Portretul celui mai bun angajator român din 2010: înţelegător, comunicativ şi sociabil
Nu au făcut concedieri, continuă angajările şi chiar au majorat salariile în cei doi ani de criză. Preferă să comunice direct cu angajaţii şi, dacă nu este întotdeauna posibil, dezvoltă tot felul de platforme interne prin care să-şi anunţe angajaţii de cele mai noi schimbări din companie. Organizează petreceri şi-şi trimit angajaţii în teambuildinguri, iar salariaţii performanţi primesc şofer care să le rezolve problemele personale sau zile suplimentare de concediu de odihnă. Acesta este portretul celor mai buni angajatori români care au ieşit pe primele locuri în topul Best Employers 2010, realizat în acest an de compania de consultanţă în resurse umane AonHewitt, prezentă în România prin partenerul Monday Insight Consulting.
GlaxoSmithKline, McDonald's, Astra Zeneca, Carpatcement, Henkel,
Ţuca Zbârcea & Asociaţii, Syngenta, Adobe România, Avangate şi
Hilti sunt cei mai buni angajatori din 2010, potrivit ediţiei din
acest an a studiului Best Employers 2010. Studiul a fost realizat
în perioada septembrie 2009- iunie 2010, pe un eşantion de 24 de
companii care au împreună peste 6.400 de angajaţi. Anul trecut, la
studiu au participat 50 de companii cu peste 13.000 de
angajaţi.
Aceste companii au un nivel de implicare a angajaţilor de peste
78%, ceea ce înseamnă că angajaţii îşi prezintă compania într-un
mod pozitiv faţă de colegii şi de prietenii lor, clienţi şi
potentiali angajaţi. De asemenea, angajaţii din aceste companii
sunt dispuşi să rămână în firmă pentru o perioadă mai lungă de timp
decât restul şi fac eforturi suplimentare pentru a-şi atinge
obiectivele.
Pentru recompensarea angajaţilor, casa de avocatură Ţuca Zbârcea
& Asociaţii, aflată pe locul I în topul celor mai buni
angajatori din categoria IMM-urilor, oferă celor mai performanţi
salariaţi posibilitatea de a face parte din partenerii afacerii.
Cei care sunt promovaţi pe această poziţie au ocazia să se implice
în luarea deciziilor şi primesc o serie de responsabilităţi.
"Această grupă de salariaţi beneficiază de o serie de facilităţi
specifice, printre care un şofer dedicat pentru rezolvarea
problemelor personale, un contabil, un abonament la fitness sau
SPA, zile suplimentare de odihnă, facilităţi de creditare din
partea firmei, facilităţi care, în ciuda crizei, nu au fost
înlăturate sau diminuate", a spus Florentin Ţuca, Managing partner
al casei de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.
În prezent, 12 avocaţi şi 3 directori executivi din cadrul
departamentelor marketing, IT şi resurse umane fac parte din grupul
de asociaţi ai casei de avocatură, care a avut anul trecut o cifră
de afaceri de 22,7 mil. euro şi un profit net de 13, 2 milioane de
euro.
Se consideră cei mai buni pentru că au continuat
recrutările
O parte din companiile care aflate în clasamentul Best Employers
din acest an susţin că unul din atuurile pe care le au prin
comparaţie cu alte companii îl reprezintă faptul că au continuat
angajările şi că nu au făcut disponibilizări în masă, activităţi
care în anii anteriori nu ar fi făcut nicio diferenţă în cadrul
clasamentelor de acest tip.
"Chiar şi în perioada de criză am continuat să angajăm, având numai
în acest an 15 poziţii deschise în cadrul companiei. Orice poziţie
nouă este comunicată mai întâi intern, cei interesaţi având
posibilitatea să aplice şi pentru poziţii din alte departamente", a
spus Mădălina Teodorescu, HR Officer la compania de consultanţă în
business şi IT Avangate, parte a grupului Gecad. În acest an, cei
62 de angajaţi ai Avangate, aflată pe locul 4 în topul celor mai
buni angajatori români din categoria IMM-urilor, au beneficat de
două teambuildinguri şi de o petrecere de vară, iar la pachetele
salariaţilor s-au adăugat şi asigurările medicale pentru copii.
Fluctuaţia de personal din ultimul an a fost de 6%, pe fondul
emigrărilor sau al deciziei angajaţilor de a-şi deschide un
business propriu.
În cadrul casei de avocatură Ţuca Zbârcea, care are 146 de avocaţi
în Bucureşti şi în Cluj, anul trecut au fost făcute zece promovări
interne, iar o nouă etapă de evaluări are loc chiar în această
perioadă, inclusiv în vederea cooptării de noi parteneri. Nu sunt
excluse majorările de salarii. "În ciuda unui climat
economico-financiar defavorabil, noi am continuat recrutările de
personal avocaţial şi administrativ, promovările interne,
programele de training, acţiunile de responsabilitate socială şi
cele de tip teambuilding. De asemenea, nu am operat concedieri
colective şi nici nu am afectat pachetele de beneficii şi
compensaţii, chiar am acordat prime şi majorări salariale pe
parcursul ultimului an de zile", a mai spus Ţuca.
Deşi cei mai buni angajatori nu au fost nevoiţi să facă
disponibilizări în acest an sau anul trecut din nevoia de reducere
de costuri, unele efecte ale crizei asupra bugetelor s-au resimţit
şi în rândul acestor angajaţi.
"Pentru noi anul cel mai greu a fost 2009, când am trecut de la
creşteri salariale spectaculoase la cele de criză. În ciuda
faptului că anul trecut am avut măriri peste media industriei,
acestea au fost totuşi sub aşteptările oamenilor", a explicat
Teodorescu.
Facebook, intranet sau reviste interne- modalităţi frecvente de comunicare internă
Pe lângă şedinţe, alte modalităţi de comunicare folosite în
cadrul celor mai buni angajatori se află şi reţelele de socializare
online sau revistele interne.
"Există multe canale de comunicare cu angajaţii: şedintele
periodice la nivel de companie sau departamente în care se comunică
obiectivele strategice sau operaţionale şi progresul înregistrat în
îndeplinirea acestor obiective, revista companiei, chestionarul
anual de opinie al angajaţilor, alte modalităţi obişnuite de
comunicare în business. Însă pentru angajat este foarte importantă
şi eficienţa comunicării cu managerul direct, care are
responsabilitatea de a «traduce» mesajele companiei. De aceea
investim în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi coaching ale
managerilor noştri", spune Ileana Viţelaru, directorul de resurse
umane al companiei farmaceutice AstraZeneca.
Doi din trei angajaţi din aceste companii spun că s-ar lăsa foarte
greu convinşi să părăsească compania în care lucrează, în timp ce
numai 48% din restul angajaţilor români spun acest lucru. Procentul
este însă redus faţă de media înregistrată la nivelul ţărilor din
Europa Centrală şi de Est, unde 81% din angajaţii celor mai buni
angajatori iau spun că le-ar fi greu să se gândească la o schimbare
de job.
Principalul canal ce comunicare internă din cadrul Avangate îl
reprezintă meetingurile, acesta fiind şi cel mai eficient.
"De obicei, dublăm meetingurile printr-o comunicare scrisă prin
e-mail, pentru transparenţă şi pentru a transmite mesajul şi la
restul oamenilor din afară: Olanda, SUA, Taiwan. Avem şi un wiki
intern, unde se pot posta de la proiecte personale sau date de
contact până la documente de business şi inenţionăm să demarăm cât
de curând un forum intern", a mai spus Teodorescu.
Pagina de internet a firmei şi platforma de intranet sunt printre
modalităţile de comunicare internă folosite de Ţuca Zbârcea &
Asociaţii, la care se aduagă informările periodice (prin e-mail) cu
privire la activitatea firmei. Pentru comunicarea externă, firma
foloseşte şi reţelele de socializare online Facebook, Twitter şi
LinkedIn, prin intermediul cărora îşi promovează şi campaniile de
recrutare a studenţilor şi a absolvenţilor de Drept.
"Aceste metode de comunicare ne permit să interacţionăm cu foştii
angajaţi, cu studenţi ai Facultăţii de Drept, dar şi cu viitori
potenţiali angajaţi", a mai spus Ţuca.
Aproape 60% din angajaţii din aceste companii spun că le-ar plăcea
să aibă mai mult timp liber decât creşterile salariale, în timp ce
numai unu din cinci angajaţi (23%) din celelalte companii consideră
acest lucru, mai arată rezultatele studiului.
"În ultimii doi ani am mărit frecvenţa mesajelor către angajaţi,
folosind diverse canale pentru a le comunica situaţia economică şi
planurile de viitor ale companiei. Am extins sistemul de evaluare
al performanţei şi am adoptat diverse programe de dezvoltare
profesională folosind cursurile «Academiei Henkel»", a spus Adriana
Radu, HR Manager în cadrul Henkel România, companie care are în
prezent 500 de angajaţi.
Au planuri de carieră pentru angajaţi
Opiniile şi sugestiile angajaţilor sunt luate în considerare atunci
când se iau decizii în companie, în medie, cu 20% mai mult în
companiile aflate în topul Best Employers decât în celelalte, mai
arată rezultatele studiului. O componentă importantă în pachetele
oferite acestor companii o reprezintă programele de training sau
dezvoltare oferite angajaţilor.
Trainingurile de iniţiere sunt doar prima etapă prin care trec
angajaţii casei de avocatură Ţuca Zbârcea, la care se adaugă
ulterior cursuri de drept organizate intern, axate pe studii de
caz. La acestea se adaugă programe de îmbunătăţire a cunoştinţelor
lingvistice şi a vocabularului juridic în limba engleză.
"O altă modalitate prin care îi susţinem pe cei interesaţi de
dezvoltarea carierei este acordarea de sprijin financiar celor care
doresc să urmeze cursuri postuniversitare sau de perfecţionare în
ţară sau în străinătate", a mai spus Ţuca. Evoluţia profesională în
cadrul casei de avocatură presupune parcurgerea mai multor etape,
de la cea de avocat junior/stagiar la avocat definitiv, prin
parcurgerea etapelor de avocat colaborator, avocat colaborator
senior, avocat colaborator coordonator (Managing Associate) şi
avocat asociat (Partener).
"Avocaţii şi salariaţii beneficiază de onorarii sau salarii
competitive, credite de la firmă în condiţii avantajoase, existând
şi un sistem de premiere special, în funcţie de performanţele
deosebite sau de aportul într-un anumit dosar sau proiect. De
asemenea, avem o colaborare cu un centru medical de ale cărui
servicii beneficiază gratuit sau la preţuri preferenţiale toţi
angajaţii şi acordăm facilităţi speciale femeilor însărcinate şi
proaspetelor mămici", mai spune Ţuca.
În cadrul firmei Astra Zeneca există planuri de dezvoltare
individuală, revizuită anual, pentru fiecare angajat.
"Important este ca angajatul să fie pregătit, să deţină
competenţele necesare care să-l recomande ca pe un candidat valoros
atunci când aceste oportunităţi apar. Avantajul unei companii
multinaţionale este faptul că oportunităţile nu se limitează la
organizaţia din România", a mai spus directorul de resurse umane al
Astra Zeneca.
Din topul celor mai buni angajatori din acest an au ieşit
companiile Provident Financial, Holcim, Macromex (de la companiile
mari) şi companiile Microsoft România şi Neogen de la categoria
IMM-uri.
La studiul Best Employers poate participa orice companie care
activează pe piaţa românească de cel puţin doi ani şi care are cel
puţin 50 de angajaţi. Acesta face parte dintr-un proiect mai amplu,
desfăşurat în 12 ţări din Europa Centrală şi de Est, companiile
participante din fiecare ţară candidând automat pentru titlul Best
Employers la nivel regional, al cărui rezultat se va anunţa în
iunie 2012.
Companiile participante la studiu au completat trei chestionare,
unul care a evaluat gradul de satisfacţie şi implicare a
angajaţilor, unul care a analizat opiniile managerilor de top şi
unul care a analizat structura şi strategiile departamentului de
resurse umane.