelift minor atunci când vine vorba de design, la Passat este
unul ceva mai amplu, semn ca VW doreşte să deţină supremaţia în
segment mult timp de acum înainte.
Odată ce iei loc la volan, regăseşti atât elemente clasice, de la
generaţia anterioară cât şi mici noutăţi. Cum ne-am aşteptat,
nemţii de la VW sunt destul de conservatori atunci când vine vorba
de modificări radicale. Pe de altă parte, apreciem introducerea
unor detalii care amintesc de Phaeton, cum ar fi amplasarea unui
ceas analogic în partea superioară a consolei centrale. Sistemul
infotainment este acelaşi ca la generaţia anterioară dar în plus
acum displayul dintre ceasurile de bord este color şi aminteşte de
cel de pe Touareg.
Pe consola dintre scaune regăsim majoritarea comenzilor pentru
noile sisteme de asistare, cum ar fi pentru cel ce modifică
setările suspensiei.
Spaţiul interior este aproape neschimbat, atât pentru pasagerii din
faţă, cât şi în spate, dar nici nu era necesară o schimbare la
acest nivel. În plus, acum în ceea ce priveşte funcţionalitatea
acum cei de la VW au introdus funcţia Easy Open a portbagajului,
care se deschide cu prin ridicarea piciorului sub spoilerul spate
atunci când ambele mâini sunt ocupate. Un alt sistem util este cel
pentru detectarea stării de oboseală a şoferului care recomandă
celui de la volan o pauză.
După ce Volvo a introdus sistemul de detecţie al pietonilor iar ce
de la Honda au lansat pe Accord un altul care permite evitarea
accidentelor la viteză mică, acum şi Passat vine cu o astfel de
noutate cu sistemul Adaptive Cruise Control Plus Front Assist cu
funcţie de frânare de urgenţă în mediul urban. Iar pentru a reduce
consumul de combustibil, toate motorizările diesel sunt echipate
standard cu funcţie Start/Stop.
Pentru drive-test am ales motorizarea diesel de 2,0 TDI şi 140 CP
cuplată la o cutie de viteze DSG cu şapte trepte. În acest caz
discutăm de acelaşi propulsor ca şi la generaţia anterioară, cu
rezerve bune de putere în zona de turaţii joase şi ajutat desigur
de transmisia automată. În plus, avem disponibile pentru schimbarea
treptelor două clapete amplasat în partea din spate a volanului.
Aici am aprecia mai mult dacă acestea ar fi fost puţin mai mari,
cum sunt cele de pe modelele Audi. Consumul de combustibil de-a
lungul testulului s-a apropiat de valorile oficiale, cu aproximativ
5 litri/100 km în extraurban şi la puţin peste 7 litri în traficul
din Barcelona.
Cu toate că atunci când ne gândim la un Passat sportivitatea nu ar
fi una din calităţile care să ne vină imediat în minte, modelul
testat s-a descurcat exemplar pe traseele virajate din apropiere de
Barcelona. Maşina prezintă un uşor caracter subvirator, însă fără a
pune în pericol siguranţa. Direcţia este mai uşoară faţă de modelul
anterior, în timp ce sistemul de frânare oferă performanţe
bune.
Pe acest traseu am avu ocazia de a testa cum trebuie şi sistemul
Adaptive Chassis Control, de control al tăriei suspensiei. Pe modul
confort filtrează eficient denivelările din carosabil în timp ce pe
un drum de munte modul sport s-a dovedit mai eficient.
La interior Passat nu dezamăgeşte deloc. Avem materiale de bună
calitate, finisări tipice pentru Volkswagen şi o ergonomie tipic
germană. Pe de altă parte, am fi preferat ca şi scaunele să
amintească de un segment superior, nu numai liniile exterioare.
Acestea sunt confortabile, dar era nevoie de o mai bună susţinere
laterală.
Gama motorizărilor este alcătuită din şase motorizări pe benzină,
pornind de ,a 1,4 TSI 122 CP, 1,4 TSI BlueMotion, 1,4 TSI EcoFuel
pe GPL, 1,8 TSI 160 CP, 2,0 TSI 211 CP şi vârful de gamă V6 4Motion
de 300 CP, şi trei dieseluri - 1,6 TDI BlueMotion 105 CP, 2,0 TDI
BlueMotion 140 CP şi 2,0 TDI BlueMotion 170 CP.
Preţurile oficiale pentru România nu se cunosc încă, dar potrivit
oficialilor Porsche România acestea vor fi similare cu cele ale
generaţiei actuale.