Este transparentizarea celor opt milioane de contracte de credit o măsură retroactivă?

Autori: Liviu Chiru , Alexandra Chelu, Mediafax 31.10.2010

Ordonanţa de Urgenţă 50/2010, care stabileşte condiţii transparente pentru creditele consumatorilor, a ajuns subiectul unui conflict deschis între Guvern şi reprezentanţii FMI, care au cerut chiar abrogarea noilor reglementări, considerând că aplicarea lor pentru contractele în derulare ar fi retroactivă.



Autorităţile române şi juriştii consideră însă că ordonanţa "nu are probleme", pentru că nu modifică efecte ale contractelor produse înainte de intrarea ei în vigoare, ci numai pe viitor.
Preşedintele Traian Băsescu i-a chemat ieri seară la consultări la palatul Cotroceni pe reprezentanţii FMI, după ce agenţia de ştiri Mediafax anunţase, citând surse apropiate discuţiilor, că negocierile intraseră în impas, iar suspendarea acordului de finanţare nu era exclusă.

"Pentru jurişti este simplu: retroactivitate înseamnă că unei situaţii care şi-a epuizat efectele înainte de intrarea în vigoare a unei legi i se aplică legea nouă. Noi vorbim aici de contracte care erau în vigoare la momentul adoptării ordonanţei şi care vor fi în vigoare şi peste 25 de ani. Vorbim de aplicarea legii la o situaţie juridică prezentă şi viitoare", spune avocatul Gheorghe Piperea. El reprezintă în instanţă un grup de clienţi ai BCR care cer modificarea anumitor clauze din contractele de credit.
Miza este mare atât pentru bancheri, cât şi pentru clienţi. Aplicarea ordonanţei pentru cele opt milioane de contracte aflate în derulare ar însemna în primul rând plafonarea la 1% sau chiar eliminarea comisionului de rambursare anticipată, dar şi stabilirea unui mod transparent de calcul al dobânzii, în funcţie de indicatori verificabili.
Bancherii s-au plâns însă că în forma adoptată de Guvern ordonanţa este neclară, iar interpretările date de clienţi - care cer eliminarea unor comisioane şi menţinerea marjelor din contractul iniţial, chiar dacă indicatorul de dobândă se schimbă - le-ar aduce pierderi de sute de milioane de euro.

Preşedintele Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu, merge săptămâna viitoare la Comisia Europeană, la Bruxelles, pentru a clarifica modul de aplicare a ordonanţei 50 privind creditele populaţiei şi consideră că nu vor exista probleme. "Săptămâna viitoare voi merge la Bruxelles. Am solicitat o întrevedere la nivelul Comisiei Europene, ca să clarificăm, nu pentru că am fi primit o scrisoare. Am primit într-adevăr şi o scrisoare, una pentru lămuriri, nu de atenţionare sau de sancţionare a României. Vom merge, vom discuta la nivelul CE şi am convingerea - din punctul nostru de vedere, aşa cum şi Consiliul Concurenţei a considerat - că nu avem probleme", a spus Cerbulescu în cadrul emisiunii "După 20 de ani", difuzată duminică la Pro TV.

El a precizat că OUG 50 nu este ilegală şi a fost avizată înainte de a fi aprobată de Guvern de mai multe autorităţi ale statului, inclusiv de Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE), cel care "veghează" asupra legalităţii şi includerii corecte într-un act normativ a unui stat membru a directivelor europene.
Preşedintele Raiffeisen Bank România, Steven van Groningen, prezent în emisiune, a arătat eventualitatea ca OUG 50 să fie declarată ilegală, respectiv ca Executivul UE să considere că nu respectă directiva europeană pe care o transpune, şi astfel prevederile actului normativ să fie nule.
"Dacă OUG 50 este nulă, înseamnă că nu are nicio consecinţă şi atunci şi tot ce s-a bazat pe asta se elimină de la sine. În primul rând, pentru mine, vreau să ştiu ce să spun clienţilor mei", a afirmat Van Groningen. El a mai men­ţionat şi costurile implementării ordonanţei privind creditele consumatorilor, precizând că valoarea depinde foarte mult de modul de interpretare a prevederilor OUG 50.

"Din punctul meu de vedere sunt în continuare neclarităţi şi mi se pare că simplul fapt că unii cred că au nevoie de un avocat ca să obţii ceea ce cred că este o interpretare corectă de la bănci, deja pentru mine este o indicaţie că lucrurile nu sunt clare", a precizat şeful Raiffeisen Bank România.
Van Groningen consideră că numărul tot mai mare de persoane nemulţumite este determinat şi de faptul că "s-au creat anumite aşteptări" în urma aplicării OUG 50.
"Ordonanţa nu s-a dat pentru contractele încheiate după 21 iunie (data intrării în vigoare a noilor reglementări - n. red.), cine mai încheie acum contracte? Poate 1.000 de persoane, dar credite în derulare au peste patru milioane de persoane. Sunt depăşite limitele competenţelor FMI, care este un creditor", apreciază avocatul Gheorghe Piperea.
OUG 50/2010 a fost votată de Senat în forma aprobată de Guvern încă din luna iunie şi se află în prezent la avizare în Comisia pentru Buget, Finanţe şi Bănci din Camera Deputaţilor, cameră decizională.

Comisia Europeană a solicitat autorităţilor române la finele lunii septembrie să prezinte clarificări după ce a primit mai multe plângeri privind transpunerea prevederilor directivei europene în legislaţia naţională prin OUG 50/2010, iar răspunsul României ar fi trebuit transmis în termen de o lună de la data scrisorii.
Potrivit Departamentului pentru Afaceri Europene, autorităţile române vor transmite CE că aplicarea prevederilor directivei europene pentru creditele aflate în derulare reprezintă o opţiune naţională, fără a avea legătură cu transpunerea reglementărilor Uniunii Europene. Ordonanţa de Urgenţă 50/2010 a avut la bază un proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia românească Directiva Europeană 48/CE/2008. Totuşi, directiva stipulează că reglementările vizează doar creditele de consum, acordate fără garanţii şi nu se aplică şi împrumuturilor acordate înainte de transpunerea ei în legislaţia naţională.
"Directiva Europeană este o colecţie de principii, nu de reguli aplicabile imediat. În materie de protecţia a consumatorului, statele membre au dreptul să insereze în reglementările proprii dispoziţii mai favorabile decât cele din directivă, ceea ce s-a întâmplat", apreciază Piperea.