Este transparentizarea celor opt milioane de contracte de credit o măsură retroactivă?
Ordonanţa de Urgenţă 50/2010, care stabileşte condiţii transparente pentru creditele consumatorilor, a ajuns subiectul unui conflict deschis între Guvern şi reprezentanţii FMI, care au cerut chiar abrogarea noilor reglementări, considerând că aplicarea lor pentru contractele în derulare ar fi retroactivă.
Autorităţile române şi juriştii consideră însă că ordonanţa "nu
are probleme", pentru că nu modifică efecte ale contractelor
produse înainte de intrarea ei în vigoare, ci numai pe
viitor.
Preşedintele Traian Băsescu i-a chemat ieri seară la consultări la
palatul Cotroceni pe reprezentanţii FMI, după ce agenţia de ştiri
Mediafax anunţase, citând surse apropiate discuţiilor, că
negocierile intraseră în impas, iar suspendarea acordului de
finanţare nu era exclusă.
"Pentru jurişti este simplu: retroactivitate înseamnă că unei
situaţii care şi-a epuizat efectele înainte de intrarea în vigoare
a unei legi i se aplică legea nouă. Noi vorbim aici de contracte
care erau în vigoare la momentul adoptării ordonanţei şi care vor
fi în vigoare şi peste 25 de ani. Vorbim de aplicarea legii la o
situaţie juridică prezentă şi viitoare", spune avocatul Gheorghe
Piperea. El reprezintă în instanţă un grup de clienţi ai BCR care
cer modificarea anumitor clauze din contractele de credit.
Miza este mare atât pentru bancheri, cât şi pentru clienţi.
Aplicarea ordonanţei pentru cele opt milioane de contracte aflate
în derulare ar însemna în primul rând plafonarea la 1% sau chiar
eliminarea comisionului de rambursare anticipată, dar şi stabilirea
unui mod transparent de calcul al dobânzii, în funcţie de
indicatori verificabili.
Bancherii s-au plâns însă că în forma adoptată de Guvern ordonanţa
este neclară, iar interpretările date de clienţi - care cer
eliminarea unor comisioane şi menţinerea marjelor din contractul
iniţial, chiar dacă indicatorul de dobândă se schimbă - le-ar aduce
pierderi de sute de milioane de euro.
Preşedintele Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC),
Constantin Cerbulescu, merge săptămâna viitoare la Comisia
Europeană, la Bruxelles, pentru a clarifica modul de aplicare a
ordonanţei 50 privind creditele populaţiei şi consideră că nu vor
exista probleme. "Săptămâna viitoare voi merge la Bruxelles. Am
solicitat o întrevedere la nivelul Comisiei Europene, ca să
clarificăm, nu pentru că am fi primit o scrisoare. Am primit
într-adevăr şi o scrisoare, una pentru lămuriri, nu de atenţionare
sau de sancţionare a României. Vom merge, vom discuta la nivelul CE
şi am convingerea - din punctul nostru de vedere, aşa cum şi
Consiliul Concurenţei a considerat - că nu avem probleme", a spus
Cerbulescu în cadrul emisiunii "După 20 de ani", difuzată duminică
la Pro TV.
El a precizat că OUG 50 nu este ilegală şi a fost avizată înainte
de a fi aprobată de Guvern de mai multe autorităţi ale statului,
inclusiv de Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE), cel care
"veghează" asupra legalităţii şi includerii corecte într-un act
normativ a unui stat membru a directivelor europene.
Preşedintele Raiffeisen Bank România, Steven van Groningen, prezent
în emisiune, a arătat eventualitatea ca OUG 50 să fie declarată
ilegală, respectiv ca Executivul UE să considere că nu respectă
directiva europeană pe care o transpune, şi astfel prevederile
actului normativ să fie nule.
"Dacă OUG 50 este nulă, înseamnă că nu are nicio consecinţă şi
atunci şi tot ce s-a bazat pe asta se elimină de la sine. În primul
rând, pentru mine, vreau să ştiu ce să spun clienţilor mei", a
afirmat Van Groningen. El a mai menţionat şi costurile
implementării ordonanţei privind creditele consumatorilor,
precizând că valoarea depinde foarte mult de modul de interpretare
a prevederilor OUG 50.
"Din punctul meu de vedere sunt în continuare neclarităţi şi mi se
pare că simplul fapt că unii cred că au nevoie de un avocat ca să
obţii ceea ce cred că este o interpretare corectă de la bănci, deja
pentru mine este o indicaţie că lucrurile nu sunt clare", a
precizat şeful Raiffeisen Bank România.
Van Groningen consideră că numărul tot mai mare de persoane
nemulţumite este determinat şi de faptul că "s-au creat anumite
aşteptări" în urma aplicării OUG 50.
"Ordonanţa nu s-a dat pentru contractele încheiate după 21 iunie
(data intrării în vigoare a noilor reglementări - n. red.), cine
mai încheie acum contracte? Poate 1.000 de persoane, dar credite în
derulare au peste patru milioane de persoane. Sunt depăşite
limitele competenţelor FMI, care este un creditor", apreciază
avocatul Gheorghe Piperea.
OUG 50/2010 a fost votată de Senat în forma aprobată de Guvern încă
din luna iunie şi se află în prezent la avizare în Comisia pentru
Buget, Finanţe şi Bănci din Camera Deputaţilor, cameră
decizională.
Comisia Europeană a solicitat autorităţilor române la finele lunii
septembrie să prezinte clarificări după ce a primit mai multe
plângeri privind transpunerea prevederilor directivei europene în
legislaţia naţională prin OUG 50/2010, iar răspunsul României ar fi
trebuit transmis în termen de o lună de la data scrisorii.
Potrivit Departamentului pentru Afaceri Europene, autorităţile
române vor transmite CE că aplicarea prevederilor directivei
europene pentru creditele aflate în derulare reprezintă o opţiune
naţională, fără a avea legătură cu transpunerea reglementărilor
Uniunii Europene. Ordonanţa de Urgenţă 50/2010 a avut la bază un
proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia românească
Directiva Europeană 48/CE/2008. Totuşi, directiva stipulează că
reglementările vizează doar creditele de consum, acordate fără
garanţii şi nu se aplică şi împrumuturilor acordate înainte de
transpunerea ei în legislaţia naţională.
"Directiva Europeană este o colecţie de principii, nu de reguli
aplicabile imediat. În materie de protecţia a consumatorului,
statele membre au dreptul să insereze în reglementările proprii
dispoziţii mai favorabile decât cele din directivă, ceea ce s-a
întâmplat", apreciază Piperea.