Care sunt paşii de recepţie la finalizarea şi darea în folosinţă a clădirilor
Recepţia la terminarea lucrărilor este o componentă esenţială a sistemului de calitate în construcţii, acesta fiind momentul la care se realizează evaluarea conformităţii şi calităţii lucrărilor efectuate de către constructor. Nerespectarea prevederilor legale privind recepţia la terminarea lucrărilor poate duce la invalidarea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi imposibilitatea de a da în folosinţă o clădire nouă potrivit destinaţiei acesteia
de Florin Ţineghe, Associate DLA Piper
Pentru a putea da în folosinţă o clădire, investitorul trebuie să
facă recepţia acesteia de la constructor în conformitate cu
procedura legală prevăzută prin Regulamentul de recepţie a
lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora aprobat
prin Hotărârea de Guvern nr. 273/1994 şi să obţină de asemenea
unele autorizaţii şi aprobări prevăzute de lege în acest sens.
Astfel, un prim pas în punerea în funcţiune a unei clădiri este
recepţia la terminarea lucrărilor, recepţie prin care investitorul
declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve şi că
aceasta poate fi dată în folosinţă.
Prin actul de recepţie se certifică faptul că executantul şi-a
îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului
şi ale documentaţiei de execuţie. Constructorul trebuie să comunice
investitorului data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în
contract, printr-un document scris confirmat de investitor. Ca
urmare a notificării terminării lucrărilor de construire,
investitorul va numi comisia de recepţie pentru construcţii şi
pentru instalaţiile aferente, care va fi de regulă alcătuită din
cel puţin cinci membri. Reprezentanţii executantului, ai
proiectantului şi ai Inspectoratului de Stat în Construcţii -
I.S.C. nu pot face parte din comisia de recepţie, aceştia având
calitatea de invitat.
Totuşi, proiectantul, în calitate de autor al proiectului
construcţiei, va întocmi şi va prezenta în faţa comisiei de
recepţie punctul său de vedere privind execuţia construcţiei.
Investitorul va organiza începerea recepţiei în maximum 15 zile
calendaristice de la notificarea constructorului cu privire la
terminarea lucrărilor. Un aspect deosebit de important deseori
ignorat în practică este acela că la recepţia clădirilor cu
înălţimea de peste 28 de metri (de regulă clădiri rezidenţiale sau
de birouri înalte sau foarte înalte), cu săli aglomerate, cu
capacitate pentru mai mult de 150 de persoane, a hotelurilor, a
spitalelor, căminelor pentru copii şi bătrâni sau a altor clădiri
destinate persoanelor ce nu se pot evacua singure, investitorii
sunt obligaţi ca în comisiile de recepţie să includă şi să solicite
în scris prezenţa unei persoane desemnată de inspecţiile
teritoriale din cadrul Comandamentului trupelor de pompieri.
Procesul-verbal de recepţie va trebui să consemneze în această
situaţie şi realizarea măsurilor prevăzute în documentaţia de
execuţie din punctul de vedere al prevenirii şi al stingerii
incendiilor, fără de care recepţia nu este acceptată.
De asemenea, la recepţia clădirilor cuprinse în listele de
monumente istorice, investitorii sunt obligaţi ca în comisiile de
recepţie să includă şi o persoană desemnată de către comisiile
zonale pentru monumente, ansambluri şi situri istorice. Comisia de
recepţie se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar
preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul
după care va fi făcută recepţia. Comisia de recepţie poate
funcţiona numai în prezenţa a cel puţin două treimi din membrii
numiţi ai acesteia. Hotărârile comisiei se iau cu majoritate
simplă. Comisia de recepţie examinează obligatoriu: (i) respectarea
prevederilor din autorizaţia de construire, precum şi avizele şi
condiţiile de execuţie impuse de autorităţile competente; (ii)
executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile contractului,
ale documentaţiei de execuţie şi ale reglementărilor specifice, cu
respectarea exigenţelor esenţiale, conform legii; (iii) referatul
de prezentare întocmit de proiectant cu privire la modul în care a
fost executată lucrarea; (iv) terminarea tuturor lucrărilor
prevăzute în contractul încheiat între investitor şi executant şi
în documentaţia anexă la contract.
În cazurile în care există dubii asupra înscrisurilor din
documentele cărţii tehnice a construcţiei, comisia poate cere
expertize, alte documente, încercări suplimentare, probe şi alte
teste; şi (v) valoarea declarată a investiţiei. Examinarea se
efectuează în toate cazurile prin cercetarea vizuală a construcţiei
şi analizarea documentelor conţinute în cartea tehnică a
construcţiei. În vederea realizării procedurii recepţiei la
terminarea lucrărilor, investitorii trebuie să aibă în vedere şi
prevederile Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a
clădirilor care stabilesc în sarcina proprietarilor obligaţia de a
obţine certificate energetice pentru clădirile care se construiesc
şi pentru care există autorizaţii de construire emise ulterior
datei de 1 ianuarie 2007. Respectivele certificate energetice
trebuie ataşate documentaţiei pentru recepţia la terminarea
lucrărilor, iar neîndeplinirea acestei obligaţii ar putea avea
drept consecinţă refuzul autorităţilor de a emite procesul-verbal
de recepţie la terminarea lucrărilor. La terminarea examinării,
comisia va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal
de recepţie, care va cuprinde obligatoriu valoarea declarată a
investiţiei. În termen de trei zile lucrătoare comisia va înainta
investitorului procesul-verbal de recepţie împreună cu recomandarea
de admitere, cu sau fără obiecţii, a recepţiei, amânarea sau
respingerea ei. Comisia de recepţie recomandă admiterea recepţiei
în cazul în care nu există obiecţii sau cele care s-au consemnat nu
sunt de natură să afecteze utilizarea lucrării conform destinaţiei
sale.
Comisia de recepţie recomandă amânarea recepţiei când: (i) se
constată lipsa sau neterminarea unor lucrări ce afectează siguranţa
în exploatare a construcţiei din punctul de vedere al exigenţelor
esenţiale; (ii) construcţia prezintă vicii a căror remediere este
de durată şi care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil
utilitatea lucrării; (iii) există în mod justificat dubii cu
privire la calitatea lucrărilor şi este nevoie de încercări de
orice fel pentru a le clarifica. Comisia de recepţie recomandă
respingerea recepţiei dacă se constată vicii care nu pot fi
înlăturate şi care prin natura lor împiedică realizarea uneia sau a
mai multor exigenţe esenţiale, caz în care se impun expertize,
reproiectări, refaceri de lucrări etc. Există şi situaţii în care
investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de
terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, caz în care
trebuie să se încheie un proces-verbal de predare-primire între
executant şi investitor, în care se va consemna starea părţii de
lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de
protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două
părţi.
Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată vor trece
temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a
celor decurgând din executarea necorespunzătoare. Procesul-verbal
de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un
proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar
investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie,
întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care
le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în
procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluată de
investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de
siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor.
În conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 1739/2006 pentru
aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun
avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu, pentru
o serie de categorii de construcţii este necesar ca înainte de
darea în folosinţă a acestora să fie obţinută şi o autorizaţie de
securitate la incendiu. Deşi în practică s-au creat uneori confuzii
în aplicarea prevederilor legale, menţionăm că sfera clădirilor
pentru care trebuie autorizaţie de securitate la incendiu conform
Hotărârii de Guvern nr. 1739/2006 nu se suprapune în totalitate şi
excede sfera categoriilor de clădiri pentru care este necesară
prezenţa unei persoane desemnată de inspecţiile teritoriale din
cadrul Comandamentului trupelor de pompieri, pentru procedura
recepţiei la terminarea lucrărilor. Printre clădirile cele mai des
întâlnite în practică pentru care este necesară autorizaţia de
securitate la incendiu menţionăm clădirile civile (clădiri
rezidenţiale) definite ca "înalte" sau "foarte înalte" (peste 28 de
metri), construcţiile pentru structuri de primire turistică cu
funcţiuni de cazare (hoteluri, moteluri, vile, cabane turistice
etc.) şi clădirile sau spaţiile amenajate în clădiri, având
destinaţia de birouri, financiar-bancară, de asigurări şi burse, cu
aria desfăşurată mai mare sau egală cu 600 de metri pătraţi. Pentru
toate categoriile de construcţii şi amenajări pentru care este
necesară autorizarea privind securitatea la incendiu, proiectanţii
sunt obligaţi să elaboreze scenariul de securitate la incendiu,
potrivit metodologiei în vigoare de elaborare a scenariilor de
securitate la incendiu.