Cine a zis că nu se mai fac hipermarketuri?
Operatorii de hipermarketuri se pregătesc pentru cel mai expansiv an al lor în criză, 2011, deşi pe piaţă nu au apărut încă semnalele de redresare a consumului. Cu aproximativ 19 magazine noi pe hârtie sau în construcţie şi investiţii totale estimate de ZF la 250 mil. euro, retailerii dau semnalul revenirii pieţei şi ar putea susţine în acelaşi timp redresarea businessului constructorilor.
Toate lanţurile de hipermarketuri vor avea deschideri de
magazine noi în 2011. Deşi ritmul de expansiune este la jumătate
faţă de cel înregistrat în 2007 sau 2008, acesta va fi primul an în
criză în care proiectele de hipermarketuri noi se dezgheaţă. De
altfel, la nivelul pieţei, nimeni nu se mai aşteaptă să vadă
reluarea ofensivei marilor retaileri alimentari pentru cote de
piaţă cu aceeaşi viteză ca în perioada 2006-2008, când reţelele
Real, Kaufland şi Auchan făceau primii paşi în România. Cora,
retailerul cel mai puţin expansiv în perioada explozivă a
consumului, îşi ia revanşa anul viitor, când ar putea avea 5
inaugurări de magazine.
De partea cealaltă, Carrefour - cel mai mare jucător de pe piaţă -
ar putea avea un singur proiect de extindere finalizat anul viitor,
în Bucureşti, într-un spaţiu închiriat încă din 2007. Compania nu a
comunicat până acum care sunt planurile sale pentru 2011.
Retailerul francez a avut în criză cea mai abruptă schimbare de
strategie la nivelul expansiunii: de la ritmuri de 7 magazine noi
pe an, anunţate în planul său de afaceri până în 2012, reţeaua de
hipermarketuri a ajuns anul acesta la o singură inaugurare.
Consultanţii spun că acesta este al doilea start al expansiunii
hipermarkturilor în România, însă va fi sub semnul precauţiei.
"Este de aşteptat ca de anul viitor să fie reluată dezvoltarea
lanţurilor de hipermarketuri la nivel local. Mă aştept să văd o
expansiune mai precaută a retailerilor de profil, cu o atenţie mai
mare nu doar la potenţialul amplasamentelor alese, ci şi la
formatele de magazine construite.
Este posibil ca operatorii să-şi facă reţele mixte de magazine prin
ajustarea formatelor în funcţie de oraşele în care vor intra", a
declarat Ionuţ Pascu, Senior Project Manager al companiei de
consultanţă Roland Berger Strategy Consultants. Volume susŢinute de
extindere Contracţia consumului, estimată la 10%, a adus anul
trecut scăderi de vânzări în hipermarketurile mai vechi de pe
piaţă. De exemplu, Cora, singurul operator străin care nu s-a
extins anul trecut, a raportat un declin al vânzărilor de 5% în
2009 faţă de 2008. Per ansamblul pieţei, deşi reţelele de profil au
raportat creşteri ale afacerilor în 2009, vânzările pe metru pătrat
în euro s-au contractat cu 16% faţă de anul anterior, potrivit unei
analize realizate de ZF. Retailerii nu văd încă semnalele unei
redresări a consumului în 2011, din cauza reducerii salariilor
bugetarilor cu 25% şi a majorării TVA la 24%, măsuri de austeritate
bugetară care ar putea fi menţinute şi anul viitor.
De ce se extind încă hipermarketurile?
"În ultimii doi ani operatorii s-au concentrat pe eficientizarea
businessului în magazinele mai vechi şi nu pe expansiune,
angajamentul investiţional pentru proiecte noi fiind mare
comparativ cu alte segmente din retail. Pentru 2011 au fost
stabilite strategiile de dezvoltare la nivelul marilor grupuri care
cu siguranţă iau în calcul şi pieţele emergente, printre care se
numără România, pentru că pe termen mediu şi lung încă se poate
miza pe creşteri de afaceri venite din aceste regiuni", a explicat
Pascu. Ce argumente pro-expansiune ale hipermarketurilor vede
reprezentantul Roland Berger? Chiriile încă în scădere în 2010,
costurile cu forţa de muncă sau cele logistice mai reduse faţă de
nivelul înregistrat anterior crizei sunt câteva dintre beneficiile
expansiunii într-o astfel de perioadă, potrivit lui Ionuţ Pascu. O
gur de oxigen pentru constructori? Cele 19 proiecte noi pentru
2011 centralizate de ZF ar putea genera un business de peste 100
mil. euro constructorilor agreaţi de retaileri. Printre aceştia se
numără firmele IBT ROM Construct SRL - antreprenorul general al
proiectului Cora din Drobeta-Turnu Severin - şi Real Design -
constructorul centrului comercial Colosseum din Capitală în care
vor fi deschise anul viitor magazinele Carrefour şi Leroy Merlin.
"Creşterea investiţiilor în hipermarketuri poate fi un stimulent
pentru businessul constructorilor, dar cu efecte prea mici la
nivelul întregului sector de construcţii: segmentul rezidenţial va
merge probabil cu frâna de mână trasă şi în 2011, iar elementele
care ţin de infrastructură nu vor constitui nici ele un sprijin
pentru redresarea afacerilor din domeniul construcţiilor", a
afirmat Ionuţ Pascu. Ce malluri se ocup În 2011 Cele mai multe
inaugurări de magazine vor fi în centre comerciale sau parcuri de
retail. De exemplu, Auchan va intra anul viitor în două malluri -
Palas din Iaşi şi Polus Center din Constanţa - însă doar în primul
dintre acestea va fi chiriaş.
Reprezentanţii Real nu au dat detalii despre planurile de
expansiune pe 2011, precizând doar că pe termen mediu reţeaua va
inaugura 2-3 unităţi pe an. Este posibil ca retailerul german să
meargă în special în spaţii închiriate, în parcuri de retail sau
malluri, aşa cum a procedat până acum. Odată cu reluarea
expansiunii în 2010, francezii de la Cora au mizat mai mult pe
parteneriatele cu dezvoltatorii de centre comerciale decât pe
propriile proiecte, ceea ce reprezintă o schimbare la nivel de
strategie. Proiectele de expansiune pregătite anterior crizei la
Constanţa şi Piteşti, oraşe în care reţeaua a achiziţionat două
terenuri în perioada 2007-2008, sunt încă într-un stadiu incipient:
la Piteşti retailerul nu are încă autorizaţia de construire, în
timp ce în Constanţa nu a fost demarat până acum şantierul pentru
noul magazin, potrivit datelor furnizate de reprezentanţii
autorităţilor locale.
În schimb, Cora a anunţat deschiderea unei unităţi la Constanţa
spre finele acestui an, în centrul comercial City Park în care a
operat anterior reţeaua SPAR. De partea cealaltă, Kaufland este
singurul operator care ar putea merge în expansiune doar în spaţii
proprii, de tip "stand alone" (independente de alte formate de
comerţ). Reprezentanţii retailerului deţinut de grupul LIDL &
Schwarz nu au oferit informaţii despre planurile de expansiune pe
anul viitor, însă este posibil ca reţeaua să continue extinderea în
acelaşi ritm ca în 2010. În urmă cu aproximativ un an, Kaufland a
luat un credit de 150 mil. euro de la BERD (Banca Europeană pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare) pentru finanţarea expansiunii în 20 de
oraşe mici. De la momentul accesării creditului şi până în prezent
retailerul a deschis aproximativ zece magazine. Kaufland ar putea
deveni în acest an sau în 2011 noul lider al segmentului de
hipermarketuri, luând locul francezilor de la Carrefour, datorită
pariului său pe expansiune. Carrefour a fost anul trecut cea mai
mare reţea de profil după vânzări, compania raportând la Ministerul
de Finanţe o cifră de afaceri de 1,03 miliarde de euro. Piaţa
locală a hipermarketurilor este estimată în prezent la peste 3-3,2
miliarde de euro, ceea ce reprezintă aproape jumătate din
vânzările realizate în retailul modern.