În construcţii, odată cu revenirea cererii încep şi investiţiile

Autor: Andreea Neferu 25.10.2010

Producătorii austrieci de materiale de construcţii îşi extind prezenţa pe piaţa românească pentru a face faţă unei cereri viitoare mai mari. Astfel, producătorul Baumit a finalizat o investiţie de 20 de milioane de euro în construcţia unei fabrici de mortare uscate la Bolintin Deal, judeţul Giurgiu, ce a fost inaugurată în luna mai. Construcţia fabricii a debutat în primăvara anului trecut, iar, iniţial, unitatea de producţie trebuia să fie în Popeşti-Leordeni, însă compania a achiziţionat un teren de 42.000 de metri pătraţi lângă autostrada Bucureşti-Piteşti, care îi asigură un acces mai bun la infrastructura de transport. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 31 de milioane de euro, în scădere cu puţin peste 28% faţă de afacerile din 2008.

"Anul acesta a mers mai bine, cantităţile vândute crescând comparativ cu perioada similară din 2009 cu 8-10%, dar cifra de afaceri a companiei este cam la acelaşi nivel din cauza preţurilor mai mici de pe piaţă", potrivit lui Laurenţiu Lupuşor, directorul general al Baumit România. Sectorul materialelor de construcţii îşi va reveni mult mai greu decât alte ramuri economice, iar cauza principală constă în lipsa de proiecte, situaţie ce reflectă indisponibilitatea resurselor financiare. "Este posibil ca revenirea să aibă loc în 2011 - într-o abordare optimistă - sau în 2012, dacă se optează pentru o analiză judicioasă. În acelaşi timp, este greu de crezut că volumul vânzărilor din 2008 va fi atins mai devreme de anul 2014", explică Lupuşor.

Baumit România este controlat de grupul austriac Schmid Industrie Holding, care mai deţine pe piaţa locală Austrotherm, Wopfinger şi Wolfplastic.

Ideea extinderii la nivel local a promovat-o în primăvară şi Heimo Scheuch, directorul executiv al Wienerberger, cel mai mare producător de cărămizi din lume. În opinia lui Scheuch, cele trei fabrici pe care compania austriacă le deţine în România sunt insuficiente pentru a acoperi cererea viitoare. "Suntem deja de 12 ani în România, avem trei fabrici şi vrem să ne menţinem prezenţa pe această piaţă pe termen lung. Vrem să creştem în România. Doar trei fabrici sunt puţine şi am achiziţionat deja terenuri pe care vom construi fabrici când cererea va reveni pe creştere", declara în primăvară Scheuch.

Wienerberger a intrat pe piaţa românească în 1998 şi, ulterior, în 2003 a achiziţionat de la producătorul de materiale de construcţii CEMA Sibiu o fabrică de cărămizi în cadrul unei tranzacţii cu o valoare totală de 9 milioane de euro.

Tranzacţia includea, pe lângă preţul pe pachetul de acţiuni, şi fonduri destinate unei majorări de capital în vederea modernizării fabricii. Austriecii de la Wienerberger au investit circa 75-80 de milioane de euro în achiziţia CEMA Sibiu şi în construirea a trei fabrici la Sibiu (pe locul fostei CEMA), Gura Ocniţei (Dâmboviţa) şi Triţenii de Jos (Cluj). Anul trecut, subsidiara din România a înregistrat venituri de 36 mil. euro, în scădere cu peste 50%.

Bricolaj: BauMax deschide magazine noi

Deşi retailul a fost şi continuă să fie unul dintre cele mai atractive sectoare ale economiei româneşti pentru investitorii străini, austriecii au o prezenţă doar în segmentul de bricolaj - cel mai competitiv din piaţă în acest moment. BauMax, o afacere de familie pornită în Austria, a intrat pe piaţa românească în 2006, anunţând planuri de expansiune cu 25 de magazine până în 2012 şi o ţintă de 40 de unităţi pe termen lung. Retailerul şi-a făcut intrarea într-un sector în plină ascensiune şi a mizat încă de la început pe politica de discount în comunicarea cu clienţii, o strategie nouă pe o piaţă care creştea în perioada 2006-2007 cu ritmuri de peste 20% pe an. De anul trecut, aproape toţi competitorii săi au apelat la aceeaşi strategie pentru a-şi susţine vânzările în contextul unei scăderi a cererii cu 20-25% din cauza crizei. Compania austriacă operează în prezent 12 magazine, dintre care unul este amplasat în Bucureşti, iar anul trecut a raportat afaceri de 113 mil. euro şi un profit net de 2 mil. euro, cu nouă unităţi deschise. Deşi majoritatea proiectelor de expansiune de pe piaţă au rămas în stand by în acest an din cauza continuării declinului cererii de materiale de construcţii şi amenajări, 2010 este cel mai expansiv an al retailerului BauMax la nivel local pentru că până la finele lui decembrie acesta va finaliza investiţii totale de 50-60 mil. euro în patru magazine noi. Austriecii au investit până acum 100-150 mil. euro în retailul local şi au ajuns în patru ani la rulaje de 113 mil. euro pe o piaţă de 2 mld. euro. Operatorul, cu circa 1.000 de angajaţi, este condus în prezent de către Nicola Szekely, fost Country Manager al reţelei BauMax din Bulgaria care în acelaşi timp şi-a păstrat vechile atribuţii. Mihaela Popescu