Portretul celui mai bun angajator român din 2010: înţelegător, comunicativ şi sociabil

Autor: Adelina Mihai 31.10.2010

Nu au făcut concedieri, continuă angajările şi chiar au majorat salariile în cei doi ani de criză. Preferă să comunice direct cu angajaţii şi, dacă nu este întotdeauna posibil, dezvoltă tot felul de platforme interne prin care să-şi anunţe angajaţii de cele mai noi schimbări din companie. Organizează petreceri şi-şi trimit angajaţii în teambuildinguri, iar salariaţii performanţi primesc şofer care să le rezolve problemele personale sau zile suplimentare de concediu de odihnă. Acesta este portretul celor mai buni angajatori români care au ieşit pe primele locuri în topul Best Employers 2010, realizat în acest an de compania de consultanţă în resurse umane AonHewitt, prezentă în România prin partenerul Monday Insight Consulting.



GlaxoSmithKline, McDonald's, Astra Zeneca, Carpatcement, Henkel, Ţuca Zbârcea & Asociaţii, Syngenta, Adobe România, Avangate şi Hilti sunt cei mai buni angajatori din 2010, potrivit ediţiei din acest an a studiului Best Employers 2010. Studiul a fost realizat în perioada septembrie 2009- iunie 2010, pe un eşantion de 24 de companii care au împreună peste 6.400 de angajaţi. Anul trecut, la studiu au participat 50 de companii cu peste 13.000 de angajaţi.
Aceste companii au un nivel de implicare a angajaţilor de peste 78%, ceea ce înseamnă că angajaţii îşi prezintă compania într-un mod pozitiv faţă de colegii şi de prietenii lor, clienţi şi potentiali angajaţi. De asemenea, angajaţii din aceste companii sunt dispuşi să rămână în firmă pentru o perioadă mai lungă de timp decât restul şi fac eforturi suplimentare pentru a-şi atinge obiectivele.

Pentru recompensarea angajaţilor, casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii, aflată pe locul I în topul celor mai buni angajatori din categoria IMM-urilor, oferă celor mai performanţi salariaţi posibilitatea de a face parte din partenerii afacerii. Cei care sunt promovaţi pe această poziţie au ocazia să se implice în luarea deciziilor şi primesc o serie de responsabilităţi.
"Această grupă de salariaţi beneficiază de o serie de facilităţi specifice, printre care un şofer dedicat pentru rezolvarea problemelor personale, un contabil, un abonament la fitness sau SPA, zile suplimentare de odihnă, facilităţi de creditare din partea firmei, facilităţi care, în ciuda crizei, nu au fost înlăturate sau diminuate", a spus Florentin Ţuca, Managing partner al casei de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.

În prezent, 12 avocaţi şi 3 directori executivi din cadrul departamentelor marketing, IT şi resurse umane fac parte din grupul de asociaţi ai casei de avocatură, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 22,7 mil. euro şi un profit net de 13, 2 milioane de euro.

Se consideră cei mai buni pentru că au continuat recrutările
O parte din companiile care aflate în clasamentul Best Employers din acest an susţin că unul din atuurile pe care le au prin comparaţie cu alte companii îl reprezintă faptul că au continuat angajările şi că nu au făcut disponibilizări în masă, activităţi care în anii anteriori nu ar fi făcut nicio diferenţă în cadrul clasamentelor de acest tip.
"Chiar şi în perioada de criză am continuat să angajăm, având numai în acest an 15 poziţii deschise în cadrul companiei. Orice poziţie nouă este comunicată mai întâi intern, cei interesaţi având posibilitatea să aplice şi pentru poziţii din alte departamente", a spus Mădălina Teodorescu, HR Officer la compania de consultanţă în business şi IT Avangate, parte a grupului Gecad. În acest an, cei 62 de angajaţi ai Avangate, aflată pe locul 4 în topul celor mai buni angajatori români din categoria IMM-urilor, au beneficat de două teambuildinguri şi de o petrecere de vară, iar la pachetele salariaţilor s-au adăugat şi asigurările medicale pentru copii. Fluctuaţia de personal din ultimul an a fost de 6%, pe fondul emigrărilor sau al deciziei angajaţilor de a-şi deschide un business propriu.

În cadrul casei de avocatură Ţuca Zbârcea, care are 146 de avocaţi în Bucureşti şi în Cluj, anul trecut au fost făcute zece promovări interne, iar o nouă etapă de evaluări are loc chiar în această perioadă, inclusiv în vederea cooptării de noi parteneri. Nu sunt excluse majorările de salarii. "În ciuda unui climat economico-financiar defavorabil, noi am continuat recrutările de personal avocaţial şi administrativ, promovările interne, programele de training, acţiunile de responsabilitate socială şi cele de tip teambuilding. De asemenea, nu am operat concedieri colective şi nici nu am afectat pachetele de beneficii şi compensaţii, chiar am acordat prime şi majorări salariale pe parcursul ultimului an de zile", a mai spus Ţuca.
Deşi cei mai buni angajatori nu au fost nevoiţi să facă disponibilizări în acest an sau anul trecut din nevoia de reducere de costuri, unele efecte ale crizei asupra bugetelor s-au resimţit şi în rândul acestor angajaţi.
"Pentru noi anul cel mai greu a fost 2009, când am trecut de la creşteri salariale spectaculoase la cele de criză. În ciuda faptului că anul trecut am avut măriri peste media industriei, acestea au fost totuşi sub aşteptările oamenilor", a explicat Teodorescu.

Facebook, intranet sau reviste interne- modalităţi frecvente de comunicare internă

Pe lângă şedinţe, alte modalităţi de comunicare folosite în cadrul celor mai buni angajatori se află şi reţelele de socializare online sau revistele interne.
"Există multe canale de comunicare cu angajaţii: şedintele periodice la nivel de companie sau departamente în care se comunică obiectivele strategice sau operaţionale şi progresul înregistrat în îndeplinirea acestor obiective, revista companiei, chestionarul anual de opinie al angajaţilor, alte modalităţi obişnuite de comunicare în business. Însă pentru angajat este foarte importantă şi eficienţa comunicării cu managerul direct, care are responsabilitatea de a «traduce» mesajele companiei. De aceea investim în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi coaching ale managerilor noştri", spune Ileana Viţelaru, directorul de resurse umane al companiei farmaceutice AstraZeneca.
Doi din trei angajaţi din aceste companii spun că s-ar lăsa foarte greu convinşi să părăsească compania în care lucrează, în timp ce numai 48% din restul angajaţilor români spun acest lucru. Procentul este însă redus faţă de media înregistrată la nivelul ţărilor din Europa Centrală şi de Est, unde 81% din angajaţii celor mai buni angajatori iau spun că le-ar fi greu să se gândească la o schimbare de job.
Principalul canal ce comunicare internă din cadrul Avangate îl reprezintă meetingurile, acesta fiind şi cel mai eficient.
"De obicei, dublăm meetingurile printr-o comunicare scrisă prin e-mail, pentru trans­parenţă şi pentru a transmite mesajul şi la restul oamenilor din afară: Olanda, SUA, Taiwan. Avem şi un wiki intern, unde se pot posta de la proiecte personale sau date de contact până la documente de business şi inenţionăm să demarăm cât de curând un forum intern", a mai spus Teodorescu.
Pagina de internet a firmei şi platforma de intranet sunt printre modalităţile de comunicare internă folosite de Ţuca Zbârcea & Asociaţii, la care se aduagă informările periodice (prin e-mail) cu privire la activitatea firmei. Pentru comunicarea externă, firma foloseşte şi reţelele de socializare online Facebook, Twitter şi LinkedIn, prin intermediul cărora îşi promovează şi campaniile de recrutare a studenţilor şi a absolvenţilor de Drept.
"Aceste metode de comunicare ne permit să interacţionăm cu foştii angajaţi, cu studenţi ai Facultăţii de Drept, dar şi cu viitori potenţiali angajaţi", a mai spus Ţuca.
Aproape 60% din angajaţii din aceste companii spun că le-ar plăcea să aibă mai mult timp liber decât creşterile salariale, în timp ce numai unu din cinci angajaţi (23%) din celelalte companii consideră acest lucru, mai arată rezultatele studiului.
"În ultimii doi ani am mărit frecvenţa mesajelor către angajaţi, folosind diverse canale pentru a le comunica situaţia economică şi planurile de viitor ale companiei. Am extins sistemul de evaluare al performanţei şi am adoptat diverse programe de dezvoltare profesională folosind cursurile «Academiei Henkel»", a spus Adriana Radu, HR Manager în cadrul Henkel România, companie care are în prezent 500 de angajaţi.

Au planuri de carieră pentru angajaţi
Opiniile şi sugestiile angajaţilor sunt luate în considerare atunci când se iau decizii în companie, în medie, cu 20% mai mult în companiile aflate în topul Best Employers decât în celelalte, mai arată rezultatele studiului. O componentă importantă în pachetele oferite acestor companii o reprezintă programele de training sau dezvoltare oferite angajaţilor.
Trainingurile de iniţiere sunt doar prima etapă prin care trec angajaţii casei de avocatură Ţuca Zbârcea, la care se adaugă ulterior cursuri de drept organizate intern, axate pe studii de caz. La acestea se adaugă programe de îmbunătăţire a cunoştinţelor lingvistice şi a vocabularului juridic în limba engleză.
"O altă modalitate prin care îi susţinem pe cei interesaţi de dezvoltarea carierei este acordarea de sprijin financiar celor care doresc să urmeze cursuri postuniversitare sau de perfecţionare în ţară sau în străinătate", a mai spus Ţuca. Evoluţia profesională în cadrul casei de avocatură presupune parcurgerea mai multor etape, de la cea de avocat junior/stagiar la avocat definitiv, prin parcurgerea etapelor de avocat colaborator, avocat colaborator senior, avocat colaborator coordonator (Managing Associate) şi avocat asociat (Partener).
"Avocaţii şi salariaţii beneficiază de onorarii sau salarii competitive, credite de la firmă în condiţii avantajoase, existând şi un sistem de premiere special, în funcţie de performanţele deosebite sau de aportul într-un anumit dosar sau proiect. De asemenea, avem o colaborare cu un centru medical de ale cărui servicii beneficiază gratuit sau la preţuri preferenţiale toţi angajaţii şi acordăm facilităţi speciale femeilor însărcinate şi proaspetelor mămici", mai spune Ţuca.
În cadrul firmei Astra Zeneca există planuri de dezvoltare individuală, revizuită anual, pentru fiecare angajat.
"Important este ca angajatul să fie pregătit, să deţină competenţele necesare care să-l recomande ca pe un candidat valoros atunci când aceste oportunităţi apar. Avantajul unei companii multinaţionale este faptul că oportunităţile nu se limitează la organizaţia din România", a mai spus directorul de resurse umane al Astra Zeneca.
Din topul celor mai buni angajatori din acest an au ieşit companiile Provident Financial, Holcim, Macromex (de la companiile mari) şi companiile Microsoft România şi Neogen de la categoria IMM-uri.
La studiul Best Employers poate participa orice companie care activează pe piaţa românească de cel puţin doi ani şi care are cel puţin 50 de angajaţi. Acesta face parte dintr-un proiect mai amplu, desfăşurat în 12 ţări din Europa Centrală şi de Est, companiile participante din fiecare ţară candidând automat pentru titlul Best Employers la nivel regional, al cărui rezultat se va anunţa în iunie 2012.
Companiile participante la studiu au completat trei chestionare, unul care a evaluat gradul de satisfacţie şi implicare a angajaţilor, unul care a analizat opiniile managerilor de top şi unul care a analizat structura şi strategiile departamentului de resurse umane.