Studiu de caz: Cea mai veche autostradă din România, Bucureşti-Piteşti, o poveste cu şanţuri şi cratere
Prima autostradă din România şi principala rută care leagă Bucureştiul de vestul Europei pare a avea în permanenţă nevoie de reabilitare. La fiecare câteva luni traficul trebuie restricţionat pe anumite porţiuni ca urmare a vreunei gropi sau a "şanţurilor" săpate de camioane pe banda 1. Cum văd situaţia asta autorităţile, drumarii şi şoferii?
Prima autostradă din România şi principala rută care leagă
Bucureştiul de vestul Europei pare a avea în permanenţă nevoie de
reabilitare. La fiecare câteva luni traficul trebuie restricţionat
pe anumite porţiuni ca urmare a vreunei gropi sau a "şanţurilor"
săpate de camioane pe banda 1. Cum văd situaţia asta autorităţile,
drumarii şi şoferii? de Andreea Neferu Lucrările la Autostrada
Bucureşti-Piteşti, denumită şi A1, au început în 1967 şi au fost
finalizate în 1972.
Cu alte cuvinte, cu tehnologia din anii '70 în decurs de cinci ani
a fost finalizată o autostradă de 106 kilometri. Americanii de la
Bechtel tocmai au "aniversat" şase ani de când au început
săpăturile la autostrada Transilvania, dar se pot "lăuda" cu doar
42 de kilometri finalizaţi şi alte tronsoane în lucru. Este
adevărat: relieful autostrăzii Transilvania este diferit, iar
americanii depind şi de ritmul în care autorităţile eliberează
sumele necesare construcţiei. Revenind la autostrada spre Piteşti,
deşi nu este cel mai circulat drum din România (titlul revenindu-i
Drumului Naţional 1 - porţiunea Bucureşti-Ploieşti), reparaţiile
parcă nu se mai termină niciodată. Fiind intens circulată de
autocamioane, pe banda unu a autostrăzii s-au format "şanţuri" care
îngreunează circulaţia. Nimic nu pare să arate a autostradă
europeană, iar reprezentanţii firmelor de transport susţin că până
la urmă aceasta este situaţia întregii infrastructuri rutiere din
România şi că A1 nu este cu nimic mai diferită din acest punct de
vedere.
"Porţiunea de autostradă dintre kilometri 23-46, pentru care am
efectuat lucrări de reparaţii alături de firmele Euroconstruct
Trading 98 şi Search Corporation, este corect executată. Personal
nu pot comenta cu privire la calitatea acestei autostrăzi decât în
ceea ce priveşte tronsonul pentru care am lucrat, pentru că în rest
nu circul către Piteşti. Nu am de ce", spune omul de afaceri Costel
Căşuneanu, acţionar al firmei PA&CO Internaţional şi considerat
unul dintre "regii asfaltului" din România. Căşuneanu a câştigat,
alături de Euroconstruct Trading '98 şi Search Corporation, un
contract de 30 de milioane de euro pentru reparare porţiunii dintre
kilometri 23 şi 46 de pe A1, contract încheiat în 2006.
Omul de afaceri băcăuan a intrat în atenţia presei şi ca urmare a
colecţiei de maşini pe care o deţine, printre care şi un Bugatti
Veyron cu un preţ de aproximativ un milion de euro şi care poate
atinge viteze de 400 de kilometri pe oră, dar nu şi în România.
"Toată lumea a făcut caz pe tema maşinilor pe care le deţin.
Consider că în România se poate circula şi cu maşini mai bune, dacă
nu depăşeşti limitele de viteză. Nu mi-am cumpărat maşini scumpe
pentru că vreau să alerg pe autostrăzi, ci pentru că sunt
colecţionar", mai spune Căşuneanu. Acesta ar fi ultimul contract
important de reparare. Potrivit reprezentanţilor Companiei
Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR),
prin vocea directorului general, Liviu Costache, în prezent, pe
autostrada A1 nu se execută lucrări de reabilitare. Sunt
desfăşurate însă lucrări de "întreţinere periodică". Care este
diferenţa între "reabilitare" şi "întreţinere periodică" nu ştim
exact. Cert este că de circa două luni traficul este restricţionat
la kilometrul 28 al autostrăzii, pe tronsonul reabilitat de
PA&CO, Euroconstruct şi Search Corporation, unde pentru o
porţiune de câteva sute de metri se circulă pe o singură bandă cu
restricţie de viteză de 80 de kilometri pe oră.
"La kilometrul 28 sunt lucrări de reabilitare a unui pod, dar cu
mică atenţie nu sunt probleme de circulaţie. Lucrările au început
cam în urmă cu 60 de zile, dar se preconizează că vor fi finalizate
până la 1 noiembrie", spun reprezentanţii Info Trafic. 6.000 de
camioane pe A1 În fiecare zi pe A1 circulă între 15.000 şi 30.000
de vehicule, potrivit datelor furnizate de CNADNR. Până la
kilometrul 30, numărul vehiculelor poate depăşi 30.000 în 24 de
ore, datorită faptului că în prima porţiune a autostrăzii spre
Piteşti sunt concentrate aproximativ 80% din spaţiile logistice
moderne din Bucureşti, respectiv circa 800.000 de metri pătraţi.
Majoritatea vehiculelor care circulă pe A1 sunt autoturisme,
microbuze şi camionete, însă între 1.400 şi aproape 6.000 de
autocamioane tranzitează zilnic A1, în funcţie de fiecare tronson
al autostrăzii. Marii transportatori de pe piaţa locală s-au
obişnuit deja cu infrastructura românească, astfel că nu mai sunt
deloc surprinşi de faptul că A1 nu este pe măsura autostrăzilor
europene. "Într-adevăr, există porţiuni în lucru, deteriorate, dar
nu aş spune că e chiar un chin să circuli pe A1. Aceasta este
infrastructura cu care ne-am obişnuit în România. Nu A1 este
problema numărul unu, ci întreaga infrastructură din ţara noastră,
care în primul rând este insuficientă. În medie, pe autostrada
Bucureşti-Piteşti circulă zilnic 10-20 de camioane ale companiei
International Lazăr", a declarat Dana Midvichi, director de vânzări
în cadrul transportatorului International Lazăr. Sediul firmei de
transport se află în localitatea Bascov din judeţul Argeş, la
capătul dinspre Piteşti al autostrăzii, unde aceasta pare "dintr-un
alt film".
Este vorba de tronsonul care ocoleşte Piteştiul prin partea de est
şi care are o lungime de 15 kilometri, porţiune dată în folosinţă
în noiembrie 2007. Ulterior, în zona Bascov din Piteşti a fost
construit şi un pasaj subteran cu o bandă pe sens, prin care
autostrada este legată astfel de DN7, către Râmnicu-Vâlcea. Pentru
construcţia variantei de ocolire a municipiului Piteşti a fost
semnat la 27 aprilie 2004 un contract cu consorţiul format din
firmele Astaldi şi Italstrade, în valoare de 66,7 milioane de euro,
cu o durată de execuţie de 36 de luni (2004-2007), potrivit
reprezentanţilor CNADNR. Şoferii care străbat zi de zi autostrada
Bucureşti-Piteşti confirmă faptul că cei 15 kilometri dinspre
Piteşti sunt construiţi la standarde europene şi adaugă că şi pe
autostrada spre Constanţa se circulă în condiţii mult mai bune
decât pe A1. "Este extrem de abruptă trecerea de la varianta
ocolitoare a Piteştiului, unde ai senzaţia că eşti în Occident dacă
analizăm calitatea asfaltului, la A1 în sine. Încerc întotdeauna să
merg cu viteza maximă legală, dar oricum niciodată nu o pot atinge
pentru că mi-este frică să nu nimeresc într-o groapă şi, în cel mai
bun caz, doar să rămân cu camionul pe loc. Sunt mai mulţumit de A2
în privinţa aceasta, pentru că măcar până acum nu am avut nicio
problemă, am circulat fără teamă", spune Marcel, şofer pentru o
firmă de construcţii din Craiova. Cine a mai reabilitat A1 Povestea
autostrăzii Bucureşti-Piteşti de după Revoluţie începe abia în a
doua jumătate a deceniului trecut. În 1996 a fost semnat un acord
de împrumut între Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare (BERD) şi Administraţia Naţională a Drumurilor, în
valoare de 53,1 milioane de dolari, pentru finanţarea proiectului
privind modernizarea şi introducerea taxării pe autostrada
Bucureşti-Piteşti. Astfel, cea mai importantă reabilitare a
autostrăzii "fanion" de la acea vreme a României s-a derulat la
finalul anilor '90, dar la proiectul de introducere a taxării s-a
renunţat ulterior. În 1997, consorţiul italian Federici, Astaldi,
Todini (FAT) câştiga licitaţia pentru acest proiect, angajându-se
să finalizeze lucrările până în lunile iulie-august 1999.
Primul contract, care viza kilometri 10,6 - 51 şi a cărui valoare
s-a ridicat la 83,7 mld. lei vechi (8,3 milioane lei noi), urma să
se concretizeze la 31 iulie 1999, însă data de finalizare a fost
întârziată până la finalul lui iunie 2000. De asemenea, cel de-al
doilea contract, cu o valoare de 117,9 mld. lei vechi (11 mil. lei
noi), care se referea la kilometri 51,1 - 106,500, a fost finalizat
cu o întârziere de un an, la 31 august 2000. Recepţia la terminarea
lucrărilor s-a făcut în a doua jumătate a lunii noiembrie 2000,
potrivit CNADNR. Lucrările executate de FAT au stârnit în acea
perioadă o serie de controverse, atât din cauza întârzierilor la
predare, cât şi din cauza calităţii lucrărilor realizate.
"Lucrările de construcţii-montaj efectuate de FAT Italia s-au
caracterizat printr-o lipsă generală a calităţii", se arăta într-un
raport al Curţii de Conturi a României. Ulterior, în perioada
2002-2004, firmele Albix Timişoara şi Cosar Bucureşti au mai
reparat tronsonul dintre kilometri 37 şi 29 pe relaţia dintre
Piteşti şi Bucureşti, sumele destinate reabilitărilor urcând până
la circa 14 milioane de dolari. Ultimii la autostrÂzi România are
în prezent doar 321,3 kilometri de autostradă construiţi, şi asta
în descurs de mai bine de 40 de ani. Până în 2012, ar urma să mai
fie finalizate şi alte tronsoane, dar cifrele avansate de
Ministerul Transporturilor nu mai conving pe nimeni. În prezent se
află în construcţie tronsoanele de autostradă Cernavodă-Medgidia
(19 kilometri) şi Medgidia-Constanţa (32 de kilometri), ce ar urma
să fie finalizate în 2011, dar şi autostrada Bucureşti - Ploieşti
sau porţiuni din autostrada Transilvania. România este codaşă în
Europa Centrală şi de Est nu numai în ceea ce priveşte numărul de
kilometri de autostradă construiţi, ci şi în ceea ce priveşte
calitatea drumurilor, doar 57% dintre acestea fiind asfaltate, în
condiţiile în care în Cehia nu există niciun kilometru de drum
nepavat, iar în Bulgaria, cel mai sărac stat al Uniunii Europene,
99% dintre drumuri sunt asfaltate, potrivit CIA Factbook.
Chiar şi aşa, la nivelul anului 2009, în Europa Centrală şi de Est
numărul total de kilometri de autostrăzi nu reprezintă decât un
sfert din totalul celor din Germania. Acum, după 20 de ani de
capitalism, autostrăzile din Polonia, Cehia, Ungaria şi Bulgaria nu
dau, puse cap la cap, decât circa 3.100 de kilometri. La nivel
regional, cel mai bine stă Polonia. Cu o suprafaţă mai mare decât
cea a României, Polonia are 837 de kilometri de autostradă şi o
reţea de peste 420.000 de kilometri de drumuri, dintre care circa
70% asfaltate. La aceştia se adaugă alţi 420 de kilometri de
autostradă aflaţi în construcţie şi alţi 714,5 kilometri pentru
care lucrările au început în 2010. Am rămas şi în urma Ungariei,
Cehiei şi chiar a Bulgariei, ţări care deşi sunt mai mici decât
România au cu cel puţin 40% mai mulţi kilometri de autostradă. În
Ungaria sunt 696 de kilometri, Cehia stă şi mai bine, având în
vedere că există 727 de kilometri de autostradă, în timp ce
bulgarii au în total 459 de kilometri.