Ce contracte îi ţin în viaţă pe marii constructori
Romeo Boţocan, şeful firmei de construcţii Max Boegl, enumeră
cele mai importante contracte în derulare de pe piaţa locală ale
firmei germane: autostrada Medgidia-Constanţa, stadionul Lia
Manoliu şi centura oraşului Sibiu. Trei proiecte mari, cu o valoare
cumulată de 350 de milioane de euro, dar care ar trebui finalizate
integral în următoarele opt luni. "Ar mai fi de menţionat şi
demararea de curând a străpungerii Splaiul Independenţei -
Autostrada A1, valoarea contractului semnat în 2007 fiind de 146 de
milioane de euro", mai precizează Boţocan.
Situaţia firmei nu este singulară. Potrivit informaţiilor
existente, maghiarii de la Arcadom, care au avut anul trecut
venituri de 35 mil. euro din lucrările realizate la mallul Atrium
Center din Arad, vor înregistra în acest an o scădere
semnificativă a veniturilor, ţinând cont că proiectul de la Arad
a fost finalizat în primăvară, iar alte contracte de acest gen nu
au fost începute. Asemănătoare este situaţia firmei israeliene
Danya Cebus, constructorul mallului Cotroceni Park, care anul
trecut a intrat în topul constructorilor cu afaceri de 118 milioane
de euro.
Firma mai are în prezent în lucru doar o serie de proiecte de
locuinţe mai mici şi intenţionează să intre pe piaţa de
infrastructură, unde însă lucrurile nu par mai "roz" decât la unele
centre comerciale. "Anul acesta a fost «rateul» cu parteneriatul
public-privat de la Comarnic-Braşov cu Vinci Aktor, licitaţia
pentru extinderea reţelei de metrou care nu este finalizată şi
licitaţia de la Deva - Orăştie, care din câte ştiu nu este nici
aceasta finalizată. Din păcate, alte noutăţi nu prea sunt. La
metrou ştiu că erau la un moment dat vreo 23-24 de firme
interesate. În rest, n-au fost licitaţii spectaculoase în acest
an", spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a
Antreprenorilor în Construcţii (ARACO). El adaugă la această listă
şi continuarea procesului de extindere a reţelei de hipermarketuri
Kaufland, care atacă oraşele medii din Transilvania şi ar putea
investi anul viitor alte câteva zeci de milioane de euro în
magazine.
Marile contracte din următorii ani ar trebui să vină tot din
infrastructură, unde însă la ora actuală de lucrează la doar circa
300 de kilometri de autostrăzi şi centuri ocolitoare ale marilor
oraşe, la nivel de autostradă. Cel mai mare proiect de
infrastructură în derulare este pe mâinile americanilor de la
Bechtel care lucrează la tronsoanele Câmpia Turzii - Gilău şi
Suplacu de Barcău - Borş ale Autostrăzii Transilvania, în timp ce
un al doilea proiect important de autostradă în derulare - Moara
Vlăsiei Ploieşti, tronson de 42,5 kilometri - este împărţit de
firmele locale PA&CO Internaţional (Costel Căşuneanu), Euro
Construct Trading '98 (Dan Besciu), Spedition UMB şi Com-Axa
(Dorinel Umbrărescu). Un alt contract important în derulare al unui
antreprenor român din construcţii este modernizarea şi reabilitarea
DN 67C Bengeşti - Sebeş, cunoscut drept Transalpina, drum cu o
lungime de 148 de kilometri.
Proiectul a fost câştigat de către firma Romstrade a lui Nelu
Iordache, iar valoarea estimată a contractului este de 385 de
milioane de euro. Vor fi fonduri pentru finalizarea unui asemenea
proiect, în condiţiile în care constructorii se plâng că nu pot
lucra în condiţiile în care statul întârzie cu lunile să îi
plătească? "Pledăm acum pentru o abordare mai fermă în vederea
inventarierii cât mai complete, nu zic exhaustive, a investiţiilor
publice începută încă din anii '90. Trebuie stabilit care sunt
necesare şi care sunt cele pentru care nu se pot aloca bani în
viitorul apropiat şi mediu, deoarece sunt multe investiţii începute
fără a avea resurse de a fi finalizate.
Din acest motiv sunt multe firme încurcate. Pe lângă faptul că nu
pot fi începute proiecte noi, trebuie achitate şi datoriile
acumulate de către stat, şi nu mă refer doar la rambursările de
TVA, ci la lucrări executate şi neachitate", a conchis Plosceanu.
Max Boegl n Autostrada Medgidia - Constanţa, contract în valoare de
168 de milioane de euro, semnat în martie 2009, cu termen de
finalizare iunie 2011; n Stadionul Naţional Lia Manoliu, contract
de 140 de milioane de euro, a cărui finalizare este programată
pentru mai 2011; n Varianta de ocolire în regim de autostradă a
oraşului Sibiu, contract de 49 de milioane de euro a cărui
finalizare este programată în decembrie 2010. Romstrade n
Modernizarea şi reabilitarea DN 67 C Bengeşti - Sebeş
(Transalpina), drum cu o lungime de 148 de kilometri. Valoarea
contractului: 385 de milioane de euro; n Modernizare Aeroportului
Internaţional George Enescu Bacău: 45 mil. euro pentru construirea
unui nou terminal, a unei parcări şi a unei piste noi; n
Reabilitarea şi extinderea la patru benzi a 22 de kilometri din
centura de sud a Capitalei, în consorţiu cu Euro Construct Trading
'98 şi Consitrans, contract de 27 de milioane de euro. FCC
Construccion n Construcţia Pasajului Basarab din Bucureşti, proiect
de 210 milioane de euro, care ar trebui finalizat în urmatoarele
luni; n Autostrada Arad-Timişoara de 32,2 kilometri, în consorţiu
cu firmele Porr şi Astaldi, contract semnat în decembrie 2008; n
Centura de nord a Bucureştiului, tronsonul Mogoşoaia - Otopeni (4,6
km), realizat în consorţiu cu subsidiara Alpine, contract de 51,2
mil. lei (12 mil. euro). Bechtel - Autostrada Transilvania Cel mai
mare proiect de infrastructură în derulare este pe mâinile
americanilor de la Bechtel care lucrează la tronsoanele Câmpia
Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş ale Autostrăzii
Transilvania. În vara acestui an lucrările erau la un stadiu de
execuţie de 40%, astfel că americanii vor mai avea probabil câţiva
ani de lucru până când de la Braşov la Borş se va putea circula
exclusiv pe autostradă.